شناسهٔ خبر: 29434972 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قدرت‌موشکي يمن دربحبوحه آتشباران‌‌حُديده/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن 4 فروند موشک «زلزال 2» را به مواضع نظاميان سعودي در «جيزان»، جنوب عربستان شليک کردند.
نيروهاي يمني همچنين با يک فروند موشک هدايت شونده خودرو نظاميان سعودي را نزديک منطقه «السديس» در «نجران» هدف قرار دادند و منهدم کردند. اين حملات در پاسخ به تشديد حملات ائتلاف سعودي به مردم يمن بويژه در الحُديده در چند روز گذشته صورت گرفته است. بر اثر حملات جديد جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي دهها تن ديگر از غير نظاميان يمني به خاک و خون کشيده شدند.
ائتلاف متجاوز سعودي جهت تحت فشار قرار دادن مردم يمن براي تسليم در برابر اين ائتلاف از اواسط ژوئن گذشته با تشديد تحرکات نظامي‌اش در يمن حملات گسترده‌اي را براي اشغال بندر الحديده در غرب يمن آغاز کرده است. اما ائتلاف متجاوز سعودي در همان روزهاي آغازين اين حملات بر اثر مقاومت مردم يمن دچار شکست سنگين و متحمل تلفات بالايي شد که اين روند همچنان ادامه يافته است.
نيروهاي مردمي يمن با اتکاء به توان داخلي و ساخت موشک‌هاي مختلف همزمان با شروع حملات عربستان سعودي به يمن در پاسخ به جنايت‌هاي سعودي مواضع نظامي عربستان را در مناطق مختلف اين کشور با موشک هدف قرار مي دهند.
اين استراتژي يمني‌ها به تغيير بيش از پيش معادلات به نفع آنان و ناکامي کامل ائتلاف متجاوز سعودي انجاميده است. نگراني از اين وضعيت تحرکات دولت‌هاي غربي جهت نجات ائتلاف متجاوز سعودي از مهلکه را درپي داشته است.
عربستان و حاميان و عواملش ناباورانه ناکامي‌هاي خود در عربستان را نظاره‌گر هستند و براي تحت‌الشعاع قرار دادن ناکامي‌هايشان بر شدت حملات به مردم يمن و کشتار کودکان و زنان و سالخوردگان يمني افزوده‌اند.
اين در شرايطي است که بهره‌گيري آل سعود و متحدانش از جنگ رسانه‌اي در جنگ عليه يمن نيز همواره مشهود بوده است که دروغ پردازي‌ها درباره اشغال فرودگاه الحُديده يکي از نشانه‌هاي بارز اين جنگ رسانه‌اي بود که ادعاهاي پوچ آل سعود را بيش از پيش نمايان کرد.
با اين حال، عربستان و امارات تا کنون در محقق کردن اهداف خود از جنگ يمن از جمله در منطقه الحديده ناکام بودند و در چنين شرايطي ائتلاف متجاوز سعودي بار ديگر متوسل به جنگ رسانه‌اي شده است و به‌رغم تشديد حملات به الحُديده مدعي توقف عمليات نظامي در اين منطقه شده است.
عوام‌فريبي ائتلاف متجاوز سعودي در قالب ادعاي توقف حملات به الحُديده بيانگر دور جديد تحرکات آل سعود براي فضاسازي جهت تداوم جناياتش در يمن است. ادعاي پوچ توقف حملات عربستان به الحديده با هدف کاستن از فشار افکار عمومي جهان و کسب وقت و تجديد قوا و آمادگي براي دور جديد حملات انجام مي‌شود.
تحولات يمن و تشديد حملات عربستان در روزهاي اخير بار ديگر شگرد ائتلاف سعودي را جهت تداوم حملات به يمن بويژه در قالب اعلام دروغين توقف حملات را نمايان کرده است.
اما پاسخ قاطع مقاومت مردم يمن بيانگر آن است که اقدامات مذبوحانه و عوام‌فريبانه عربستان نتواسته است تغييري در روند شکست و ناکامي‌هاي اين رژيم متوهم به‌وجود آورد. پاسخ قاطع در قالب تنوع قدرت موشکي مقاومت مردمي يمن همچون کابوسي براي رژيم متجاوز عربستان است که اين تحول در قالب حق دفاع مشروع مردم يمن قابل تبيين است. 113/120
نويسنده: بيژن نجفي
کليدواژه تجاوز نظامي عربستان به يمن موشک

نظر شما