شناسهٔ خبر: 29428342 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

"زنان" دوباره می‎توانند به "آزادی" بروند؟

آیا اجازه دادن به زنان برای ورود به ورزشگاه و تماشای فوتبال، نمایشی است یا تغییر و تحولی پایدار و واقعی؟

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس ورزشی- هفته گذشته برخی از زنان ایرانی توانستند به ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه فوتبال وارد شوند. واقعیت آن است که در پشت‌پرده در عرصه سیاست کارهای زیادی در حال انجام بوده تا این اتفاق روی دهد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "المانیتور" در گزارشی با اشاره به راهیابی عده‌ای از زنان به ورزشگاه آزادی در فینال لیگ قهرمانان آسیا می‌نویسد: "مهمترین بازی فصل آسیا فینال لیگ قهرمانان آسیا در تاریخ 10 نوامبر در تهران برگزار شد. آنچه در استادیوم روی داد تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنتظره بود: ورود زنان به استادیوم. در جریان بازی کاشیما ژاپن و پرسپولیس، "جیانی اینفانتینو" رییس فیفا در کنار "اسحاق جهانگیری" معاون اول رییس جمهوری ایران و همچنین شیخ سلمان رییس فدراسیون فوتبال آسیا به تماشای بازی نشستند. در این بازی حدود 700 تماشاگر زن توانستند از نزدیک مسابقه را تماشا کنند. این دومین باری در تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی ایران بود که زنان می‌توانستند به طور زنده و از نزدیک فوتبال مردان را در استادیوم تماشا کنند. پیشتر زنان به همراه اعضای خانواده‌شان به طور محدود توانسته بودند در استادیوم آزادی بازی دوستانه ایران و بولیوی را در استادیوم آزادی تماشا کنند. در اواخر ماه ژوئن نیز زنان اجازه یافتند در استادیوم آزادی بازی ایران واسپانیا در جریان جام جهانی را از طریق مانیتور ورزشگاه تماشا کنند. کاپیتان تیم فوتبال اسپانیا "سرجیو راموس" در توئیتی نوشته بود زنان ایرانی برنده امشب بازی بودند".


این سایت می‌افزاید: "زنان ایرانی سالهاست که خواستار راهیابی به استادیوم‌ها بوده‌اند. برخی از دختران ایرانی با پوشیدن کلاه گیس و گریم کردن خود را به شکل مردان در می‌آوردند و به ورزشگاه می‌رفتند. تحولاتی اما در ماه‌های گذشته روی داده‌ که ورود زنان به استادیوم را امکان‌پذیر ساختند. عربستان سعودی در ماه های گذشته زودتر از ایران اجازه ورود به زنان برای تماشای بازی‌ها را صادر کرد. بسیاری از زنان ایرانی که برای تماشای بازی‌های فوتبال جام جهانی به روسیه سفر کردند نارضایتی خود را نسبت به تداوم ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران بیان کردند. در نتیجه، زمانی که رییس فیفا در اوایل ماه مارس گذشته به تهران سفر کرد با حسن روحانی رییس جمهوری ایران صحبت کرد و درباره ممنوعیت ورود زنان به استادیوم سحن گفت. رییس جمهوری ایران خود از اصلی‌ترین افرادی داده بود که وعده لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را داده بود. رییس فیفا گفت که روحانی به او گفته بود که مسائل این‌چنینی در کشورهایی چون ایران کمی زمان‌بر است تا حل شود. پس از بازداشت 35 زن که در تلاش برای ورود به ورزشگاه بودند، رییس فیفا چندین نامه فرستاد و خواستار پیگیری موضوع از سوی دولت ایران شد. شکی نیست که این تغییرات یک‌شبه در ایران روی نخواهند داد. گروه‎هایی کماکان مقاومت می‌کنند و می‌گویند استادیوم جای زنان نیست چرا که در آنجا محیط خشن و پرتنش مردانه حاکم است. برخی گفتند زنان تماشاکننده بازی فوبتال مردان مرتکب گناه شده‌اند. مدافعان آزادی زنان برای ورود به استادیوم اما به ماده چهارم مقررات فیفا استناد می‌کنند که به موارد عدم تبعیض و برابری و بی‌طرفی اشاره دارد؛ از جمله به تبعیض جنسیتی. واقعیت آن است که اجازه دادن به زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها در هفته‌های اخیر به دلیل فشارهای داخلی همراه با فشارهای خارجی به خصوص از جانب فیفا روی داد. روحانی نیز حامی لغو ممنوعیت ورود زنان با ورزشگاه بوده است".  

این سایت همچنین در گزارشی دیگر می‌نویسد که راهیابی زنان به ورزشگاه آزادی در تهران نتیجه تلاش طولانی‌مدت زنان برای کسب حق خود در این زمینه بوده اما برخی دیگر آن را صرفا یک تصمیم تبلیغاتی و نمایشی می‌خوانند. 


المانیتور می‌افزاید: "علیرغم خوش‌بینی ایجاد شده درباره راه یافتن زنان به ورزشگاه، رییس فیفا راضی نیست. او می‌گوید در فیلم‌ها تماشاچیان فریاد می‌زدند این دروغ است. آنان اعتراض‌شان به عدم فروش بلیت به زنان بود. آنان می‌گویند تنها کسانی توانستند به ورزشگاه راه یابند که از سوی فدراسیون فوتبال ایران انتخاب و گزینش شده بودند. "سحر طلوعی" روزنامه‌نگار به "المانیتور" می‌گوید: "من از زمانی که کودک بودم طرفدار پرسپولیس بودم و طرفدار فوتبال." طلوعی می‌گوید برای او دعوت‌نامه‌ای به منظور شرکت در ورزشگاه فرستاده بودند. او می‌گوید می‌توانست برای تماشای بازی اخیر برود اما نرفت. او درباره تصمیم‌اش می‌گوید: "زمانی که شما را دعوت می‌کنند این بدان معناست که شما را انتخاب کرده‌اند. این بدان معنا نیست که شما حق و آزادی رفتن به ورزشگاه را با اراده خود دارید. من می‌توانستم بروم اما مادر من و مادر بزرگ‌ام و دوستان و همکاران‌ام نمی‌نوانستند چرا که در فهرست دعوت‌شدگان نبودند". 

  1. حامدی یک خبرنگار زن دیگر در حوزه ورزشی به "المانیتور" می‌گوید که به حضور گزینشی اعتقادی ندارد اما فکر می‌کند در شرایط کنونی باید از این فرصت استفاده کرد.

نظر شما