شناسهٔ خبر: 29436481 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نوزادان نارس، کودکان سالم

یزد - ایرنا - مادر باردار یزدی که 2 ماه قبل نوزاد نارس خود را با 450 گرم وزن دریکی از بیمارستان‌ها به دنیا آورده بود و امیدی به زنده ماندن کودک خود نداشت، اینک نوزاد را از بخش مراقبت های ویژه کودکان بیمارستان شهید صدوقی یزد تحویل گرفت و آنجا را در کمال سلامتی ترک کرد.

صاحب‌خبر -

نوزادانی که قبل از هفته 37 حاملگی به دنیا می آیند، نارس تلقی می‌شوند، «جنین» باید به‌طور طبیعی 38 تا 42 هفته در رحم مادر باشد.
به گزارش ایرنا، امروزه تعدادی از مادران، نوزادان خود را که 300، 400 یا 500 گرم وزن‌دارند به دلایلی زودتر از موعد زمان بارداری به دنیا می‌آورند که چندان امیدی به زنده‌بودن فرزندش ندارد.
چنین مادرانی با توکل بر خدا، نوزاد را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری می‌کنند، بر پایه تحقیقات انجام‌شده، بسیاری از آن‌ها به آغوش خانواده‌های خود بازگشته‌اند.
سازمان جهانی بهداشت، 17 نوامبر( 26 آبان) را روز جهانی نوزادان نارس اعلام کرد .
به همین مناسبت سعی می‌شود، آگاهی‌ بیشتری در مورد علت تولد نوزادان نارس در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد و مجموعه اقدام‌هایی برای کاهش تولد این قبیل کودکان مدنظر قرار باشد.
نوزادی که نارس به دنیا می آید، با وزن کم تمام نیازهای خود را از بدن مادر دریافت نکرده است، آن‌ها پس از تولد در دستگاه‌های ویژه مراقبت نوزادان نگهداری می‌شوند.
او کوچک و لاغر است، زیرا بافت چربی زیرپوست جنین در هفته‌های آخر دوران حاملگی در داخل رحم به وجود می‌آید، اگر جنین زودتر از موعد مقرر به دنیا آید، بافت چربی زیر جلد ندارد و لاغر است.
نوزادان نارس با مشکلات متعددی متولد می‌شوند ازجمله می‌توان به تکامل نیافتن برخی اندام‌های داخلی مانند ریه، مشکل گوارشی، مغزی، قلبی و چشمی اشاره کرد.
اگر نوزاد نارس هنگام تولد یا بعد از آن دچار مشکل نشود و بعد از تولد، مراقبت صحیح و دقیقی از او به عمل آید و درست تغذیه شود، ازنظر جسمی و ذهنی در آینده با نوزادانی که به‌طور طبیعی و در موعد مقرر به دنیا می‌آیند، تفاوتی ندارد.
بر پایه گزارش‌های جهانی سالانه حدود 15 میلیون نوزاد در جهان به دنیا می‌آید که 10 درصد آن‌ها نارس هستند و آمار تولد چنین نوزادانی در کشورهای مختلف پنج‌ تا 18 درصد اعلام شد.
با تولد نوزاد نارس و به دلیل برخی مشکلات، وی را برای مدتی در بیمارستان بستری می‌ کنند و علاوه بر تحمیل هزینه‌های درمانی و بهداشتی به اقتصاد خانواده، بار آن بر دوش دولت نیز سنگینی می‌کند.
درعین‌حال، تولد نوزاد نارس یکی از علت‌های عمده مرگ‌ومیر نوزادان است و نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می‌آیند درخطر مشکل سلامتی بعدی قرار دارند.
آن‌ها به مراقبت‌های خاص و پیگیری همه‌جانبه در رابطه با ابعاد مختلف سلامتی ازجمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی و شنوایی نیاز دارند.

** نوزادان نارس ضعیف‌ترین بیماران
فوق تخصص نوزادان و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت‌وگو با ایرنا، نوزادان نارس را ضعیف‌ترین گروه بیماران توصیف کرد که باید موردحمایت و مراقبت‌های ویژه قرار گیرند.
دکتر محمود نوری شادکام با اشاره به افزایش تعداد نوزادان نارس به خاطر زایمان‌های زودرس تأکید کرد: باید بسترهای لازم برای مراقبت از آنها فراهم شود تا رشد و تکاملی خوب داشته باشند.

** 12 درصد نوزادان کشور نارس هستند
به گفته وی بر اساس آمارها موجود، طی 15 سال گذشته هشت درصد از مجموع نوزادان متولدشده نارس بودند، اکنون این رقم به 12 درصد رسید.
نوری شادکام بابیان اینکه وضعیت یزد در این زمینه، همانند کشور است افزود: اکنون 2 تا چهار درصد از مجموع کودکان متولدشده ، نارس هستند.
این فوق تخصص نوزادان بابیان اینکه دلایل متعددی در زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس نقش دارد، تصریح کرد: عوامل محیطی ازجمله آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی ، چاقی ، گرما یا سرمای بیش‌ازحد، عفونت دوران بارداری، نازایی و سابقه تولد کودک نارس ازجمله این عوامل است.
نوری شادکام استرس ، افزایش نوبت‌کاری ، فشارهای روحی و روانی و حاملگی‌های چند قلوبی زایی را از دیگر دلایل تولد نوزادان نارس می‌داند.
وی بهترین زمان تولد نوزادان را هفته 40 بارداری مادر برشمرد و یادآور شد: برخی از این علت‌ها قابل‌پیشگیری است و باید آن‌ها را کاهش دهیم و برخی هم ناشناخته است.

** بخش مراقب‌های ویژه، نخستین اقامتگاه نوزادان نارس
نوری شادکام که رئیس بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد است، می‌گوید: نوزادان نارس پس از تولد برای روند درمان و به دست آوردن سلامتی کامل در این بخش بستری می‌شوند.
وی بابیان اینکه تا قبل از راه‌اندازی این بخش، مرگ‌ومیر نوزادان نارس در استان 8.5 در هر هزار مورد تولد بود، تصریح کرد: آمار مرگ‌ومیر در میان نوزادان در کشور، 9.5 در هزار است، این رقم در یزد 4.5 به ازای هر یک هزار مورد تولد است.
به گفته این پزشک فوق تخصص کودکان، وضعیت یزد در این زمینه ، همانند کشورهای پیشرفته است.
وی تأکید کرد: دلیل فوت درصد اندک نوزادان هم مشکل مادر زادی، وزن بسیار کم یا مشکل قلبی و عروقی است.
رئیس بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد بر این باور است: در این بخش، بهترین و متعهدترین متخصصان استان جذب و همکاری دارند.
بنا به اظهار وی اگر مراقبت‌های اولیه به‌درستی از این کودکان انجام شود، آن‌ها همانند دیگر نوزادان می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند به‌شرط اینکه به مراقبت‌های بعد از ترخیص هم توجه شود.

** نوزادان نارس نیازمند خدمات ویژه
به گفته مسئول بخش NICU بیمارستان شهید صدوقی یزد یک مورد از هر 10 نوزاد، نارس به دنیا می‌آید، در ایران آمار تقریبی، 12درصد اعلام‌شده است.
زهرا غفاریان اظهار داشت: نوزاد نارس و نیز به دلیل برخی مشکلاتی که دارد، نوزاد نیاز به بستری طولانی در مراکز درمانی و پیگیری‌های بعدی دارد، تولد چنین نوزادانی از لحاظ عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و حقوقی، بر روی خانواده و جامعه تأثیرگذار است.
غفاری یادآور شد: نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می‌آیند با خطر مشکل سلامتی روبرو هستند و ازاین‌رو نیازمند مراقبت‌های خاص و پیگیری همه‌جانبه ابعاد مختلف سلامت از جمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی ،شنوایی و ... هستند.
مسئول بخش NICU بیمارستان شهید صدوقی یزد می‌افزاید: گروه‌درمانی این مجموعه درمانی، تمام تلاش خود را برای ارائه مراقبت ایمن، آموزش، حمایت همه‌جانبه از والدین، قرار دادن تمام نوزادان نارس در معرض در برنامه‌های پیگیری و غربالگری بینایی، ،شنوایی و تکاملی به کار گرفته است .
غفاریان خاطرنشان کرد: پزشکان و پرستاران این بخش با به‌ روزرسانی علم و مهارت نظری و عملی خود و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌ روزترین مراقبت‌ها، داروهای جدید و روش‌های تغذیه‌ای مؤثری را به نوزاد نارس ارائه می‌دهند
همچنین مادر یکی از این نوزادان نارس که فرزندش هم‌اکنون سه‌ساله است روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نازنین هفت‌ ماهه به دنیا آمد، وزن بسیار کمی داشت، حتی در آغوش گرفتن برایم مشکل بود.
وی خواست نامش ذکر نشود، افزود: نوزاد 60 روز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری شد، اکنون حال کودک خوب و مشکلی ندارد.
2088/ 2047/
گزارش از کبری دانشی

نظر شما