شناسهٔ خبر: 29428109 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

جوّ ایران هراسی در رسانه‌‎‌های همسایه‌ی ایران؛

انعکاس چندش آور اظهارات ضدایرانی بولتون در جمهوری آذربایجان

برخی رسانه‌های در جمهوری آذربایجان از سقوط عن‌قریب جمهوری اسلامی و به زانو درآمدن ایران به دلیل تحریم‌ها می‌گویند و برخی دیگر تحریم‌های ضد ایرانی را تا امروز، بی‌اثر می‌خوانند.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل آناج: رصد اخبار مربوط به تحریم ایران و تاثیرات این مساله بر سیاست و اقتصاد در منطقه، به مساله‌ی هر روز رسانه‌های جمهوری آذربایجان تبدیل شده است.

روزنامه‌ی اکسپرس اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا را تیتر خود کرده و نوشته است: جان رژیم آخوندی در حال بالا آمدن است. این روزنامه با وقاحت تمام از زبان بولتون نوشته تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر ضد ایران ادامه خواهد داشت و تا زمانی که جان رژیم ایران بالا بیاید، آن‌ را زیر فشار قرار خواهیم داد.

روزنامه‌ی اولایلار اما از تاثیر تحریم‌های ایران به آذربایجان پرداخته و به نقل از آندری سیزرانوف رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی، اجتماعی و بین المللی خزر-اوراسیا نوشته است: در این تحریم‌ها از طرفی روابط اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت و کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان و به‌‌ویژه در لایحه حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب بیشتر متضرر خواهند شد اما از سوی دیگر، کشورهای ساحلی دریای خزر همکاری‌های خود با ایران را با وجود ضدیت با تحریم‌های آمریکا همچنان ادامه خواهند داد.

سایت خبری جبهه نیز به نقل از کارشناس سیاسی‌‌اش نوشته است: پس از پیام آمریکا مبنی بر اینکه هشت کشور می توانند خریداری نفت ایران را به‌ تدریج کاهش بدهند، ایران می‌تواند نفت خود را از طریق دریای خزر به قیمت ارزان به شرکت روسیه بفروشد.

محمد اسدالله زاده گفته است: هیچ محدودیتی برای پروژه‌های مشترک آذربایجان با ایران وجود ندارد، باکو در این روزهای سخت ایران وفاداری خود به مناسبات همسایگی را نشان می‌دهد و در این روزها باکو باید در رابطه با فعالیت شرکت‌های ایران در قره‌باغ، از تهران توضیح بخواهد.

روزنامه‌ی اولایلار اما بار دیگر از اهداف غربی‌ها برای تحریم‌های اقتصادی ایران و رسیدن به تحریم‌های موشکی گفته و نوشته است: هدف اصلی از اعمال این تحریم‌ها متوقف نمودن فعالیت‌های موشک‌های میان برد و دوربرد ایران، همچنین جلوگیری از نفوذ در حال گسترش ایران در منطقه خاور میانه است.

علی موسی ابراهیم اف در ادامه به خبرنگار اولایلار گفته است: طبعا دولت اسرائیل و در کنار آن عربستان سعودی در زمینه‌ی تحریم موشکی از آمریکا حمایت می‌کنند، واقعیت این است که تا کنون تحریم‌های اعمال شده بر ضد ایران نتیجه بخش نبوده است. قدرت و نفوذ این کشور روز بروز در حال افزایش است. حتی کار به جایی رسیده است که ایران در صدد احاطه کامل بر منطقه خاور میانه می‌باشد.

انتهای پیام/

نظر شما