نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاوشگر جست و جوگر سیاره‌های فراخورشیدی خاموش می‌شود +‌تصاویر

پس از ۹ سال ماموریت فوق العاده به دلیل اتمام سوخت دانشمندان مجبور به ارسال کد خاموشی به رصد خانه فضایی کپلر شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان اعلام کردند ماموریت فضاپیمای جست و جو گر سیاره‌های فراخورشیدی، کپلر، پس از ۹ سال کاوش درفضا و پیدا کردن بیش از ۲۶۰۰ سیاره فراخورشیدی (exoplanets) به دلیل اتمام سوخت به پایان رسیده است.

به گفته تیم کنترلی، کپلر در مداری ایمن درفاصله دور از زمین قراردارد، این فضاپیما دراوایل ماه جاری آخرین اطلاعات خود را به زمین ارسال کرد و اکنون تلاش دانشمندان در بررسی داده‌های به دست آمده از کاوشگر در زمینه سیاره‌های فراخورشیدی است.

مقامات ناسا، روز پنج شنبه ۱۵ نوامبر اعلام کردند دستورالعمل نهایی برای قطع ارتباط کپلر با زمین را ارسال کرده‌اند.

دستور خاموشی به کاوشگر کپلر دقیقاً همزمان با گذشت ۳۸۸ سال از سالگرد مرگ یوهان کپلر، ستاره شناس مشهور آلمانی انجام شده است.

کاوشگر کپلر به افتخارنام این ستاره شناس نام گذاری شده است، ستاره شناس آلمانی درتاریخ ۱۵ نوامبرسال ۱۶۳۰ میلادی از دنیا رفته است.

دستورالعمل نهایی برای خاموشی کاوشگر و قطع ارتباط با زمین از مرکز عملیات کپلر درآزمایشگاه فیزیک جوی و فضا، LASP در دانشگاه کلورادو فرستاده شده است.

تیم کنترلی کاوشگر، حالت‌های ایمنی را غیرفعال می‌کند و به این ترتیب ارتباط کاوشگر با زمین قطع و فرستنده‌ها غیرفعال می‌شوند.

رصد خانه فضایی کپلر، اولین فضاپیما برای بررسی سیاره‌های فراخورشیدی درکهکشان راه شیری بود که درطی سال‌ها رصد فضا، بیش از ۲۶۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف کرد، کارشناسان اعتقاد دارند مطالعه درباره این سیاره‌ها اهمیتی بالا دارد و امکان یافت حیات فرازمینی یا ارسال انسان‌ها و جانداران به آن سیاره‌ها برای زندگی جز کره زمین وجود دارد.

فضاپیمای کپلر اکنون در مداری امن به فاصله ۹۴ میلیون مایل از کره زمین به دور خورشید درحال چرخش است.

کاوشگر کپلر درسال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد و دستاورد‌هایی بسیار بالا و ارزنده به دست آورد.

ازجمله سیاره‌های فراخورشیدی که کپلرموفق به کشف آن شد، Kepler ۱۸۶f و kepler۲۲b را می‌توان نام برد که به گفته کارشناسان اولین سیاره فراخورشیدی در منطقه قابل سکونت برای زندگی انسان‌ها یاحیات فرازمین است.

کارشناسان اعتقاد دارند کاوشگر فضایی، TESS جایگزینی مناسب برای تلسکوپ فضایی کپلرخواهد بود.

به گفته محققان، بازنشستگی کپلر، پایان راه اکتشاف‌های فضایی نیست و دانشمندان درآغاز راه برای بررسی داده‌های ارسالی این کاوشگر ارزشمند هستند.

منبع:Dailymail