شناسهٔ خبر: 29434395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رای الیوم: سیا احتمال عزل بن سلمان را قوت بخشید

تهران-ایرنا- روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با متهم کردن ولیعهد سعودی به قتل خاشقچی نشان داد که دولت سایه در آمریکا درحال برهم زدن معامله دونالد ترامپ برای حمایت از محمد بن سلمان است و با این اقدام احتمال برکناری وی را از منصبش قوت می گیرد.

صاحب‌خبر -

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مسایل عرب افزود: جنایتی که با کشته شدن روزنامه نگار و منتقد خاندان سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه رقم خورد، تنها به زیان بن سلمان متهم ردیف اول این پرونده و گروه اعزامی او نبود بلکه راهبردهای آمریکا در خاورمیانه بخصوص معامله قرن مربوط به قضیه فلسطین ، محاصره ایران و تلاش برای کاهش قیمت نفت نیز زیر سوال رفته است.
وی افزود که اشتباه اصلی رئیس جمهوری آمریکا و «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ این بود که بن سلمان را محور برنامه های خود قرار دادند و اکنون طناب دار بر گردن بن سلمان قرار گرفته است و راهبردهای آمریکا نیز در حال فروپاشی است.
این تحلیلگر یادآور شد که رسانه های معتبر آمریکایی همانند «رویترز»، «واشنگتن پست»، «وال استریت ژورنال» تاکید کردند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) اعلام کرد که بن سلمان دستور قتل خاشقچی را داده است.
فایل های صوتی که ترکیه در اختیار دارد نشان می دهد که ترامپ و دامادش سعی دارند که بن سلمان را در جایگاه قدرت حفظ کند و مسئولان سعودی تلاش می کنند نقش ولیعهد سعودی را در این پرونده انکار و رئیس گروه 15 نفره اعزامی به کنسولگری ترکیه را مسئول کامل قتل خاشقچی معرفی کنند.
عطوان نوشت: ترک ها این پرونده را زنده نگه داشته اند و روزانه عناوین خبرها، موضوع قتل خاشقچی است و این حادثه را به مساله آمریکایی و بین المللی تبدیل کرده اند و در راستای این استراتژی زیرکانه فایل های صوتی را که از قتل خاشقچی در مکان کنسولگری داشتند در اختیار جینا هاسپل رئیس سیا آمریکا قرار دادند.
وی افزود: هر کسی که با سیستم عربستان و بیشتر کشورهای عربی آشنا باشد می داند که اقدام به چنین جنایتی و ارسال یک گروه 15 نفر که در میان آنها یک پزشک قانونی و متخصص سم شناسی وجود دارد با یک هواپیمای ویژه به همراه اسید، اره برقی و داروهای مخدر بدون برنامه ریزی قبلی و دستورات واضح از طرف یک شخص دارای قدرت چون ولیعهد ممکن نیست.
عطوان افزود که تلاش های ترامپ برای مبرا کردن بن سلمان از این جنایت موفقیت آمیز نبوده بلکه این موضوع به کنگره انتقال یافته و سازمان سیا موضع مستقلی از کاخ سفید اتخاذ کرده و احتمال احضار رئیس این سازمان به کنگره برای ارایه مدارک خود از سوی کنگره که در حال حاضر در اختیار دموکرات ها است بسیار بالا و نزدیک است.
وی اضافه کرد که دوستان بن سلمان هم اکنون به طور مستقیم و غیرمستقیم در حال دور شدن از او هستند، در سفر یک هفته پیش محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به ریاض و دیداش با سلمان بن عبدالعزیز ، بن سلمان حضور نداشت و این امر با توجه به نزدیکی که بن سلمان و بن زاید دارند، بسیار قابل توجه بود.
همچنین عبدالله دوم شاه اردن باسم عوض الله را از مسئولیت خود به عنوان نماینده ویژه خود در عربستان که از مهم ترین مشاوران بن سلمان در زمینه اقتصادی و سیاسی بود را برکنار کرد.
عطوان بیان داشت که اعتراف رسمی عربستان به مثله کردن جسد خاشقچی و سپردن آن به یک شخص ترک که با گروه سعودی همکاری میکرد ومتهم کردن اشخاصی همانند احمد عسیری معاون دستگاه اطلاعات سعودی یا سرکنسول این کشور در استانبول نشان می دهد که اطلاعات ترکیه دقیق بوده وریاض تنها از زیر بار اتهامات فرار می کرد.
عطوان نوشت که پرونده خاشقچی برای هفته و ماه های آینده باز خواهد بود و حلقه دار بر گردن بن سلمان و عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی که سعی داشت این پرونده سیاسی نشود تنگتر می شود. آیا قتل خاشقچی یک مساله سیاسی نیست؟ آیا خاشقچی مثلا سبزی فروش یا ماهی فروش بود که در یک درگیری مسلحانه کشته شود؟
وی افزود که روابط عربستان و آمریکا اگر بن سلمان از قدرت کنار برود تحت تاثیر قرار نمی گیرد و حتی یک شاهزاده سعودی نیز وجود ندارد که خواهان قطع روابط با آمریکا باشد بلکه بحث درباره جایگزین بن سلمان است اما تصمیم برای یافتن فردی به جای بن سلمان بسیار برای خاندان سعودی پرهزینه خواهد بود.
خاورم**9366**1049

نظر شما