شناسهٔ خبر: 29438062 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مردان آتشین

مطبوعات

حسن عباسی، حسن رحیم‌پور ازغدی و وحید یامین‌پور در روزهای اخیر مواضع ‏حاشیه‌سازی داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «در میان جریان‌های فکری و سیاسی داخل کشور افرادی هستند که ‏عنوان پدرخوانده فکری یا تئوریسین را یدک می‌کشند. اگر در اردوگاه اصلاح‌طلبان، علی شریعتی و عبدالکریم سروش نمونه این متفکران هستند، در جناح ‏فکری اصولگرایان نیز حسن عباسی و حسن رحیم‌‌پور ازغدی نیز از این دسته ‏محسوب می‌شوند. تفاوت‌ها اما اینجاست که فقط چهره‌های جریان اصولگرا تریبون‌‏دار هستند. دو نمونه عباسی و ‏رحیم‌پور تریبون‌دار و از حاشیه‌سازان فضای فکری و رسانه‌های هستند که ‏در بیان حملات و انتقادات خود ابایی ندارند. نسل اخیر این صنف از ‏اصولگرایان که حاشیه می‌سازند و در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرند، ظاهرا ‏جسارت بیشتری دارند. «وحید یامین‌پور» از این جمله است؛ مجری - کارشناسی که در جایگاه یک قاضی در انتظار حکم افساد فی‌الارض برای ‏وزیر امور خارجه توییت می‌زند. در این گزارش به تشریح آخرین مواضع ‏حاشیه‌ساز و سیاست‌زده حسن عباسی، رحیم‌‌پور ازغدی و وحید یامین‌پور ‏پرداخته‌ایم.

حسن عباسی: هشدار به وزیر اطلاعات و رئیس قوه قضائیه

هشدارهای خاص و جنجالی حسن عباسی این بار به سوی وزیر اطلاعات و ‏رئیس قوه قضائیه نشانه رفت. حسن عباسی در کلیپی قدیمی که اخیرا پربازدید شده به این شبهه که چرا ‏مقام معظم رهبری در برخی مسائل مثل اختلاس‌ها مستقیما ورود نمی‌کنند، نیز ‏پاسخ داده است‎.‎‏ رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال می‌گوید: «من صد بار از این ‏وزیر اطلاعات پرسیدم چرا در جمهوری اسلامی مقامات حکومت باید ‏فرزندانشان در آمریکا زندگی کنند؟ مگر ما نمیگیم مرگ بر آمریکا؟ مگر ٣٩ ‏سال آمریکا به ما ضربه نزده؟ مگر هر روز آمریکا نمیگه من علیه جمهوری ‏اسلامی طرح براندازی دارم؟ خدا لعنت کنه مدیری در جمهوری اسلامی را که بچه‌‏اش تو آمریکا زندگی میکنه، ولی وزارت اطلاعات ما در مورد مسأله فساد ‏فرزندان مسئولان مملکت در آمریکا، انگلیس و کانادا که چند صد نفر هستند ‏سکوت می‌کنه! مردم! مطالبه‌تان از وزیر اطلاعات باشه نه رهبری.‏»

عباسی ادامه می‌دهد: «آقای آملی لاریجانی! آقای علوی! بی‌مبالاتی شما جهت ‏فلش مسئولیت‌ها را برده سمت رهبری، آقا برخورد کنید، یه مقداری انقلابی ‏برخورد کنید! اگر مردم میگن چرا رهبری مثل امام علی(ع) برخورد نمیکنه قوه ‏قضائیه! دو تا از برادران گردن کلفت مسئولان این مملکت را بگذار کنار چوبه ‏دار تا مردم بفهمند یعنی چه!‏»

حسن عباسی در حالی به این گونه اظهارات خود ادامه می‌دهد که حکم ٧ ماه ‏زندان او با شکایت رئیس‌جمهوری به اتهام توهین صادر شده است. اگر چه با ‏وجود این‌ که این حکم به صوررت قطعی صادر شده اما هنوز به زندان ‏نرفته است. عزت الله ضرغامی در نشستی که همین چند روز پیش با خود عباسی داشته، به ‏نقل از وی و با اشاره به حکمی که در مورد عباسی صادر شده، گفته که او ‏به کنایه معتقد بوده که مجازات ۷ ماه حبس برای عنوان اتهامی او بسیار ناچیز است!

وحید یامین پور: در انتظار صدور حکم افساد فی‌الارض برای ظریف

جنجال‌آفرینی سخنان ظریف درباره وجود «پولشویی گسترده در ایران» ‏همچنان ادامه دارد؛ اصولگرایان و رسانه‌های همسو با آنان بعد از سخنان ‏وزیر امور خارجه، حملات دامنه‌داری را تا به حال علیه او سازماندهی کرده‌‏اند. موضع‌گیری‌ها اما هر چه می‌گذرد، آهنگ تندتری به خود می‌گیرد. ‏توییت وحید یامین‌پور فعال رسانه‌ای و مجری اصولگرا را باید در این راستا ‏قلمداد کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفته: «همچنان منتظریم قوه قضائیه نسبت به ‏ادعاهای وزیر امور خارجه در رسانه‌ منتسب به علی لاریجانی واکنشی نشان ‏دهد‎.‎‏ یا پیگیری مدعا یا تعقیب مدعی. نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به ‏طور گسترده مستند به ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی از مصادیق افساد فی‌الارض است.»‏

شهروند در بخش دیگری نوشت:

رحیم‌پور ازغدی: مسئولان و مدیران با تظاهر به اشرافیت رسیده‌اند‏

حسن رحیم‌پور ازغدی که برخی رسانه‌های اصولگرا از او با عنوان «چهره‌ای جدید در ‏نظریه‌پردازی انقلاب اسلامی» یاد می‌کنند. رحیم‌پور ازغدی از اعضای حقیقی شورای ‏عالی انقلاب فرهنگی است. او هرگونه گرایش حزبی را که به وی نسبت داده ‏می‌شود، مردود و خود را مبرّی از هر نوع جریان سیاسی که در داخل ‏فعالیت می‌کند، می‌داند. او همچنین عضو هیأت ارزیابی علمی و فرهنگی و ‏مدیرمسئول و سردبیر نشریه کتاب نقد است. او در صدا و سیمای جمهوری ‏اسلامی دارای تریبون است. رحیم‌پور ازغدی از جمله چهره‌های فرهنگی و فکری ‏است که در رسانه ملی دارای تریبون است. اگر چه به گمان برخی از منتقدانش و ‏علیرغم عبوسی آزارنده چهره و لحنی که سد راه ارتباط مخاطب با او می‌شود، ‏از سخنانش می‌توان وجهی از تفاسیر دینی بیرون کشید که ایدئولوژیک‌محور ‏است. ‏ رحیم‌پور ازغدی در توصیف وضعیتی که او آن را مسبب «تحریف اسلام» می‌‏داند، معتقد است که «مدیرانی که با ته‌ریش، یقه آخوندی، سه انگشتر عقیق و جای ‏مُهر برای خودشان حقوق صدمیلیونی می‌نویسند» این فضا را به وجود آورده‌‏اند. رحیم‌پور ازغدی از جمله چهره‌های اصولگرایی است که همواره به موضوعات ‏مهم و اساسی کشور و چالش‌های پیش روی آن ورود کرده است. رحیم‌پور ازغدی ‏همواره با استفاده از اطلاعات و دانشی که در علوم دینی و تاریخی و همچنین ‏فلسفه اسلامی دارد، تلاش کرده با ورود به موضوعات ریشه‌ای به رشد و ‏بالندگی انقلاب اسلامی کمک کند‎.‎‏ در آخرین گفته‌های چالش‌برانگیز، رحیم‌پور ‏ازغدی به مسأله تظاهر در بین برخی مسئولان و مدیران و زندگی اشرافی ورود ‏کرده و می‌گوید: «مدیرانی با ته‌ریش، یقه آخوندی، سه انگشتر عقیق و جای ‏مُهر برای خودشان حقوق صدمیلیونی می‌نویسند.» او تأکید می‌کند که «اسلامی که ‏مستحبات باشد ولی اشرافیگری هم باشد، اسلام تحریف‌شده است.» ‏

چرا رحیم‌پور ازغدی به نقد اسلاف خود بازگشته است

رحیم‌پور ازغدی اوایل دهه ٨٠ پایش به رسانه ملی باز شد و از این راه به ‏تفسیر آرا و اندیشه‌های متفکران مسلمان، نقد اصلاح‌گرایان دینی و بررسی ‏ابعاد فکری و سیاسی بنیانگذاران جمهوری اسلامی پرداخته است. رحیم‌پور ازغدی در ‏سال‌های اخیر به حوزه سیاست روز نیز سرک می‌کشد و در این مسیر، علاوه ‏بر نقادی از جهت‌گیری‌های سیاسی که مرزبندی جدی سیاسی با آنها دارد، ‏اسلاف و اخلاف نزدیک به خود را نیز از نقد مبرّی نکرده است. حمله او به ‏مدیرانی که به گفته او با محاسن ته‌ریش، یقه آخوندی، سه انگشتر عقیق و جای ‏مُهر تظاهر می‌کنند را باید از این زاویه تفسیر کرد. رحیم‌پور ازغدی در انتقاد خود ‏از این افراد معتقد است که این افراد از این راه زندگی اشرافی ساخته‌اند.»

انتهای پیام

نظر شما