شناسهٔ خبر: 29441447 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چگونه یک بازنشسته گزینه اصلی مدیرعاملی شرکت ملی نفت شد؟

درحالی کرباسیان به گزینه اصلی مدیرعاملی در شرکت ملی نفت ایران تبدیل شده که وی بازنشسته است. ظاهرا زنگنه مجوز فعالیت وی را از شورای تدابیر اقتصادی دریافت کرده و به نوعی قانون منع به کارگیری بازنشستگان را به سخره گرفته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 براساس اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سمت های اجرایی که از روز گذشته 26 ابان ماه اجرایی شده عملا مدیران و معاونین صنعت نفت از سمت های خود استعفا داده و وظایف خود را به دیگران محول کردند تا وزیر نفت در فرصتی مناسب اقدام به انتخاب مدیران جدید کند.

براساس پیگیری ها گزینه های متعددی برای مدیریت در شرکت ملی نفت ایران مطرح شده بودند که مهمترین آنها  سید صالح هندی، محمد مشکین فام و محسن پاکنژاد بودند.

نهایتا هم علی کاردر مدیرعامل بازنشسته شرکت ملی نفت پیش از ترک این سمت، وظایف خود را به محسن پاکنژاد معاون مدیرعامل این شرکت واگذار کرد و در نتیجه، گمانه زنی ها در خصوص انتخاب پاکنژاد به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت بالا گرفت اما به یکباره اعلام شد احتمال انتخاب گزینه جدید که نامش در این میان نیامده است بسیار بیشتر است.

از این جهت نام مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد به عنوان گزینه نهایی برای سمت مدیریت در شرکت ملی نفت ایران مطرح شد.

بررسی ها نیز حاکی است ظاهرا این پیشنهاد از سوی بیژن زنگنه وزیر نفت به کرباسیان داده شده است و وی نیز این پیشنهاد را قبول کرده و گفته است می تواند از تجربیاتش در فروش نفت کمک بگیرد.

خبرنگار ما سعی داشت تا با مسعود کرباسیان در این باره صحبت کند تا صحت و سقم این پیشنهاد را جویا شود که متاسفانه وی تاکنون پاسخگوی خبرنگار فارس نبوده است.

با این حال کسری نوری  مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، در مصاحبه ای با یکی از رسانه ها گفته است: ممکن است احتمال انتخاب آقای کرباسیان به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت زیاد باشد. گمانه‌زنی‌هایی در این مدت درباره مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت مطرح بوده است. از داخل شرکت نفت اسم آقایان هندی، پاک نژاد و مشکین فام مطرح شده است اما این‌که کدام گزینه قطعی است، هنوز مشخص نیست و همه این افراد فعلا گزینه هستند.

وی در پاسخ به چرایی انتخاب کرباسیان برای مدیرعاملی شرکت ملی نفت با توجه به بازنشسته بودن وی گفت: لابد این‌طور صلاح دانسته شده است.

این گزارش حاکی است براساس اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مدیرعامل شرکت ملی نفت باید حداقل 15 سال سابقه فعالیت در صنعت نفت را به طور متوالی داشته باشد با نگاهی به سابقه فعالیت مسعود کرباسیان باید گفت که وی در مقاطع زمانی عضو هیات مدیره شرکت کالای نفت و معاون وزارت نفت در امور بازرگانی بوده است و سابقه فعالیت در صنعت نفت را به مدت 15 سال متوالی ندارد.

اما جدای از این مورد باید گفت مسعود کرباسیان متولد سال 1330 است و اکنون 67 سال سن دارد و قاعدتا براساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان که در 25 شهریور ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید نمی تواند در هیچ سمت دولتی مشغول به کار شود و این سوال مطرح می شود که چگونه وزیر نفت با به سخره گرفتن قانون مجلس در منع به کارگیری بازنشستگان، بازنشسته ای را کنار می گذارد و یک بازنشسته دیگر را جایگزین وی در شرکت ملی نفت ایران می کند.

در همین رابطه با یک مقام آگاه گفت وگو کردیم که وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما گفت: ظاهرا مجوز فعالیت مسعود کرباسیان در شرکت ملی نفت ایران از سوی شورای تدابیر ویژه اقتصادی صادر شده است و گفته شده است کرباسیان تجربه لازم را برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و نفتی دارد به همین دلیل در این مقطع زمانی وزیر نفت ترجیح داده است تا از کرباسیان به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران استفاده کند. 

نظر شما