شناسهٔ خبر: 29434913 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم: همه چیز فدای «تبلیغات انتخاباتی» اشرف غنی

R36461/P36447/S8,87,1413/CT7

پس از کاهش تراکم سفرهای ولایتی رئیس جمهوری افغانستان، حالا دیدارهای مشورتی با مخالفان و موافقان دولت کنونی و با هدف تبلیغات برای انتخابات آینده روی میز کار اشرف غنی قرار گرفته تا پیروزی‌اش را در فروردین سال آینده قطعی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، اشرف غنی رئیس دولت وحدت ملی تمام وقتی که باید برای بهبود وضعیت زندگی مردم افغانستان صرف کند را در این چند سال روی برنامه‌ریزی پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده (2019 ) کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی جمعه‌ای که گذشت با سران جهادی و سیاسی و حتی مخالفان سیاسی خود «نشست‌های مشورتی» برگزار کرد.

اشرف غنی سعی دارد به نحوی این اشخاص را در انتخابات سال آینده با خود همسو کند و یا برای خرابی ائتلاف‌هایی تلاش می‌کند که آنها برای کارزار انتخاباتی خود تشکیل داده‌اند.

دیدار با حکمتیار و کسب حمایت احزاب و جریان‌های پشتون تبار

وبسایت ارگ ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که اشرف غنی در نشست‌های مشورتی درباره صلح با کسانی مانند «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی، «عبدالرب رسول سیاف» رهبر شورای حراست و ثبات، «عبدالهادی ارغندیوال» که ارگ از او به عنوان چهره جهادی یاد کرده و برخی افراد دیگر دیدار داشته است.

این نشست همزمان است با انتقادهایی که از سوی حکمتیار به نظام انتخاباتی افغانستان و روند کار کمیسیون انتخابات در برگزاری انتخابات پارلمانی مطرح شد و نوک پیکان این انتقادها ارگ ریاست جمهوری را نیز هر از گاه نشانه رفته است.

در تازه‌ترین مورد نیز حکمتیار صحبت از «مجمع بزرگ وحدت ملی» به عنوان مجموعه‌ای از احزاب مطرح سیاسی کشور کرده بود که قرار است با تفاهم از نامزدهای واحدی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در افغانستان حمایت کنند که این مورد نوعی صف‌بندی در برابر نامزدی اشرف غنی نیز محسوب می‌شود.

حکمتیار همچنین با انتقاد از کم‌کاری دولت در اصلاح سیستم انتخاباتی به اشرف غنی هشدار داده بود که اگر نظام انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری اصلاح نشود، این احزاب بر گزینه شکل گیری «دولت موقت» پافشاری خواهند کرد.

رئیس جمهور افغانستان در این دیدارها گویا سعی دارد تا با دادن امتیازات و وعده‌هایی به امثال گلبدین حکمتیار، از شکل گیری ائتلاف‌های قوی در مقابل خود جلوگیری کند و همچنین رای بخشی از جامعه پشتون که طرفداران این احزاب و چهره‌های جهادی هستند را به صندوق انتخاباتی خود سرازیر کند.

دیده می‌شود که وبسایت ارگ ریاست جمهوری، حکمتیار را رهبر «حزب اسلامی افغانستان» می‌خواند اما رقیب او «عبدالهادی ارغندیوال» را که حزب اسلامی در وزارت دادگستری افغانستان به نام او ثبت است را یک چهره جهادی عنوان می‌کند. غنی با چنین ظرافت‌هایی سعی دارد تا همچنان به حکمتیار نشان دهد که این دو پشتون غلجایی، متحدینی هستند که می‌توانند در کنار یکدیگر از میان طوفان‌های سیاسی و در مصاف با رقبای‌ قومی‌شان، به ساحل قدرت برسند.

«شورای حراست و ثبات» نیز یکی از ائتلاف‌های قوی به شمار می‌رود که «محمدعمر داوودزی» رئیس کمیته سیاسی این شورا و وزیر کشور پیشین افغانستان، از نامزدهای جدی آن است.

سیاف که رهبری این شورا را در اختیار دارد طی یک سال گذشته بارها در دیدارهایی از سوی اشرف غنی مورد ملاطفت قرار گرفته است و این نشان می‌دهد که رئیس دولت وحدت ملی برای جذب حمایت این ائتلاف سران جهادی نیز چشم طمع دوخته است.

دیدار با رهبری «جمعیت اسلامی» با هدف فروپاشی «ائتلاف بزرگ ملی»

ملاقات با رهبری حزب جمعیت اسلامی در خصوص ایجاد کمیته مشورتی صلح نیز از جمله دیدارهای اشرف غنی بوده است.

در این دیدارها «صلاح‌الدین ربانی» رهبر جمعیت اسلامی و وزیر خارجه دولت وحدت ملی، «محمد اسماعیل خان» از چهره‌های شاخص جهادی، «یونس قانونی» معاون اول پیشین ریاست جمهوری و «عطا محمد نور» والی پیشین بلخ و رئیس اجرایی جمعیت اسلامی حضور داشتند.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که غنی از ابتدا هیچ صلاحیت اجرایی به صلاح‌الدین ربانی که از سوی تیم «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی برای احراز کرسی وزارت خارجه معرفی شده بود، نداده و طی این چند سال همیشه ربانی در تنش بود با سیاست‌هایی که اتاق فکر اشرف غنی دنبال می‌کرد.

کشمکش و جدال سیاسی رئیس جمهوری افغانستان و عطا محمد نور برای عزل او از کرسی ولایت بلخ از شروع دولت وحدت ملی، یک پروژه برای فروپاشی جزیره‌های قدرت و تضعیف «جبهه شمال» و حزب جمعیت اسلامی از سوی اشرف غنی دنبال شد تا اینکه در ابتدای سال جاری خورشیدی، به عزل او به عنوان سابقه‌دارترین والی افغانستان موفق شد.

اسماعیل خان و قانونی نیز به عنوان چهره‌های جهادی در دولت وحدت ملی هیچ نقشی حتی در حد یک جایگاه سمبلیک نداشتند و سیاست منزوی کردن چهره‌های جهادی توسط غنی در حق این دو عضو شاخص جمعیت اسلامی، در حد بالایی اعمال شد.

با این وضع، ملاقات رئیس دولت وحدت ملی با سران جمعیت اسلامی بیش از اینکه یک دیدار مشورتی باشد بیشتر به هدف نفوذ برای فروپاشی ائتلاف بزرگ ملی تفسیر می‌شود که سران جمعیت اسلامی از چهره‌های مطرح این ائتلاف هستند و این ائتلاف می‌تواند رقابت جدی با اشرف غنی در سال آینده داشته باشد.

نتیجه

دوره ریاست جمهوری اشرف غنی در واپسین ماه‌ها قرار دارد و او نه تنها به وعده‌های بی‌شمار خود عمل نکرده که وضعیت امنیتی و اقتصادی این کشور نیز به وخامت گذاشته است.

از همین رو به نظر نمی‌رسد مردم افغانستان این بار رغبتی داشته باشند تا رای خود را به نام اشرف غنی به صندوق‌ها بریزند.

رئیس دولت وحدت ملی برای تداوم قدرت و حضور مجددش در ارگ ریاست جمهوری افغانستان دو راه را پیش روی خود دارد: اولین راه توسل جستن به تقلب‌های گسترده و مهندسی انتخابات همانند ترفندی که در انتخابات ریاست جمهوری 2014 استفاده کرد و راه دوم سیاست‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه است که سفرهای استانی و دیدارهایی تحت نام دیدارهای مشورتی، پی گرفتن همین راه دوم است.

در واقع رئیس جمهور کنونی افغانستان در این سالها کار مثبتی را نتوانست هدر کارنامه خود ثبت کند غیر از شعارهایی از بازسازی و بهبود وضع افغانستان، اما در عوض از امکانات دولتی صرف هزینه کارهای تبلیغاتی برای پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده کرد و همچنین وقتی که باید برای رسیدگی به مشکلات مردم می‌گذاشت صرف کارهایی مثل دیدارهای تبلیغاتی‌کرده است.

این فعالیت‌های تبلیغاتی تا حدی غیرموجه و غیرمنطقی هستند که او در سفرهای استانی به بهانه افتتاح پروژه‌های عمرانی، حتی از رفتن به استان‌هایی که هیچ پروژه‌ای برای افتتاح وجود نداشت هم دریغ نکرد و حالا نیز دیدارهای مشورتی را با افرادی انجام می‌دهد که تاکنون حتی نمی‌خواسته درباره آنها حرفی گفته شود؛ چه رسد به آن که به مشورت‌هایی آنها گوش کند.

اشرف غنی می‌خواهد با این کارها در انتخابات ریاست جمهوری 2019 شخصیت‌های مطرح سیاسی که نفوذ زیاد اجتماعی دارند را نیز با خود همگام کند و همچنین جریان‌ها و ائتلاف‌های اپوزیسیون و رقیب در انتخابات همچون «ائتلاف بزرگ ملی» و «مجمع احزاب وحدت ملی» را به مرز فروپاشی برساند.

انتهای پیام/.

نظر شما