شناسهٔ خبر: 29429650 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترامپ همچنان به جانبداری از عربستان ادامه می‌دهد

رئیس‌جمهور آمریکا بدون توجه به گزارش سازمان سیا درباره قتل جمال خاشقجی، از عربستان به عنوان متحد بزرگ یاد کرد.

صاحب‌خبر -

ترامپ همچنان به جانبداری از عربستان ادامه می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است درباره نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به آن صورتی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) می‌گوید، گمانه‌زنی نکند.

وی اعلام کرد ابتدا لازم است با مقامات اطلاعاتی این کشور صحبت کند و گفته‌های آنها را در این خصوص بشنود.

بنابر گزارش پولیتیکو، در حالیکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) محمد بن سلمان را فردی می‌داند که دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است، رئیس جمهور آمریکا از ریاض به عنوان متحد بزرگ واشنگتن تمجید می‌کند که مشاغل، فرصت‌های کسب و کاری و توسعه اقتصادی زیادی را میسر ساخته است.

پولیتیکو به نقل از ترامپ در این باره گفت: آنها (سعودی‌ها) از منظر مشاغل و توسعه اقتصادی یک متحد واقعا جذاب بوده‌اند. او (ترامپ) درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده قتل خاشقجی گفت هنوز سازمان سیا او را در جریان این موضوع قرار نداده و تمایل دارد این موضوع را با مقامات اطلاعاتی آمریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به بحث بگذارد.

به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا تمایلی به گمانه‌زنی درباره اظهارات سازمان سیا درباره نقش ولیعهد عربستان در ماجرای قتل خاشقجی ندارد. پولیتیکو به نقل از ترامپ نوشت: تا این لحظه به ما گفته شده که او نقشی (در قتل خاشقجی) نداشته است. می‌خواهیم ببینم آنها چه چیزی (در این باره) می‌خواهند بگویند.

پیش از این، روزنامه واشنگتن پست افشا کرده بود سازمان سیا به این نتیجه رسیده که قتل خاشقجی به دستور محمد بن سلمان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: ترامپ: سه‌شنبه مشخص خواهم کرد که چه کسی خاشقجی را کشته است

شبکه الجزیره روز شنبه به نقل از منابع ترکیه‌ای گزارش داد سازمان سیا چند روز پیش رسماً به دولت ترکیه اطلاع داده آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که  ولیعهد سعودی، متهم اصلی قتل جمال خاشقجی است. پیش از این نیز واشنگتن‌ پست به نقل از منابع آگاه  اعلام کرده بود سازمان سیا پس از بررسی مستندات، با اطمینان بالا به این جمع‌بندی رسیده که بن سلمان شخصا دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

با این حال روزنامه واشنگتن پست در مطلب دیگری به نقل از معاون ترامپ نوشت:  دونالد ترامپ از دلایلی که دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی را ثابت می‌کرد مطلع شد، اما با این حال به دنبال راه‌هایی است تا مسئولیت این کار بر دوش محمد بن سلمان نیفتد. 

 یک افسر سابق سازمان سیا نیز اعلام کرد، ترامپ به علت قتل خاشقجی روابط خود را با ولیعهد سعودی بر هم نمی‌زند و به دنبال نجات بن سلمان از معضلی است که در آن گرفتار شده است.

انتهای پیام/

نظر شما