شناسهٔ خبر: 29433024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۲۷ آبان

صاحب‌خبر -
به گزارش بسیج پیشکسوتان خبرگزاری بسیج، تصویری از افول...، تشویق به قانون‌شکنی!، کمک‌های مالی ریاض به ربع پهلوی، تلاش ترامپ برای نجات بن‌سلمان، از جمله مطالب امروز نشریه اخبار و تحلیل ۲۷ آبن ماه می‌باشد که منتشر شد.

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برخی دولت‌ها در منطقه و در خارج از منطقه به ‌شدت نسبت به اسلام، شیعه و سنی و عراق، بغض و کینه دارند و در امور داخلی عراق دخالت می‌کنند که باید در مقابل آنها با قدرت ایستاد و به هیچ‌وجه ملاحظه نکرد.(۱۳۹۷/۸/۲۶)

حرف روز

تصویری از افول...
آتش‌سوزی کالیفرنیا منطقه‌ای بزرگ‌تر از تهران را سوزانده است، این آتش‌سوزی بیش از ۱۰ روز است که ادامه دارد و در یکصد سال اخیر بی‌سابقه بوده است. آتش‌سوزی در کالیفرنیا هر ساله خسارات زیادی را به اقتصاد این ایالت وارد می‌کند که بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکا و به تنهایی پنجمین اقتصاد برتر جهان محسوب می‌شود. این ایالت جمعیتی حدود ۴۰ میلیون نفر دارد و تولید ناخالص داخلی آن حدود ۲/۸ تریلیون دلار است. آمارهای رسمی که اداره جنگل‌بانی و پیشگیری آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیا ارائه داده، حاکی است از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۷۵۷۹ مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده و ۶۷۵۰ کیلومتر مربع در آتش سوخته است. این آتش‌سوزی‌ها در دل خود پیام‌های مهمی را به دنبال دارد:
۱ـ مناطق در آتش سوخته آمریکا جزء فقیرترین مناطق است و فاصله طبقاتی گسترده‌ای در آن وجود دارد.
۲ـ ساکنان مناطق گوناگون کالیفرنیا که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، در اردوگاه‌های موقت ساکن شده‌اند و در این مناطق هیچ‌گونه کمک دولتی دیده نمی‌شود؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورها برای مقابله با چنین بحران‌هایی اقدام به یاری رساندن به هموطنان می‌کنند.
۳ـ اگرچه خشکسالی، هوای گرم منتسب به تغییرات اقلیمی و افزایش ساخت مسکن در نزدیکی جنگل سبب گسترش و طولانی‌تر شدن آتش‌سوزی جنگل در کالیفرنیا شده است؛ اما نباید ناتوانی دولت آمریکا در مهار حریق را نیز دست کم گرفت.
۴ـ یکی از پیام‌های مهم این آتش‌سوزی این است که کشوری که ادعای هژمون برتر جهانی را دارد، توانایی پیش‌بینی بحران آتش‌سوزی را که در سال چندین بار در این منطقه تکرار می‌شود، ندارد و تاکنون تعداد زیادی از مردم این ایالت‌ها در آتش سوخته یا مفقود شده‌اند، اما اطلاع‌رسانی درستی نیز در این زمینه وجود ندارد.
یکی از نشانه‌های افول آمریکا فرسوده شدن زیرساخت‌های آمریکا است؛ شش سال پیش نشریه «فوکوس» در گزارشی نوشت: «صدای تق‌تق از زیرساخت‌های آمریکا به گوش می‌رسد. جاده‌های پر از دست‌انداز، پل‌های کلنگی، لوله‌های انتقال آب ترکیده و سیم‌های برق فرسوده که عمر بسیار طولانی دارند همه جا در این کشور وجود دارد.» همه اینها تصویری واضح از افول آمریکا در مقابل چشم جهانیان است.

گزارش روز

تشویق به قانون‌شکنی!
«درگیری، خشونت و نفرت‌پراکنی و قرار دادن مردم در برابر مردم» مهم‌ترین هدف این روزهای جریان ضد انقلاب و نیروهای آنها در فضای مجازی است که به وضوح مشاهده می‌شود و مصادیق فراوانی را می‌توان برای آن بیان کرد! واقعیت امر این است که دشمنان ایران اسلامی از سران کاخ سفید تا بازماندگان رژیم پهلوی و شاهزادگان سعودی به این نقطه نظر مشترک رسیده‌اند که توان برهم زدن ثبات ایران اسلامی را ندارند، آنها به درستی فهمیده‌اند در تقابل نظامی شکست سختی در انتظارشان خواهد بود و البته شانس خود را در حوزه بهانه‌گیری و خدشه به مردم‌سالاری دینی در سال ۸۸ و استفاده از ابزارهای اقتصادی و به آشوب کشیدن کشور با این بهانه را با تحریم‌های ۴۰ ساله و تلاش ابتر در دی ماه ۹۶ آزموده‌اند و اکنون دریافته‌اند تنها راه باقی مانده آنها قرار دادن مردم در برابر مردم با استفاده از گسل‌های فرهنگی، قومی و مذهبی است! از همین رو شاهد آن هستیم که در سال‌های اخیر سرمایه هنگفتی را برای تقویت تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی اختصاص داده‌اند؛ در همین راستا شاهد آنیم که یک خبرنگار فراری را به چهره نفرت‌پراکنی تبدیل کرده‌اند که با ایجاد کمپین‌هایی، مانند «دوربین ما سلاح ماست» افراد را به درگیری، توهین و فحاشی با مأموران نظامی و انتظامی یا هر کسی که تذکر قانونی می‌دهد، تشویق می‌کنند! فردی که در آخرین نمونه از این دست تشویق‌ها می‌نویسد: «گذشت دوره‌ای که همسایه‌ها گزارش می‌دادن و مأمورها می‌ریختن و ما هم تسلیم بودیم، حالا هم چهره‌ مأموران رو رسوا می‌کنیم هم از حق‌مون دفاع می‌کنیم و هم به همسایه‌مون نامه می‌دیم که شما هم هیچ فرقی با داعش ندارید و اگر در قدرت باشید، احتمالاً اعدام هم می‌کنید» موضوعی که باید در مقابل آن هوشیارانه وارد عمل شد و وحدت و مودت را در جامعه تقویت کرد.

 

خبر ویژه

کمک‌های مالی ریاض به ربع پهلوی
خبرهای رسیده حاکی است، به تازگی رضا پهلوی با سفیر عربستان در آمریکا و برخی دیگر از مقامات بلندپایه سعودی دیدار داشته است. گفته شده در این دیدار‌ها که در نیویورک صورت گرفته است، رضا پهلوی، فرزند شاه سابق ایران خواستار کمک رهبران ریاض به او برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. همچنین گفته شده، مقامات سعودی در این دیدار‌ها وعده کمک به رضا پهلوی را منوط به آن کرده‌اند که او برخی اغتشاشات در شهر‌های بزرگ ایران را دنبال کند. در این گزارش گفته شده، برخی دیدار‌های پیشین میان رضا پهلوی و مقامات سعودی که از سال گذشته میلادی آغاز شده، به اختلافات و فضای متشنج میان اطرافیان او دامن زده و برخی از اطرافیان او این‌گونه همکاری‌ها میان رضا پهلوی و سران ریاض را غیرقابل قبول عنوان کرده‌اند. اگرچه منابع رسمی سعودی میزان کمک‌های اعطا شده به فرزند شاه سابق ایران را اعلام نکرده‌اند؛ اما گزارش‌های منتشر شده بر اساس اظهارات «جرج نادر»، مشاور حاکم امارات و همچنین برخی لابی‌های واسطه‌گر در «بنیاد دفاع از دموکراسی» در واشنگتن و حتی منابع وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد، رضا پهلوی به تازگی مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار از سعودی‌ها تحت عنوان کمک به اغتشاشات در ایران دریافت کرده است. گفتنی است، این تنها بخشی از هزینه‌های هنگفت رژیم سعودی برای مقابله با ایران است و تأمین بودجه سنگین تلویزیون‌های فارسی‌زبان، هزینه برای مقابله با نفوذ ایران در عراق و لبنان و... را نیز باید به آن افزود.

اخبار
۱ـ تحریم‌های ضد ایرانی در مسیر شکست قطعی
پایگاه خبری «بیزینس‌اینسایدر» نوشت: «تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، که بیش از ۷۰۰ نهاد، فرد، هواپیما و کشتی ایرانی را شامل می‌شود، هنوز از نظر تأثیرگذاری نتوانسته است فشاری را که برای آن طراحی شده بود، اعمال کند و در حال شکست قطعی هستند؛ چراکه ارز ملی ایران هفته پس از تحریم‌ها در ۱۲ نوامبر تقویت شد. بورس سهام تهران هم نشانه‌های مشابهی از زندگی را از خود نشان داد. شاخص کل بورس تهران در ۴ نوامبر ۱۸۲ هزار و ۹۱۸ واحد بود و یک هفته بعد در ۱۲ نوامبر، این شاخص در ۱۸۲ هزار و ۲۱۱ واحد ایستاد که نشان می‌دهد تنها با افت اندک ۰/۴ درصدی مواجه شده است؛ اما از نظر ارزش دلاری، این شاخص در واقع ۷ درصد هم رشد کرده است. تهران راهی برای دور زدن تحریم‌های نفتی کشف کرده است. این کشور حالا نفت را در پلت‌فرم بورس انرژی بی‌نام به مشتریانی می‌فروشد که هویت آنها مخفی باقی می‌ماند. یکی از تحولاتی که شاید اهمیت بیشتری دارد، این است که حالا سعودی‌ها به دنبال کاهش تولید نفت هستند.»

 

۲ـ جان کری: آمریکا وجهه مضحکی پیدا کرده است
«جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» با اشاره به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق آب‌وهوایی پاریس، گفت: «مردم به دلیل تصمیمی که ترامپ گرفت می‌میرند. فرزندان و نوه‌های من با شرایط بدی مواجه خواهند شد و دلیل آن هم تصمیمی است که ترامپ گرفته است.» وی گفت: «سیاست سخت است و در آن فراز و نشیب وجود دارد و اگر به آن جنبه شخصی داده شود، نمی‌توان از آن گذر کرد.» کری همچنین با اشاره به حاضر نشدن ترامپ در گورستان جنگ جهانی اول به بهانه بارش باران هم گفت: «لحظه ناراحت‌کننده‌ای برای کشور ما و ریاست‌جمهوری بود. رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مراسمی حاضر نشد؛ آن هم به این دلیل که باران می‌بارد. سربازان در باران، برف و گل و لای کشته شدند و به نظر من احترام نگذاشتن به آنها بی‌رحمی است.»

 

۳ـ تلاش ترامپ برای نجات بن‌سلمان
شبکه «الجزیره» اعلام کرد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ولی‌عهد سعودی را مسئول اصلی قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی منتقد سیاست‌های آل‌سعود می‌داند. این منبع ترکیه‌ای افزود: «نتایج تحقیقات سیا این است که شخص «بن‌سلمان»، مسئول قتل جمال خاشقجی است.» ساعتی پیش از اظهارات این منبع ترکیه‌ای، «باب کورکر»، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفت: «همه شواهد دال بر این است که بن‌سلمان آمر قتل خاشقجی است. او از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست پیش از آنکه دیر شود و بن‌سلمان متهمان ادعایی را اعدام کند، آمر اصلی قتل خاشقجی را تعیین و اعلام کند.» این در حالی است که ترامپ ارزیابی سیا را «بسیار خام» دانسته و همچنان تلاش می‌کند ولی‌عهد سعودی را از این اتهام تبرئه کند.

۴ـ عملکرد اصلاح‌طلبان تعریفی ندارد

پایگاه اصلاح‌طلب «انتخاب» درباره آخرین وضعیت سیاسی اصلاح‌طلبان نوشته است: عملکرد اصلاح‌طلبان در طول پنج سال اخیر که با رأی مردم بار دیگر به صحنه قدرت بازگشته‌اند، چندان تعریفی ندارد ‏و چه بسا با ادامه این وضعیت بار دیگر شاهد رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان و ردّ دعوت آنها به حضور در پای صندوق‌های رأی باشیم. ‏دولت حسن روحانی و سهم زیادی از عملکرد آن در نتیجه انتخابات سال ۹۲، قطعاً به پای اصلاح‌طلبان ‏نوشته خواهد شد؛ حتی اگر اصلاح‌طلبان موضوع عدم حضور با کاندیدای اختصاصی خود و نیز در اختیار نداشتن پست‌های ‏کلیدی کابینه را پیش بکشند، افکار عمومی رأی خود را به خاطر دعوت این جریان سیاسی دانسته و طبیعتاً از آنها انتظار ‏پاسخگویی دارد. ‏به علاوه آن عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر نیز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

اخبار کوتاه
در روزهای پایانی هفته گذشته که آخرین روزهای کاری معاونان بازنشسته وزیر نفت بود، انتصابات عجیب و دقیقه نودی در مجموعه وزارت نفت صورت گرفت و پای احکام جدیدی از سوی بازنشستگان مجموعه وزارت نفت امضا شد! طبق اعلام وزارت نفت، مدیرعامل در آستانه بازنشستگی شرکت ملی حفاری ایران در احکام جداگانه‌ای، قائم‌‌مقام، سرپرست معاونت عملیات حفاری، سرپرست معاونت امور فنی و مهندسی، سرپرست معاونت پروژه‌های حفاری، سرپرست مدیریت منابع انسانی، مشاور عالی و مشاور منابع انسانی و ساختار مدیرعامل را منصوب کرده است.
عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران در واکنش به شبهات مطرح شده درباره اعدام وحید مظلومین گفت: دو نفر از معاونان دادستان تهران در مراسم اجرای حکم حضور داشتند، جنازه‌ها تحویل داده شد، عده‌ای هم در آنجا شاهد بودند و فیلمبرداری شده و فیلم آن نیز در اختیار صداوسیما قرار گرفته و صداوسیما در پخش این‌گونه گزارش‌ها سیاست‌های روشنی دارد. وی افزود: اینکه عده‌ای مدعی هستند حکم اجرا نشده، ادعای مضحکی است.
محسن غرویان، از چهره‌های حوزوی نزدیک به اصلاح‌طلبان در یادداشتی عجیب و تأمل‌برانگیز نوشت: «مسئله رفتن به کوه و کوهنوردی یا استادیوم‌ها و غیره برای بانوان فی‌نفسه امر مذمومی نیست و برای سلامت جسم زن و مرد لازم و ضروری است.» وی ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی را یک بحث سیاسی دانست تا موضوعی فقهی و شرعی!
وزیر خارجه و وزیر نفت در دو نامه جداگانه از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌اند الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس بار دیگر در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی بررسی شده و تأیید شود؛ زیرا به گفته ظریف، ملحق نشدن ایران به این توافق‌نامه می‌تواند موجب باز شدن پرونده‌ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شود.
زیکا فوگل، افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از سیاست‌های تل‌آویو اذعان کرد، این رژیم در بدترین شرایط امنیتی قرار دارد و توان بازدارندگی برابر جنبش حماس در غزه را از دست داده است. او مقامات سیاسی تل‌آویو را متهم کرد که امنیت این رژیم را قربانی آینده سیاسی خود کرده‌اند.
مسجدی، سفیر ایران در عراق با بیان اینکه دولت عراق پس از عبور از بحران داعش به دنبال هدف‌گذاری سیاسی و اقتصادی است، گفت: ۷۹ شرکت ایرانی در عراق قرارداد کار پیمانکاری در قالب ۸ میلیارد دلار را دارند. دولت عراق از سرمایه‌گذاری کلان، صنعتی و تولیدات شرکت‌های گوناگون ایران استقبال می‌کند.

منبع: سایت بصیرت

 

نظر شما