شناسهٔ خبر: 29435484 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی:

اولویت با نگاه پژوهشی و فناورانه است

نمایندگی مرکزی

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی اولویت جهاد دانشگاهی را مبتنی بر نگاه پژوهشی و فناورانه دانست و اظهار کرد: بر اساس این نگاه فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی ما نیز باید پژوهش محور باشد و در واقع تمامی اقدامات باید پایه پژوهشی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود شهرجردی در دیدار با مقدسی نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی که به‌همراهی معاونان این نهاد صورت گرفت، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سطح کلان توسعه را متوازن دیده است و تلاش می‌کند همه حوزه‌ها به صورت متوازن پیش بروند، اظهار کرد: این نهاد در سطح کلان موضوع توسعه پژوهشی را در قالب گروه‌های پژوهشی، پژوهشکده‌ها و مراکز خدمات تخصصی دنبال و در این حوزه اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش نیز رویکرد جهاد دانشگاهی استان مرکزی اینگونه است که خروجی تحقیقات پژوهشی منجر به برگزاری دوره‌های آموزشی شود، افزود: تاکید بر این است که در قراردادهای پژوهشی که با دستگاه‌های اجرایی بسته می‌شود حتما در قالب یک بند موضوع تبدیل شدن خروجی پژوهش انجام شده و به عنوان یک دوره یا کارگاه آموزشی برای مخاطبان مطرح و دنبال شود.

شهرجردی اظهار کرد: در حوزه فرهنگی نیز خروجی اقدامات باید منتج از فعالیت‌های پژوهشی باشد، برای مثال باید براساس نتایج بررسی‌هایی که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران صورت می‌گیرد، دیگر اقدامات فرهنگی دنبال شود.

وی به انجام طرح "بررسی سیمای زندگی دانشجویان در دانشگاه اراک" توسط این مرکز اشاره کرد و افزود: نتایج و خروجی این مطالعه به حوزه معاونت سیاسی استانداری و دفتر اجتماعی استان ارائه و منجر به برخی فعالیت‌های فرهنگی شده است.

تلاش برای راه اندازی پژوهشکده توسعه پایدار

شهرجردی به راه‌اندازی مرکز دیده‌بان اجتماعی در حوزه پژوهشی این واحد نیز اشاره کرد و گفت: این مرکز شاخص‌های اجتماعی استان را استخراج و رصد کرده و هر ماهه گزارش‌های تهیه شده را به دفتر اجتماعی استانداری ارسال می‌کند که گزارش فعالیت های انجام شده در جلسه آتی شورای فرهنگ عمومی ارائه خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سه گروه پژوهشی اقتصاد توسعه، توسعه کالبدی شهری و مطالعات توسعه اجتماعی در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان فعال است و براساس دورنمایی که در برنامه ششم توسعه این نهاد در نظر گرفته شده است، درصدد راه اندازی پژوهشکده توسعه پایدار در استان هستیم.

شهرجردی با بیان اینکه اعضای گروه‌های پژوهشی واحد استان مرکزی همگی هیات علمی پژوهشی هستند، افزود: در گروه‌های پژوهشی به دنبال انجام اقدامات و تولید محصولات پژوهشی کاربردی با نگاه کاملا کارفرمایی هستیم.

وی به فعالیت سه مرکز خدمات تخصصی در این واحد اشاره کرد و افزود: مرکز درمان ناباروری که در حال حاضر در این نهاد مشغول فعالیت و پذیرای بیماران است، زیرمجموعه معاونت پژوهشی است و طرح توسعه آن نیز در دست پیگیری است. آزمایشگاه تشخیص طبی این مرکز تجهیز شده و مجوزهای مربوطه نیز در حال اخذ است، همچنین مجوز آزمایشگاه معتمد محیط زیست نیز اخذ و این آزمایشگاه تجهیز شده و در آینده نزدیک افتتاح می شود.

شهرجردی به فعالیت‌های معاونت فرهنگی واحد نیز اشاره کرد و گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران که در حوزه این معاونت فعالیت می‌کند، در قالب ارزیابی افکار مخاطبان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اقدام می‌کند و خروجی مطالعات انجام شده را به دستگاه مربوطه ارائه می‌دهد.

وی به فعالیت خبرگزاری های ایسنا و ایکنا در زیرمجموعه معاونت فرهنگی این نهاد اشاره کرد و با بیان اینکه ایسنا به عنوان یکی از خبرگزاری‌های جهاد دانشگاهی، یک رسانه قابل وثوق در استان است  گفت: خبرگزاری قرآنی ایکنا نیز دیگر خبرگزاری جهاد دانشگاهی است که اخیرا مسابقات سراسری قرآن توسط این رسانه به خوبی پوشش داده شد و بر همین اساس نیز از این خبرگزاری در استان تجلیل شد.

وی افزود: توسعه خبرگزاری ها در سطح شهرستان های استان در دستور کار این نهاد قرار دارد.

شهرجردی در خصوص فعالیت سازمان دانشجویان ایران نیز گفت: این سازمان دیگر زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است که در حوزه دانشجویی در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند و در حال حاضر راه اندازی شبکه دانشجویی را در میان دانشجویان سراسر استان در دست اقدام دارد. از دیگر اقدامات این سازمان برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی است که هشتمین دوره آن امسال برگزار می‌شود. دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه‌ها و سومین دوره دانشجو معلم قرآنی نیز امسال توسط این سازمان برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: در صدد توسعه دفاتر سازمان دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف استان هستیم.

شهرجردی درخصوص فعالیت‌های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی نیز گفت: در این بخش به‌دنبال ارائه آموزش‌های مهارتی بوده و نگاه واحد را به سمت آموزش‌های تخصصی مهارتی می‌بریم. در برنامه ششم توسعه واحد نیز نرخ رشد هفت درصدی را برای آموزش‌های تخصصی در نظر گرفته‌ایم.

وی رویکرد اقدامات معاونت آموزشی را ارائه آموزش‌های اشتغال محور عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات شاخص انجام شده در این حوزه برگزاری دوره آموزشی کمک پرستاری بود که در قالب همکاری با معاونت پرستاری وزارت بهداشت در برخی استان‌های کشور توسط جهاد دانشگاهی انجام شد و در استان مرکزی ۲۰۰ نفر در دوره یکساله با کمک دانشگاه علوم پزشکی آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و خوشبختانه ۱۸۰ نفر از این تعداد شاغل به کار شده‌اند و در حال حاضر متقاضیان بسیار زیادی برای حضور در چنین دوره‌هایی که منجر به ایجاد شغل شده و همچنین تماس‌هایی جهت معرفی افراد آموزش دیده جهت بکارگیری در مراکزی همچون سرای نگهداری سالمندان و مراکز آمبولانس خصوصی وجود دارد.

شهرجردی با تاکید بر اینکه معاونت آموزشی این نهاد دوره های آموزشی را براساس نیاز استان طراحی و اجرا می‌کند به برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی دستیار دندانپزشک و تکنسین داروخانه در این واحد اشاره کرد و گفت: این دوره ها با استقبال بسیار خوب متقاضیان روبرو شده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم از آموزش‌های عمومی فاصله گرفته و آموزش‌های مورد نیاز جامعه را ارائه کنیم افزود: معتقدیم اینگونه فعالیت‌ها باید بر مبنای مدلی اتفاق بیفتد که منجر به ایجاد یک ارزش در جامعه شود که این مدل تدوین شده است.

انتهای پیام

نظر شما