شناسهٔ خبر: 29439115 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشف گورهای 500 ساله در بولیوی؛ امید به شناخت بهتر تمدن اینکا

تهران- ایرنا- کشف گورهای 500 ساله در بولیوی به همراه بقایای اسکلت‌ها و آثاری متعلق به امپراطوری اینکا، امیدهای تازه‌ای برای شناخت بهتر این تمدن قدیمی ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گورها و آثار به دست آمده از در 20 کیلومتری شهر لاپاز بولیوی کشف شده است که به بیش از یکصد نفر از افراد متعلق به تمدنی بومی تعلق دارد؛ این افراد به همراه بیش از 30 قطعه ظرف مورد استفاده در قبیله اینکا در این گورها دفن شده اند.
«جدو ساگارناگا» استاد باستان شناسی دومین دانشگاه قدیمی بولیوی در این خصوص گفت: این ظروف، دست نخورده و اینکایی است.
چنین به نظر می رسد که مردمان «پاکاجس» این گورستان را که محل گورهای کشف شده است، بنا کرده باشند.
شهرهای متعلق به این افراد در اواخر سده پانزدهم به اشغال اینکاها درآمد.
به گفته «جولیو کاندوری» یک باستان شناس بولیویایی، این کشفیات موید هویت و فرهنگ ماست و نشان می‌دهد که نه تنها اینکاها از نفوذ برخوردار بودند، بلکه مردمان دیگر نیز از چنین نفوذی بهره می‌بردند.
«ویلما آلانوکا» وزیر فرهنگ بولیوی کشف این گورها را کشفی بی سابقه خواند.
حفر این گورستان از ماه ها پیش آغاز شد، اما خبر کشفیات آن تا همین اواخر منتشر نشد.
در این گورها علاه بر استخوان انسان ها، بیش از 150 اقلام برنزی شامل گردن بند، دستبند، زیورآلاتی برای موهای زنان و سربند پیدا شد.
به گفته باستان شناسان، این مکان در گذشته مورد غارت قرار گرفته، اما گورها جالب توجه است زیرا حاوی آثار مردان و زنانی از طبقات متفاوت اجتماعی است.
آثار کشف شده برای مطالعات بیشتر به یک مرکز باستان شناسی منتقل شده و قرار است به موزه ای در شهر ویاچا در بولیوی انتقال یابد.
فراهنگ*9109** 9053

نظر شما