شناسهٔ خبر: 29430701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سامانه نوین آبیاری در 1840 هکتار زمین کردستان اجرا شد

سنندج - ایرنا - مدیر امور فنی و مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سامانه های نوین آبیاری در سطح یک هزار و 840 هکتار زمین زراعی مناطق مختلف این استان اجرا شده است.

صاحب‌خبر -

فیروز احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از محل اعتبارات سال 96 کار توسعه سیستم های نوین آبیاری در این استان اجرای طرح در 2 هزار و 280 هکتار آغاز شد که تاکنون در 80 درصد آن به اتمام رسیده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری برای اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری 550 میلیارد ریال از محل کمک های فنی و اعتباری به کردستان مصوب شده است، افزود: تاکنون 192 میلیارد و 622 میلیون ریال این میزان تخصیص یافته است.
احمدی تاکید کرد: از محل اعتبارات مصوب سال جاری، حدود هفت هزار هکتار از اراضی آبی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز می شوند که تاکنون با تخصیص 35 درصد از این اعتبارات اجرای طرح در 30 درصد سطح هدف انجام شده است.
وی یادآور شد: کردستان 119 هزار هکتار اراضی آبی دارد که تاکنون سیستم های نوین آبیاری در 48 هزار هکتار از این اراضی اجرا شده که این اقدامات شاخص برخورداری اراضی آبی استان از سیستم های نوین آبیاری را به 40 درصد رسانده که بیش از 2 برابر میانگین 18 درصدی کشور است.
احمدی اضافه کرد: با توجه به اهمیت اجرای این سیستم ها در مزارع، برای اجرای طرح های آبیاری قطره ایی و بارانی در مزارع و باغات استان، دولت تسهیلات بلاعوض نیز پرداخت می کند.
به گزارش ایرنا، طی یکسال به صورت میانگین سامانه های نوین آبیاری حدود چهار هزار لیتر در هر هکتار مصرف آب را کاهش می دهد.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 220 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است.
استان کردستان دارای هم اکنون دارای 43 هزار هکتار باغ است که سالانه 330 هزار تُن محصول در آن تولید می شود.
3034/9102

نظر شما