شناسهٔ خبر: 29441643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ در دوراهی رسوایی قتل خاشقچی

تهران - ایرنا - تفاوت در مواضع مقام ها و نهادهای دولت ترامپ درباره قتل خاشقچی نشانه هایی از ناهمگونی در سیاست ها در ساختار سیاسی آمریکا به ویژه کاخ سفید و نهادهای امنیتی بروز می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ماجرای قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف آل سعود اکنون از دایره محل قتل یعنی کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده و به آن سوی آتلانتیک رسیده است. درحالی که دولت ترامپ تلاش دارد با سیاست رد و تاخیر و کمی حمایت از 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی این موضوع را پیش ببرد،اکنون پس از آنکه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی خبر از تایید ترور این روزنامه نگار با دستور مقامات عربستان توسط سازمان سیا را داد؛ اختلاف ها میان کاخ سفید و این نهاد امنیتی مهم آمریکا بیشتر آشکار شد.
در این گزارش جنجالی مراحل قتل منتقد سعودی به طور کامل توضیح داده شده و ابعاد آن با تایید مقام های امنیتی آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد. اما این که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به رسانه‌های اصلی این کشور اطلاعاتی درز دهند که براساس ارزیابی آنها قتل خاشقجی به دستور محمد بن سلمان بوده، گامی علنی برای شکست تلاش‌های کاخ‌سفید بخصوص شخص ترامپ، 'جرد کوشنر' داماد وی و 'جان ‌بولتون' مشاور امنیت ملی برای جا انداختن روایت دست نداشتن محمد بن سلمان است.
این گزارش مهم واشنگتن‌پست را نیویورک ‌تایمز و وال استریت ژورنال به طور مستقل تایید کرده‌اند.
در این میان پس از اعلام این خبر توسط سازمان سیا، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی سازمان سیا در ارتباط با قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را «بسیار زودهنگام» اما «محتمل» توصیف کرد.
ترامپ همچنین گفت که گزارش کاملی در این رابطه تا روز سه شنبه به دست وی می رسد و پس از آن مشخص می شود که از نگاه دولت آمریکا چه کسی مقصر قتل خاشقچی است.
پیشتر رسانه ها گزارش داده بودند که سیا در ارزیابی خود به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول صادر کرده است.
ترامپ شنبه شب هنگام سفر به کالیفرنیا به صورت تلفنی با 'جینا هاسپل' رئیس سیا و 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت و گو کرده و در جریان آخرین تحولات قرار گرفته بود.
'مایک پنس' معاون رئیس جمهوری آمریکا درحاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (اَپک) ادعا کرد که واشنگتن پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی را پیگیری می کند.
هنوز مشخص نیست، باوجود آنکه سیا ارزیابی خود را نهایی کرده و آن در اختیار کنگره و دیگر نهادهای حکومتی آمریکا قرار داده، گزارش کامل مورد نظر ترامپ را چه نهادی ارائه خواهد داد.
اما وزارت خارجه آمریکا شنبه شب اعلام کرد که گزارش های منتشره مبنی برنهایی شدن ارزیابی دولت آمریکادرباره پرونده خاشقچی «غیردقیق» بوده و واشنگتن هنوز به دنبال پرسش های بی پاسخ دیگری است.
وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که در عین جستجو برای واقعیت و همکاری با دیگر کشورها در این زمینه، واشنگتن روابط راهبردی مهم خود را با عربستان حفظ می کند.
به نظر می رسد که اختلاف میان نهادهای تخصصی آمریکا همچون سازمان اطلاعات مرکزی(سیا) و کاخ سفید افزایش یافته است. پیش از این نیز در موضوع مداخله احتمالی روسیه درانتخابات ریاست جمهوری2016 میلادی نهادهای امنیتی آمریکا رویکرد و دیدگاه متفاوتی ازکاخ سفید و نهاد هایی مانند وزارت خارجه ارایه دادند و آنچه در دولت ترامپ دیده می شود اختلاف در تمرکز بر رویکرد تخصصی و توجه به رویکرد سیاسی است.
در این زمینه واشنگتن پست می نویسد که 'اکنون زمان تغییر در روابط میان آمریکا و عربستان وجود دارد. ترور و تلاش های جنجالی برای سرپوش گذاشتن بر قتل خاشقجی عربستان را عریان کرد، واشنگتن و غرب که تشنه نفت و پول عربستان هستند چشم خود را به روی نقض حقوق بشر توسط عربستان بستند عربستان خطر اصلی برای منطقه است'.
اکنون فضای سیاسی داخلی آمریکا وفضای افکار عمومی در سطح بین المللی به نحوی است که دولت ترامپ از یک سو تلاش دارد منافع اقتصادی خود در قبال سعودی ها را حفظ کند و از دیگر سو، فشار افکار عمومی و کنگره جدید و دمکرات ها مسیر دشواری را در برابرکاخ سفید قرارمی دهد، به ویژه اینکه بسیاری از دمکرات ها و سران آن با توجه به سنت و رویکرد دمکرات ها در توجه به موضوعات حقوق بشری، فشارهای خود در کنگره بر کاخ سفید و عربستان سعودی را افزایش خواهند داد.
اروپام**2040**1590

نظر شما