شناسهٔ خبر: 29436026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افتتاح کتابخانه عمومی برکت امیرالمومنین(ع) در روستای صلیعه شهرستان باوی

کتابخانه عمومی برکت امیرالمومنین(ع) در روستای صلیعه شهرستان باوی با حضور مسئولان استانی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، در مراسمی کتابخانه عمومی برکت امیرالمومنین(ع) در روستای  شهرستان باوی با حضور منصور کوهی رستمی؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، سعید رضوانی؛ مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان، منوچهر ورناصری؛ فرماندار شهرستان باوی و حجت الاسلام امیر فرد، امام جمعه ملاثانی افتتاح شد.

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در مراسم افتتاح این کتابخانه ضمن تبریک و گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: 24 آبان ماه در تقویم بعنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده و یک هفته را به این مناسبت اختصاص داده اند و مراسمات مختلفی به منظور تکریم و بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار برگزار می گردد.

وی اظهار داشت: در حقیقت روز بزرگداشت علامه طباطبایی، یکی از علمای بزرگ مذهب شیعه و صاحب کتاب تفسیر المیزان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی تعیین شده است.

کوهی رستمی به شاخص های شهرستان باوی در ساختار هر کتابخانه در روستای صلیعه این شهرستان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک کتابخانه داریم که آمار مطلوب و رضایت بخشی است و این شهرستان در بین 27 شهرستان خوزستان رتبه 11 را دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: شاخص بعدی را شاخص زیربنایی است که سرانه شهرستان باوی 2 متر بوده و رتبه دهم را در استان دارا است.

سرانه تعداد کتاب در شهرستان باوی از میانگین استانی بیشتر است

این مقام مسئول گفت: از نظر سرانه کتاب به ازای هر 100 نفر در این شهرستان 63 جلد کتاب وجود دارد، این درحالی است میانگین کتاب در استان 54 جلد کتاب است و میانگین تعداد کتاب شهرستان باوی 9 جلد از استان بیش تر است.

منصور کوهی رستمی درخصوص شاخص عضو در کتابخانه هایی عمومی اظهار داشت: 4 درصد مردم شهرستان باوی عضو کتابخانه های عمومی هستند در این رابطه نیز میانگین استان 3 درصد است این شهرستان از میانگین استانی بالاتر گرفته است.

وی مردم این شهرستان را اهل علم و دانش و فرهیخته دانست و بیان داشت: این ویژگی مردم در شاخص کتابخوانی آن ها مشهود است و امیدواریم با افتتاح این کتابخانه اطلاعات مختلفی در حوزه های دینی، علمی، اجتماعی, اقتصادی، فرهنگی و سلامت در اختیار شهروندان قرار گیرد.

کوهی رستمی با اشاره به اینکه این کتابخانه پنجاهمین کتابخانه افتتاح شده روستایی استان است تصریح کرد: در کتابخانه هایی که قبلا افتتاح شده اند یکی از اهالی روستا بعنوان کارمند و کتابدار همان کتابخانه بکار گرفته شده است و ان شاءالله برای این کتابخانه هم افراد معرفی شده برای مشغول به کار کردن  پس از طی کردن مراحل قانونی و انجام مصاحبه و ارسال پرونده آن ها به نهاد کتابخانه های عمومی کشور کار خود را در این کتابخانه آغاز خواهند کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان گفت: تا زمانیکه افراد روستا کار خود را در این کتابخانه آغاز نکرده اند یکی از افراد از شهرستان باوی در این کتابخانه مستقر می شود و این مکان تعطیل نیست و فعالیت می کند.

منصور کوهی رستمی درخصوص اقدامات انجام شده برای احداث و راه اندازی کتابخانه برکت امیرالمومنین(ع) بیان اذعان داشت: این کتابخانه به مساحت 600 متر مربع در زمین اهدایی از سوی عامری، یکی از خیران روستایی احداث شده که در 220 متر مربع از سال 1394 فرآیند ساخت آن آغاز شد.

وی درخصوص اعتبارات برای احداث این مکان تصریح کرد: بخشی از اعتبارات از محل تملک  دارایی و نفت استان به مبلغ 304 میلیون تومان تامین شد و  یکصد و 15 میلیون تومان از سوی بنیاد برکت تامین اعتبار شد و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی این مکان با 50 میلیون تومان اعتبار تکمیل گردید.

کوهی رستمی مجموع هزینه های صرف شده برای احداث این کتابخانه را 530 میلون تومان عنوان و اظهار کرد: کلیه بخش های کودک، نوجوان و سالن مطالعه تکمیل شد و امروز به بهره برداری رسید.

وی افزود: دولت و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و علی حسین حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوشبختانه نگاه ویژه ای به مناطق و بخش های روستایی و کم برخوردار دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر 11 کتابخانه در مناطق محروم، حاشیه ای و کم برخوردار در حال احداث هستند و فرآیند ساخت آن ها  تقریبا تکمیل شده و تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.

منصور کوهی رستمی در ادامه افزود: ماموریت داریم روستاهای بالای 3 هزار نفر جمعیت را شناسایی کرده و تلاش کنیم برای این مناطق و روستاها کتابخانه احداث و برای روستاهای بالای یکهزار نفر جمعیت کتابخانه سیار افتتاح کنیم و این اقدامات در بازه زمانی 3 ساله انجام دهیم و محرومیت را از این مناطق دور نماییم.

انتهای پیام/گ

کتابخانه عمومی روستایی

نظر شما