شناسهٔ خبر: 29440450 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری جشن‌های گسترده "بهار مهربانی" مطرح شد؛

جشن‌های "بهار مهربانی" خانواده محور است / "بهار مهربانی" در راستای امیدورزی به مردم است

نشست خبری جشن‌های گسترده "بهار مهربانی" به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) و هفته وحدت یکشنبه 7 آبان ماه در سالن فرخی یزدی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری جشن‌های گسترده "بهار مهربانی" با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احد جاودانی مدیرکل ارشاد تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی شیرازی هنرمند خوشنویس، رضا مهدوی پژوهشگر موسیقی و نوازنده و... برگزار شد.

در ابتدای نشست خبری، بعد از آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی رضا مهدوی برای سخنرانی روی صحنه دعوت شد.

موسیقی در سرزمین ما جایگاه ویژه‌ای دارد
 
جشن‌های

رضا مهدوی گفت: موسیقی در سرزمین ما جایگاه ویژه‌ای دارد و بهترین بهره‌ها از این هنر برده می‌شود و در مفاهیم عمیق انسانی نیز از موسیقی به عنوان ابزار یاد شده که کمک رسان خوبی است که با تلفیق آن در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی به اجرای هر چه بهتر این برنامه کمک کند. جشنواره "بهار مهربانی" که پیش‌تر از آن به عنوان جشنواره "پیامبر مهربانی" یاد شده بود این بار در وسعتی بیشتر با استفاده از دیگر هنر‌ها برای مردم و با مشارکت آن‌ها برگزار می‌شود.

او ادامه داد: امروزه موسیقی با شکل بهتر و به صورت خیابانی وارد صحنه شده و در کنار جوانان زیادی چه آقا و چه خانم مشغول نواختن ساز برای مردم هستند تا هنر خود را با مردم شهر به اشتراک بگذارند و از این دست اتفاق‌ها شکل شهر را زیبا کرده و به آن نشاط و شادی می‌بخشد.

از طرح‌های خوش‌نویسی آن طور که باید حمایت نشده است
 
جشن‌های

علی شیرازی دومین سخنران برنامه نیز گفت: در ۴۰ سال اخیر حتی نشان دادن ساز از رسانه ملی ممنوع بوده و شما ساز را در برنامه‌ها مشاهده نخواهید کرد، اما برخلاف موسیقی مبحث خط و خوشنویسی شاهد پیشرفت‌های فراوانی بوده و بار‌ها توسط مردم مورد لطف قرار گرفته چرا که خوشنویسی در خون مردم نهادینه شده و دارای مقام والایی است.

او ادامه داد: کشور ایران در تمام این سال‌ها هم طراز کشور‌هایی مثل عربستان و ترکیه که در زمینه خط شهرت جهانی دارند حرکت کرده و همچنان رقابت را با این کشور‌ها حفظ می‌کند. درست است که امروز به دعوت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به اینجا آمدم، اما شاید بهتر باشد نگاه انتقادی داشته باشیم و کمتر تحسین کنیم.

وی افزود: خوشبختانه سازمان فرهنگی شهرداری تهران در تمام این سال‌ها به صورت مداوم فعالیت‌های مختلفی در عرصه‌های هنر و فعالیت‌های مردم‌پسندانه داشته و توانسته رضایت جمعی را بدست آورد؛ اما این فعالیت‌ها به شکلی نبوده که مورد دلخواه که مدنظر من است صورت بگیرد. این سازمان باید از تمام توان هنرمندان استفاده کرده و یادگار‌های خوبی را به ارمغان داشته باشد.

شیرازی همچنین گفت: تاکنون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت‌های هنری ارزنده‌ای را انجام داده است، اما نقدی به کار آن‌ها وارد است که از طرح‌های خوشنویسی آن طور که باید حمایت نشده است. سال پیش طرحی را در قالب اشعار محتشم کاشانی و قرآن هنری به سازمان ارائه دادیم، اما پاسخی برای حمایت از جانب آن‌ها دریافت نکردیم، بهتر است امسال در برنامه "بهار مهربانی" ویژه برنامه و ورک‌شاپ بزرگی با حضور هنرمندان خوشنویس ترتیب داده شود تا مکانی هم برای گردشگری افراد خارجی باشد.

شعر هنر و ثروت ملی ماست
 
جشن‌های

مصطفی محدثی خراسانی شاعر به عنوان سومین سخنران برنامه بیان کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری، شعر هنر و ثروت ملی ماست. شعر ابزاری است که همه مردم با آن سر و کار دارند از این رو نمی‌شود شخصی به زبان فارسی صحبت کند، اما برای تفهیم منظور خود از اشعار استفاده نکند.

او ادامه داد: شعر در تثبیت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب به نسل‌های دیگر پیشگام بوده و آینه‌ای است که دستاورد‌های انقلاب را به ما نشان می‌دهد. این جشنواره را باید قدر بدانیم و احساسات ارادت خودمان به ساحت مقدس حضرت رسول را به زبان شعر به آن‌ها بیان کنیم، همان گونه که مراسم‌های سوگواری انسان‌ساز است مراسم‌های سور و شادی هم حرکت‌ساز است، بنابراین امیدواریم این "بهار مهربانی" که قرار است در پاییز برگزار شود، نقش مهمی در ارتقای نظام فرهنگی کشور داشته باشد.

سپس نشست خبری به صورت رسمی با حضور سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری تهران آغاز شد.

جشن‌های "بهار مهربانی" خانواده محور است
 
جشن‌های
 
 

اوحدی در ابتدای این برنامه گفت: پس از دستور ریاست محترم جمهوری و طرح موضوع در هیات دولت، ستادی با عنوان "جشن‌های بهار مهربانی" در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر نظر وزیر ارشاد تشکیل شد. هدف این ستاد برگزاری جشن ولادت حضرت محمد (ص) در فضایی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته است. جلسه‌هایی با اعضا این ستاد برگزار شد و در نهایت مصوبات آن به تصویب شورای فرهنگی عمومی کشور رسید و کلیات طرح به صورت یک شیوه‌نامه به استان‌ها ابلاغ شد. در این مصوبه اداره کل ارشاد اسلامی هر استان دبیر و استاندار، ریاست ستاد را بر عهده دارد. در تهران استثنائا مسئولیت ستاد بر عهده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گذاشته شده است و امیدواریم با همکاری همه نهاد‌های فرهنگی بتوانیم رویکرد متفاوتی داشته باشیم.

او ادامه داد: هدف آن است که در ماه ربیع‌الاول با برگزاری جشن‌های متنوع نشاط و امید را در جامعه بیشتر کنیم. وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، شهرداری تهران، نیروی انتظامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رسانه ملی، بخشی از دستگاه‌هایی هستند که به طور مستقیم در این ستاد نقش‌آفرینی خواهند کرد. در شیوه‌نامه ستاد عالی جشن‌های "بهار مهربانی" نگاه بر آن است که جشن‌ها مردمی و به صورت خانواده محور برگزار شود.

وی افزود: به همین خاطر چند جانمایی در تهران صورت گرفته تا با توجه به شرایط آب و هوایی بخش عمده برنامه‌ها را در فضای باز برگزار کنیم. از جمله فضا‌ها میدان آزادی، باغ موزه قصر، باغ کتاب، فرهنگ‌سرای ولا و نقاط دیگری همچون: بوستان ولایت، توچال، دریاچه چیتگر، بوستان قیطریه و... است. همچنین برگزاری برنامه‌های ترکیبی مانند برنامه‌ای که در نوروز در بلوار کشاورز برگزار شد؛ کارگاه‌های زنده هنر‌های تجسمی، تئاتر‌های میدانی، موسیقی محلی، جشنواره شعر، راه‌اندازی کاروان گل، جشنواره غذا با عنوان سفره مهربانی، نورافشانی در ۱۲ میدان، برنامه گردشگری برای تقریب مذاهب، نیم بها کردن ظرفیت‌ها و امکانات موجود در شهر و ... از جمله برنامه‌ها برای این رویداد است. برنامه با مشارکت مردم برگزار می‌شود و هدف آن است که از حالت برنامه‌های کلیشه‌ای خارج شود.

او تاکید کرد: برنامه‌های "بهار مهربانی" از دوشنبه شب ۲۹ آبان تا ۴ آذر به مناسبت هفته وحدت در سراسر کشور با نورافشانی آغاز خواهد شد.

"بهار مهربانی" در راستای امیدورزی به مردم است
 

سپس سید محمدمجتبی مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: هنر به عنوان زبان فصیح و بیان شیوا لایه‌های مختلفی دارد، در طول تاریخ هر جا که هنرمندی خود را تاثیرگذار احساس کرده دست به قلم شده و ارادت خود به اهل بیت را نشان داده است.

او ادامه داد: رئیس جمهور به اجرای برنامه‌های مصور و امیدورزی به مردم تاکید کرده است، برنامه "بهار مهربانی" هم به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد که قرار است در هر استانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان، محور برگزاری برنامه‌ها باشد. در شهر تهران هم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همراه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برنامه‌ها را به نحو احسنت برگزار می‌کنند.

بعد از اتمام سخنرانی ها، جلسه پرسش و پاسخ اهالی رسانه از رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

اوحدی  درباره عدم فعالیت ارکستر شهر گفت: ارکستر شهر یک ماموریت جدی برای ما محسوب شده و ما نیز مانند شما خواستار فعالیت مجدد ارکستر هستیم و این نیاز را احساس می‌کنیم، اما این مسئله نیازمند پشتوانه مناسب مالی است که در بودجه ۹۷ که تصویب شد هنوز برآورد هزینه‌ای صورت نگرفته تا این فعالیت ارکستر از سر گرفته شود، امید است که در آینده شاهد اجرای ارکستر باشیم.

حسینی همچنین درباره رویکرد معاونت هنری برای برگزاری موسیقی‌های مذهبی گفت: به باور همگان هنر جدای از زندگی نبوده و این بخش در جان و حیات ما جاری است، در ایام سوگواری بنیاد رودکی بنا به شرایط، اجرا‌هایی مناسب با حال و هوا و فراخور این ایام با همراهی ارکستر ملی را روی صحنه برد.
 
جشن‌های
 

معاون هنری در پاسخ به سوال دیگری درباره برخورد با چند جوان در قالب موسیقی خیابانی در شهر رشت توضیح داد: این رفتار زیبنده هنر و هنرمند نیست و اجرای شهری امری نوین نیست و پیشینه و سابقه‌ای طولانی دارد. در مورد اجرا در معابر شهری، پیش‌نویسی در حال تهیه شدن است و در ویراست دوم قرار دارد. این شیوه‌نامه با همکاری نهاد‌های شهری که مشارکت‌شان در این امر لازم است و تایید کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تدوین می‌شود و انشاالله وحدت رویه‌ای را در این زمینه ایجاد خواهد کرد تا از یکسو فرزندان ایران زمین؛ دختران و پسران نوازنده که در خیابان به مشق آنچه می‌توانند، مشغول‌اند، دچار آسیب و مشکل نشوند و از سوی دیگر نغماتی که شایسته نیست، به گوش مردم کشورمان نرسد.

نظر شما