شناسهٔ خبر: 29433811 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در هم اندیشی علمی ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان شد

تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور منوط به ارتباط میان صنعت و دانشگاه است

مساله «تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور و ارتباط آن با صنعت و دانشگاه» در هم اندیشی علمی ارتباط دانشگاه و صنعت بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم اندیشی علمی تخصصی ارتباط دانشگاه و صنعت در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه که از سوی معاونت پایش، ارزیابی و نظارت ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برگزار شد،گزارش‌های تدوین شده با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه و نیز راهکارهای رفع معضلات کشور از مسیر اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه، امیری نیا مشاور امور بین الملل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری با ارائه گزارشی پیرامون تاریخچه رابطه صنعت و دانشگاه و ارائه مدل های بین المللی پیرامون این موضوع گفت: سیاستگذاری، نظارت، تنظیم­گری، توسعه طرح­های ملی و کنترل طرح­ها از مسائل مهمی است که باید توسط حاکمیت مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: سند جامع پژوهش های علمی و فناوری کشور که اخیراً تصویب و ابلاغ شده است می تواند عامل مؤثری در شبکه سازی علم و فناوری در سطح بین المللی باشد.
امیری نیا ادامه داد: اگر بخواهد اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی در کشور نهادینه شود ارتباط میان صنعت و دانشگاه بایستی مورد توجه باشد.
مشاور امور بین الملل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روند پیشرفت علم و فناوری در چین، ترکیه و کره جنوبی می تواند به عنوان تجربه ای عملی موردتوجه قرار گیرد.
در ادامه این جلسه، دکتر شفیعی، استاد دانشگاه امیر کبیر، گفت: تعیین متولی مشخص برای ارتباط بخشی میان صنعت و دانشگاه و نیز توجه به روزآمدسازی و نوآوری دارای اهمیت می باشد.
وی افزود: توجه به عملکرد شورای عالی عتف و مصوبات آن، ضمانت اجرایی برای پایبندی به قوانین مصوب و نیز سیاستگذاری در خصوص هم‌جهت کردن تحقیقات با نیازهای علمی کشور از دیگر مواردی بود که در مورد توجه قرار گرفت.
سپس فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، به ارائه گزارشی تحت عنوان الگوی نوین شراکت راهبردی دانشگاه و صنعت پرداخت.
وی گفت: برای تکمیل چرخه دانش و ارزش می بایست آموزش، پژوهش و فناوری باهم مرتبط شوند و به تولید، تجاری سازی و پایداری محصول اهتمام داشته باشیم.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: به منظور توسعه ارتباط میان دانشگاه و صنعت، این دانشگاه اقدام به راه­اندازی دفتر بازاریابی و واحد نظارت بر عملکرد پروژه ها نموده است که تلاش شده تا ضمن کاهش تعداد پروژه ها به افزایش درآمدی پروژه ها توجه باشد.
فتوحی ادامه داد: ساخت ماهواره شریف، ربات لوله­گذار سد سیاه بیشه، راه اندازی بزرگترین خط تولید غشاء اسمز معکوس و ساخت داخلی تجهیزات صنعت ریلی کشور از جمله پروژه­هایی است که به این دانشگاه واگذار شده است و به عنوان نمونه طی همکاری دانشگاه با متروی تهران در سال های 96-91 میزان 60 میلیارد تومان صرفه‌­جویی حاصل آمده است.
وی گفت: در حال حاضر نزدیک به 400 شرکت دانش بنیان اطراف دانشگاه شکل گرفته و مشغول به فعالیت هستند که عملاً موجب جذب و به کارگیری بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه شده است.
در ادامه نیز اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره توجه به تقویت مهارت و آموزش‌های مهارتی، تعبیه واحدهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی، آینده نگاری فعالیت های علم و فناوری، مأموریت بخشی اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها و مراکز علمی تحقیقاتی در زمینه تحقق ارتباط میان صنعت و دانشگاه، ایجاد حلقه‌های واسط میان دانشگاه و صنعت و توجه به نقش اساتید علوم انسانی در تحقق اهداف پرداختند.
انتهای پیام/

نظر شما