شناسهٔ خبر: 29429541 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

روسیه از دست رفت، قطر را دریابیم/آیا کیش میزبان جام‌جهانی فوتبال می‌شود؟

مدیرعامل ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش با ارائه توضیحاتی درباره توسعه جزیره کیش، به شایعات مطرح‌ شده درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های قطری پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرمایه‌گذاری روی شهرها و جاذبه‌های گردشگری ایران به‌شدت در بازنمایی آنها تاثیر‌گذار بوده و زمینه را برای معرفی هرچه بیشتر آنها فراهم می‌کند. با توجه به اینکه جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه در همسایگی ایران برگزار شد و ایران هیچگونه بهره اقتصادی، فرهنگی و گردشگری از این رویداد نبرد؛ به‌نظر می‌رسد که برای جام‌جهانی پیش‌رو که به‌ میزبانی همسایه جنوبی (قطر) برگزار خواهد شد نیز، آمادگی کافی برای بهره بردن از شرایط پیش‌رو وجود ندارد.

در شرایطی که از مدت‌ها قبل شایعاتی مبنی بر تمایل شرکت‌های قطری به‌ سرمایه‌گذاری در جزایر جنوبی ایران برای توسعه زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری هرچه بهتر مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ شنیده می‌شد، اکنون مدیرعامل ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش با ارائه توضیحاتی، از طرح‌های پیش‌رو برای گسترش همکاری‌های زیرساختی خبر می‌دهد.

مهدی افشار‌دوست (مدیرعامل ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش) درباره صحت سرمایه‌گذاری شرکت‌های قطر‌ی در جزیره کیش گفت: قبل از حضورم در جزیره کیش از طریق جراید متوجه شدم که علاقمندی از سوی قطری‌ها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و بعد از حضور بنده هم رئیس هیئت مدیره یکی از باشگاه‌های قطری به کیش آمده و صحبت‌هایی را درباره این موضوع به انجام رساندیم. لازمه‌ی به نتیجه رسیدن این موضوع این است که ارتباط ما مقداری صمیمی‌تر شود ولی به طور کلی شرکت‌های قطری موافقت ضمنی خودشان را برای سرمایه‌گذاری در جزیره کیش اعلام کردند و گفتند علاقمند به انجام این کار هستند. البته هنوز به‌طور رسمی چیزی ابلاغ نشده و ما در حال صحبت هستیم تا به‌صورت کتبی و رسمی این کار انجام شود.

وی با بیان اینکه این موضوع زمینه را برای شناساندن هرچه بیشتر جزیره کیش به جهانیان فراهم کرده و به‌نوعی زمینه جذب گردشگران بیشتری هم در کیش فراهم می‌شود، گفت: به‌طور کلی کیش به‌عنوان نگین خلیج فارس، آب‌وهوایی نزدیک به کشورهای عربی که رویدادهای مختلف جهانی را میزبانی می‌کنند، دارد و از همین حیث می‌تواند در بحث میزبانی کمک حال کشورهای عربی باشد. یعنی می‌توان برای این جزیره وضعیتی ایجاد کرد که پیش از آغاز مسابقات، میزبانی موازی را برای تیم‌های حاضر در مسابقات جام‌جهانی قطر ایجاد کند تا در آن تیم‌ها اردو خود را برگزار کنند و به ‌آمادگی لازم دست یابند.

افشاردوست با بیان اینکه این موضوع نیازمند فراهم کردن امکاناتی است که باید مطابق با استاندارد‌های جهانی برای همه رشته‌ها ازجمله فوتبال در کیش ایجاد شود، افزود: پروژه آماده‌سازی جزیره کیش، پروژه عظیمی بوده که شامل چندین زمین فوتبال و سالن چند منظوره، استخر و هتل و مواردی این چنین است که باتوجه به عظیم بودن قرار است توسط بخش خصوصی انجام شود و دولتی نیست. البته هنوز قراردادی با بخش خصوصی به امضا نرسیده و قرار است در چند روز آینده طرح نهایی برای معاونت عمران سازمان فرستاده شود و بعد از اینکه ما به لحاظ ورزشی نظرات خود را درباره آن بدهیم، طرح نهایی شده و به‌سمت قرارداد می‌رود.

مدیرعامل ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه اقداماتی برای آماده‌سازی کیش به منظور میزبانی موازی در حال انجام است، اظهار داشت: بعد از اینکه جزیره آمادگی لازم را پیدا کند؛ هر کشوری که در جام‌جهانی انتخاب شود؛ باتوجه به امکانات‌ موجود می‌تواند کیش را برای اردو آماده‌سازی خود انتخاب کند. علاوه بر این موضوع بعد از آغاز پروسه اداری، ما خودمان هم با توجه به ارتباطات بین‌المللی که در حوزه ورزش داریم، مکاتباتی را آغاز می‌کنیم تا همه متوجه شوند که کیش از چه امکاناتی برخوردار بوده و می‌تواند میزبان تیم‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی باشد که این موضوع به ما کمک کرده تا کیش را به تمام دنیا بشناسانیم و همه متوجه قابلیت‌های کیش بشوند.

وی در پایان گفت: این پروژه تنها به‌دلیل جام‌جهانی قطر انجام نشده و قرار است از قابلیت‌های میزبانی کیش در تمام مسابقات و رویداد‌ها استفاده شود. چراکه باتوجه به آب‌وهوای جزیره کیش بعد از اینکه امکانات مناسب در آن ایجاد شود؛ در زمستان و تعطیلات نیم‌فصل باتوجه به سردی هوای کشور‌های اروپایی، بسیاری از  تیم‌های داخلی و خارجی می‌توانند اردوی میان فصل خود را به‌جای قطر و دبی، در این جزیره برگزار کنند تا به این صورت کیش به یکی از مقصد‌های مهم تیم‌های ورزشی تبدیل شود.

نظر شما