شناسهٔ خبر: 29438866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون کمیته امداد: جمعیت فقیر کاهش یافته است

مشهد- ایرنا- معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 46 درصد مردم ایران در فقر مطلق به سر می بردند اما این رقم امروز به کمتر از هشت درصد رسیده و همه این جمعیت تحت پوشش کمیته امداد هستند.

صاحب‌خبر -

حجت الله عبدالملکی روز یکشنبه در 'همایش کارآفرینی، توانمندسازی و مهرورزی' در نیشابور به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی افزود: بر این اساس کمیته امداد امام خمینی(ره) برای رفع فقر که هدف تاسیس آن بوده موفق عمل کرده است.
وی در ادامه گفت: تحلیلگران خارجی به این نتیجه رسیده اند که تحریمهای خارجی بر ایران موثر نیست. در این میان تحریمهای داخلی وجود دارند مه مانع رشد اقتصادی می شوند لذا تمرکز دشمن سوءاستفاده و بهره برداری از همین تحریمهای داخلی است.
معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: هم اینک با وجود 30 میلیون نفر نیروی کار در کشور دچار کمبود نیرو هستیم که این محصول تحریمهای داخلی، فرآیندهای اداری ناکارآمد، فرهنگ ناصحیح و عملکرد ناکامل دستگاههای اجرایی است.

* خودکفایی 700 هزار خانواده زیر پوشش کمیته امداد
وی در ادامه مهمترین برنامه کمیته امداد را برای رفع فقر 'ایجاد اشتغال' اعلام و بیان کرد: از سال 1373 با ایجاد معاونت اشتغال در این نهاد تاکنون یک میلیون و 500 هزار طرح اشتغال در سطح کشور اجرا شده و در این چارچوب 700 هزار خانواده به خودکفایی رسیده اند.
عبدالملکی افزود: کمیته امداد برای ایجاد اشتغال وارد فضاهای نوین که ارزش آفرینی، پایداری و درآمد بالاتری دارند شده و خراسان رضوی در این زمینه پیشرو بوده که نمونه آن استفاده از ساخت، نصب و بهره برداری پنلهای خورشیدی برای درآمدزایی است.
وی ادامه داد: کمیته امداد به عنوان بزرگترین مصرف کننده ‌محصولات فتوولتاییک (انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی) از تولیدکنندگان داخلی درخواست می کند تا نیازمندی این نهاد را در زمینه تجهیزات خارجی کاهش دهند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت و 11 درصد منابع دنیا هجدهمین اقتصاد جهانی است و غربیها اذعان کرده اند که کشور ما می تواند با ظرفیتی که دارد دومین یا سومین قدرت اقتصادی نوظهور دنیا باشد.
وی همچنین یکی از راهبردهای اصلی کمیته امداد را در حوزه 'راهبری شغلی و اشتغالزایی' استفاده از کارآفرینان برتر ذکر و بیان کرد: مهمترین محور در این مسیر 'تامین بازار برای کسب و کارهای نوپا' می باشد که نیازمند توجه و پشتیبانی مدیران و خیران کارآفرین است.

* تاسیس مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی امداد
عبدالملکی همچنین در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندیهای مددجویان کمیته امداد نیشابور یکی از برنامه جدید این نهاد را تاسیس 'مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی امداد' ذکر و بیان کرد: ماموریت این مرکز جذب ایده های افرادی است که می توانند در بخش توانمندسازی مددجویان موثر باشند.
وی افزود: برای تسهیل و شتاب در اعطای وام به متقاضیان زیر پوشش کمیته امداد نیز 'صندوق امداد ولایت' تاسیس شده است. در این چارچوب 'طرح صندوق ضمانت تسهیلات' نیز در حال تکمیل است تا ضمانت بخشی از مددجویانی که امکان تامین ضامن ندارند میسر شود.
9869/1858

نظر شما