شناسهٔ خبر: 29438328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزیده مهمترین اخبار مجلس در ۲۷ آبان

تشکیل کمیته ای در دولت برای مقابله با تحریم/سوال نمایندگان از زنگنه

تشکیل کمیته ای برای مقابله با تحریم، سوال نمایندگان از وزیر نفت، بررسی شرایط تحریم ها و راهکارهای مقابله با آن در جلسه غیرعلنی، بررسی راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در کمیته مشترک مجلس و دولت از جمله مهمترین اخبار امروز مجلس شورای اسلامی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، تشکیل کمیته ای برای مقابله با تحریم، سوال نمایندگان از وزیر نفت، بررسی شرایط تحریم ها و راهکارهای مقابله با آن در جلسه غیرعلنی،  بررسی راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در کمیته مشترک مجلس و دولت از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه ۲۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی صبح امروز یکشنبه 27 آبان و با حضور «محمدباقر نوبخت»، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، «فرهاد دژپسند»،‌ وزیر اقتصاد و «عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی مسایل اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار دادند. «احمد انارکی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره این جلسه گفت: در جلسه غیرعلنی آقایان «همتی»، رییس کل بانک مرکزی، «دژپسند»، وزیر اقتصاد و «نوبخت»، رییس سازمان برنامه و بودجه حضور دارند.

 

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جلسه با موضوع بررسی شرایط تحریم ها و راهکارهای مقابله با آنها تشکیل شده است و تاکنون مرکز پژوهش های مجلس گزارش خود در این زمینه را ارایه کرده است و قرار است آقایان همتی، نوبخت و دژپسند نیز گزارشی از شرایط اقتصادی ارایه دهند. در ادامه «علی لاریجانی»، رییس مجلس شورای اسلامی نیز به ارایه توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی مجلس پرداخت و گفت: امروز از ساعت ۸ صبح جلسه غیرعلنی داشتیم که در این جلسه مرکز پژوهش‌ها گزارشی درباره وضعیت تحریم‌ها و نحوه مقابله با تحریم‌ها ارائه کرد که این گزارش خوب و تخصصی بود. از دولت نیز سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی حضور داشتند و توضیحاتی را ارائه کردند. قرار شد در کمیسیون‌های مربوطه این موضوعات با حضور بخش‌های مختلف مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و در کمیته مشترک با دولت عملیاتی شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: قرار شد در این کمیته درباره موارد مورد نیاز بخش‌های صنعت، انرژی، کشاورزی و نیازهای مردم به خصوص قشرهای مستضعف بحث‌های مربوطه انجام شود و بسته‌هایی برای آنها باشد که تحت حمایت قرار گیرند. «بهروز نعمتی»، سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره این جلسه پرداخت و توضیح داد که در جلسه امروز با حضور آقایان همتی، نوبخت و دژپسند از دولت تشکیل شد مرکز پژوهش ها گزارش مفصلی را در رابطه با موضوعات مختلف و از جمله بحث های معیشتی و مسایل مرتبط با نفت و انرژی، معدن و تجارت، بحث های بازرگانی و موضوعات گمرکی ارایه دادند که قرار شد یک نسخه از این گزارش به دولت ارایه شود.

 

سخنگوی هیئت رییسه اظهار داشت: آقایان نوبخت، دژپسند و همتی نیز در رابطه با اقدامتی که در رابطه با این گزارش در دولت انجام شده است به ویژه در رابطه با مسایل معیشتی، ‌رفاه کارگران و کارکنان دولت، کشاورزان، روستاییان و افراد آسیب پذیر و تمهیداتی که برای معیشت آنها اندیشیده شده است گزارشی به مجلس ارایه دادند البته آقایان در مورد مقابله با تحریم ها و نوع آن نیز مسایلی را مطرح کردند.

 

«نعمتی» تصریح کرد: قرار شد در کمیسیون های تخصصی مجلس برای اینکه کار را سریع تر پیش ببریم این موضوعات در دستور کار قرار گیرد و اگر این اتفاق بیفتد بخش عظیمی از نگرانی ها و دغدغه های مردم نیز رفع می شود. همچنین مقرر شد به موازات کار کمیسیون های مجلس در دولت کمیته ای تشکیل شود که مسایل در این کمیته گزارش و عملیاتی شود. پس از آن جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی مسائل اقتصادی به ریاست «علی لاریجانی» آغاز شد. «امیر حسین قاضی زاده هاشمی»، عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:

 

بررسی لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره آسیب شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی و بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ،رسیدگی به سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر نفت،در دستورکار مجلس قرار دارد.

 

رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان، بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان درباره رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری طبق اصل ۸۵، بررسی طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷ و لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) از دیگر موارد کاری امروز مجلس است.

 

همچنین نمایندگان، ناظران در شورای اقتصاد، شورای ملی ایمنی زیستی و هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور را انتخاب می‌کنند. سپس «علی لاریجانی»، رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی مجلس گفت: درگذشت آقایان دکتر نوربخش و تاج‌الدین همه ما را اندوهناک کرد. این دو نفر خدمتگزار کشور بودند و سال‌های طولانی در سازمان تامین اجتماعی زحمت کشیدند؛ هم برای سلامت سازمان تامین اجتماعی و هم دردمندانه پیگیر نیازهای کارگران، بازنشستگان و همچنین وقف درمان آنها بودند. 

 

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی «علی ساری»، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در طرح سوال خود از وزیر نفت در مورد عدم توزیع مناسب خدمات اجتماعی و عدم اعطای مالیات شهرداری‌ها در اهواز گفت: در همه جای دنیا وجود شرکت‌های صنعتی ملاکی برای افزایش رفاه مردم است اما در اهواز این گونه نیست و شرکت‌های نفتی در چارچوب هیچ کدام از قوانین و ضوابط عمل نکرده و به هیچ کدام از آنها پایبند نیستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار داشت: فعال بودن فلرهای نفتی در چهار گوشه شهر و حتی افزایش تعداد آنها موجب ایجاد محیط آلوده در حوزه انتخابیه اهواز شده است. به دلیل آلودگی هوای دو ماهه در تهران عده‌ای از دوستان به دنبال تهیه طرحی برای برداشت ۳ هزار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت بودند اما برای آلودگی هوای خوزستان ارگان‌های دولتی به خصوص شرکت نفت حاضر به حمایت در این زمینه نیستند.

 

وی با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد آلودگی حاصل از فلر در اهواز گفت: گویا مدیر شرکت ملی نفت ایران کینه‌ای قدیمی از خوزستان دارد. به طوری که ایشان جسارت و اظهار می‌کند که قوانین مصوب برای مالیات بر ارزش افزوده در دفتر ریاست جمهوری مورد بحث قرار گرفته و حقوقی نیست. از کی تا حالا قوانین مصوب مجلس در دفتر رئیس جمهور مورد بحث قرار گرفته و از جنبه قانونی بودن یا نبودن بررسی می‌شود؟

 

«ساری» اضافه کرد: متاسفانه مدیران نفتی پاسخگویی کامل ندارند و نگاه صدقه مابانه به مردم دارند که این نگاه باید اصلاح شود. پس از سخنان این نماینده مجلس «بیژن زنگنه»، وزیر نفت در پاسخ به وی گفت: مساله مطالبات اجتماعی دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت مقوله‌ای است که بنده همواره سعی کرده‌ام آن را جا بیندازم. این که مدیران نفت تعامل خوبی با نمایندگان نداشته و در این باره اشکال وجود دارد مسئولیت آن متوجه من است و از نمایندگان عذرخواهی می‌کنم.

 

وزیر نفت با اشاره به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از عوارض آلایندگی اظهار داشت: در این باره از معاونت مجلس شورای اسلامی خواسته ام تا جلسه‌ای را با نمایندگان و مسئولان استانی برگزار کنند تا مساله حل شود. ما به دنبال انجام وظایف قانونی هستیم. وضعیت آلودگی هوا و گازهای همراه نفت که در خوزستان می سوزد، مناسب نیست. برنامه‌ای تعیین کرده‌ایم تا ظرف ۲ سال آینده گازی در اطراف اهواز سوخته نشود و به دنبال آن آلودگی ناشی از آن بر طرف شود.

«زنگنه» با بیان اینکه قراردادی با پتروشیمی‌ها بسته شده است که بخش مهمی از گازها را گرفته و بعد از جمع‌آوری به عنوان خوراک مصرف شود و پول سرمایه‌گذاری را هم از محل خوراک بدهند، گفت: طرح دیگری در غرب کارون نیز در دست اجرا است که امیدواریم ظرف مدت دو سال تمام شود که بتوانیم بخشی از آلودگی ها را رفع کنیم.

 

وی درباره مسئولیت‌های اجتماعی گفت‌: این موضوع مهمی است که فقط شامل پرداخت‌های مربوط به عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. ما طرحی برای غرب و شرق کارون در نظر گرفته‌ایم که در پنج سال آینده اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان از شرکت نفت برای غرب کارون و ۱۲۰۰ میلیارد تومان  و سایر مناطق نفتی اختصاص داده شده است. به دنبال این هستیم که از دریافت چهار درصد مالیات خدمات اجتماعی را ارائه دهیم. همچنین  طرح شش میلیاردی نیز داریم که ان‌شاء‌الله امسال شروع می‌شود. در حوزه انتخابی اهواز ۸۵ پروژه‌ با اعتبار ۲۹۵ میلیارد تومانی را در نظر گرفته‌ایم.

 

بنابراین گزارش، په پس از پاسخ های وزیر ساری اعلام کرد از این پاسخ ها قانع شده است و نیازی به رای گیری مجلس نیست.

 

«مسعود پزشکیان»، نائب رییس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، 27 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 11 و 58 دقیقه به صدا درآورد و گفت: جلسه بعدی مجلس (سه شنبه، 29 آبان ماه) رأس ساعت 8 با دستور هفتگی قوه مقننه برگزار می شود./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما