شناسهٔ خبر: 29433442 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

درد شبانه‌روزی ۷ هزار بیمار به دلیل یک تحقیق غیرعلمی دانشگاه شهید بهشتی

رئیس انجمن روماتولوژی ایران با گلایه از یک مطالعه غیر علمی دارویی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هفت هزار بیمار ایرانی باید از یک داروی تولید داخل استفاده کنند ولی بیمه‌ها دیگر آن را پوشش نمی‌دهند و کسی هم به فکر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر احمدرضا جمشیدی در نشست خبری دوازدهمین کنگره روماتولوژی ایران به تشریح علم روماتولوژی پرداخت و اظهار داشت: با وجود آنکه روماتولوژی یک علم قدیمی است و از زمان بقراط به حساب می آید اما در طب نوین جزو رشته های جدید به حساب آمده به طوریکه از سال 47 الی 48 شمسی رشته روماتولوژی در ایران به تربیت متخصص پرداخته است.

وی ادامه داد: هم اکنون هفت مرکز فوق تخصصی روماتولوژی از جمله در بیمارستان شریعتی فعالیت می کند و در کشور 250 روماتولوژی فعال هستند که اکثریت نیز در ایران تربیت شده اند.

جمشیدی درباره انواع بیماری های مرتبط با روماتولوژی توضیح داد: بیماری های روماتولوژی به صورت مکانیکی و التهابی است. از نوع مکانیکی می توان به آرتروز به عنوان شایع ترین بیماری اشاره کرد و از نوع التهابی نیز می توان به بیماری روماتیسم که شایع ترین بیماری های مفصل مزمن است اشاره کرد. همچنین بیماری متابولیک مانند پوکی استخوان و نرمی استخوان نیز می توان به این گروه اضافه کرد.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران افزود: در تحقیقی در حوزه روماتولوژی در تهران انجام دادیم 43 درصد مردم دچار درد استخوانی، مفاصل و عضلانی هستند و از این دردها شکایت می کنند.

وی افزود: از علل بیماری های روماتولوژی می توان به سبک زندگی غلط، مشکلات روحی روانی، خستگی ها و کم خوابی ها اشاره کرد که در حوزه سبک زندگی شایع ترین علت مکانیکی این بیماری ها آرتروز زانو است و در کنار آن آرتروز گردن، آرتروز مفاصل رخ می دهد. البته بیماری های التهابی، شیوع کمتری دارد.

جمشیدی تصریح کرد: دردهای روماتولوژی یکی از مهمترین دردها کمردرد است که 15 درصد مردم از آن گلایه دارند در حالیکه می توان با یک آموزش ساده جلوی بسیاری از کمردردها را گرفت.

وی در تشریح چالش های بیماری های روماتولوژی که بیشتر در مورد تشخیص و درمان بیماران است افزود: بیماری های روماتولوژی برخلاف بیماری های سرطان، کمتر تحت پوشش بیمه هستند. چون بیماری سرطان مرگ و میر بیشتری دارد بیمه ها بیشتر داروهای آن را پوشش می دهند در حالیکه بیماران روماتیسمی هر روز در حال مردن هستند این مردن آنها دردی است که شبانه روز می کشند و این دردها آنها را ناتوان می سازد.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران افزود: خوشبختانه با مصرف دارو می توان دردهای بیماری های روماتولوژی را کنترل و کاهش داد ولی هزینه های این داروها بالاست اما خوشبختانه حداقل دو داروی مهم این بیماران در ایران تولید و حتی در بیمارستان شریعتی کارآزمایی بالینی شد و قیمت های آن بسیار کاهش پیدا کرد.

جمشیدی به چالش یکی از داروهای مهم پوکی استخوان که اتفاقا تولید داخل است پرداخت و گفت: متاسفانه در یک تحقیق غیرعلمی بر روی این داروی تولید داخل عنوان شد که اثربخشی لازم نسبت به قیمت تعریف شده آن را ندارد. در حالیکه این دارو در گذشته با پوشش بیمه برای بیمار 60 هزار تومان هزینه در بر داشت ولی پس از این تحقیق غیرعلمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمه ها پوشش خود را از این دارو برداشتند و این دارو را باید بیمار به مبلغ 600 هزار تومان تهیه کند. البته هم اکنون این دارو 450 هزار تومان قیمت گذاری شده ولی بیماران نمی توانند آن را تهیه کنند.

وی در توضیح این مطالعه غیرعلمی عنوان کرد: مثلا در این مطالعه غیر علمی آمده است یک داروی خوراکی که شاید 10 میلیون نفر از آن استفاده می کنند با یک داروی تزریقی که فقط هفت هزار نفر آن را مصرف می کنند مقایسه کردند و این یعنی یک تلفن همراه را با یک خودرو مقایسه کرده اند و این در حالیست که ما برای این مطالعه غیرعلمی به وزیر، معاون وزیر، شورای عالی بیمه نامه نگاری کردیم و نظرات علمی انجمن را عنوان کردیم ولی هنوز پاسخی گرفته نشده و این تعداد بیمار باید شبانه روز درد بکشند.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران خاطر نشان کرد: این دارو که تولید داخل نیز است به عنوان مهمترین دارویی است که در زمان شکستگی مهره ها و پوکی استخوان شدید مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به افزایش تراکم استخوان کمک کند و اثربخشی آن بین 18 تا 24 ماه است ولی داروهای دیگر باید بیمار 5 سال مصرف کند تا اثربخشی لازم را دریافت کند و به دلیل این مطالعه غیرعلمی بیمه ها نیز پوشش خود را از این دارو برداشتند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما