شناسهٔ خبر: 29427644 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اهتمام جدي براي آبخيزداري در ضروري ترين نقطه کشور

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- آبخيزداري که در سال هاي گذشته در حوزه ذخيره آب و تامين اين نياز حياتي بخش کشاورزي آذربايجان غربي مورد بي توجهي قرار گرفته بود، در سال جاري و با نگاه ويژه دولت مورد توجه قرار گرفته و اکنون طرح هاي ويژه اين بخش با اعتبار ميلياردي در حال اجراست.

به گزارش ايرنا، آبخيزداري از راهکارهاي طلايي براي تامين بخش قابل توجهي از آب مورد نياز بخش کشاورزي به شمار مي رود و علاوه بر تامين آب، ذخيره آب و همچنين افزايش پوشش گياهي را نيز شامل مي شود؛ اقدامي که به صورت مستقيم يا غيرمستقيم بر روند احياي درياچه اروميه تاثيرگذار است.
آبخيزداري علم و هنر برنامه ‌ريزي مستمر و اقدام‌ لازم جهت مديريت منابع حوضه‌هاي آبخيز اعم از طبيعي، کشاورزي، اقتصادي و انساني است که بدون ايجاد اثرهاي منفي در منابع آب و خاک اجرايي مي شود.
طبق گفته صاحب نظران با اجراي هر هکتار آبخيزداري مي‌ توان 500 مترمکعب آب جديد توليد کرد؛ ضمن آنکه اجراي هر هکتار عمليات آبخيزداري از 6.5 تن فرسايش خاکي و رسوب جلوگيري مي‌کند.
آذربايجان غربي از جمله استان هاي نيازمند آبخيزداري به شمار مي رود زيرا اين استان از يک سو منابع آبي لازم جهت ذخيره سازي و مصرف در بخش کشاورزي را دارا بوده و از سوي ديگر اين بخش سهم قابل توجهي از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
رييس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور نيز چندي پيش در اروميه از اختصاص منابع مالي قابل توجه به اين بخش از محل صندوق توسعه ملي با موافقت رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: امسال براي اجراي طرح هاي آبخيزداري در سطح کشور 200 ميليون دلار از اين محل اختصاص يافته است.
خليل آقايي افزود: طرح هاي آبخيزداري از اولويت ويژه اي در بين مسوولان نظام برخوردار بوده و امسال دوره پرکاري براي سازمان جنگل ها در حوزه آبخيزداري است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان کرد: امسال اجراي طرح هاي آبخيزداري در سطح کشور مورد توجه قرار گرفته و براي اجراي 40 طرح آبخيزداري در شهرستان هاي مختلف استان نيز 300 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است.
ميرصمد سيدموسوي افزود: 23 مورد از اين طرح ها در بخش هاي بيولوژيکي و مکانيکي با اعتبار 135 ميليارد ريال و 17 طرح در بخش آبخيزداري با 175 ميليارد ريال اعتبار تعريف شده است.
وي با تاکيد بر اينکه با اجراي اين طرح ها زمينه جلوگيري از فرسايش خاک در 70 هزار هکتار از منابع طبيعي آذربايجان غربي فراهم مي شود، اضافه کرد: تثبيت خاک، ذخيره آب و حفظ و احياي پوشش گياهي از جمله ديگر اهداف اجراي اين طرح به شمار مي رود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي ادامه داد: اين استان شامل سه حوضه آبخيز درياچه اروميه، ارس و زاب در مساحت سه ميليون هکتار بوده و تاکنون يک ميليون هکتار آن مطالعه و طرح هاي آبخيزداري در 130 هزار هکتار اجرا شده است.
سيدموسوي افزود: اروميه، خوي، چالدران، ماکو، چايپاره، اشنويه، نقده، تکاب، مياندوآب، بوکان، پيرانشهر، شاهين دژ و سردشت شهرستان هاي ميزبان طرح هاي آبخيزداري در راستاي ذخيره مناسب و کاهش هدررفت آب در استان است.
وي اضافه کرد: با تعامل خوب بين فرمانداري ها و ادارات منابع طبيعي شهرستان هاي آذربايجان غربي، علاوه بر اعتبار ملي، اعتبار استاني نيز براي ادامه طرح هاي آبخيزداري تامين شده است تا تحولي در پويايي عرصه هاي ملي استان ايجاد شود.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي نيز گفت: 176 ميليارد ريال اعتبار ويژه از صندوق ذخيره ارزي به بخش آبخيزداري اين استان اختصاص يافته است که انتظار مي رود به صورت کامل تخصيص يابد.
هادي قاسمي افزود: اين ميزان اعتبار با عنايت ويژه مقام معظم رهبري، حمايت دولت تدبير و اميد و نگاه کارشناسي نمايندگان مجلس اختصاص يافته و طرح هاي اجرايي با اين اعتبار در حال بارگزاري در سامانه مربوطه است.
وي اضافه کرد: طرح هاي آبخيزداري در نظر گرفته شده با اين اعتبار در 19 حوضه آبخيز شهرستان هاي اروميه، خوي، مهاباد، مياندوآب، بوکان، شاهين دژ، نقده، اشنويه، پيرانشهر، سردشت، چايپاره، چالدران، شوط، ماکو و تکاب اجرايي مي شود.
وي بيان کرد: طرح هاي آبخيزداري ويژه اين طرح، 200 هزار هکتار از مساحت آذربايجان غربي را تحت پوشش قرار مي دهد و با 125 سازه به اجرا در مي آيد.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي ادامه داد: در اين حوضه ها، 35 هکتار عمليات پيتينگ، 856 هکتار بذرپاشي، يکهزار و 128 هکتار کپه کاري، هفت هکتار علوفه کاري، يکهزار و 981 هکتار نهال کاري و يکهزار و 797 هکتار عمليات حفاظت و قرق انجام مي شود.
قاسمي پيش بيني کرد که با اجراي اين طرح ها سالانه حدود 50 ميليون مترمکعب آب زيرزميني در استان ذخيره شود و سطح پوشش گياهي را حداقل 40 درصد افزايش دهد.
کارشناس و صاحب نظر حوزه منابع طبيعي آذربايجان غربي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه آبخيزداري از جمله مواردي است که در سال هاي طولاني گذشته مورد بي توجهي قرار گرفته، گفت: حرکت در اين مسير با هدف ذخيره سازي آب اجتناب ناپذير است.
هوشنگ داداش زاده افزود: توجه ويژه صورت گرفته در ماه هاي اخير و اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملي به اين امر بهترين فرصت براي اجراي طرح هاي آبخيزداري است.
وي بيان کرد: با استفاده از توان کارشناسان، اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و اجراي مطالعات به هنگام و گسترده، بهترين گزينه هاي آبخيزداري بايد احصا و بر روي آنها سرمايه گذاري شود.
وي با تاکيد بر اينکه فرصت هاي زيادي در خصوص ذخيره آب از دست رفته و مشکل آب بسيار جدي است، اضافه کرد: همه نهادهاي مسوول و فعالان حوزه کشاورزي بايد براي اجراي طرح هاي ذخيره آب پيشقدم شوند و در مسير بهبود يا حتي تثبيت وضعيت فعلي حرکت کنند.
فرماندار شهرستان چالدران نيز گفت: 74 ميليارد ريال از ابتداي سال گذشته /1396/ براي اجراي طرح هاي آبخيزداري اين شهرستان که يکي از مقاصد اجراي طرح هاي آبخيزداري آذربايجان غربي به شمار مي رود، اختصاص يافته است.
کريم حسين زاده با اشاره به اينکه از اين ميزان 24 ميليارد ريال در سال گذشته و 50 ميليارد ريال نيز در سال جاري براي اجراي اين طرح ها در نظر گرفته شده، اضافه کرد: از مجموع 50 ميليارد ريال اعتبار اختصاصي سال جاري 35 ميليارد ريال مربوط به صندوق توسعه ملي و 15 ميليارد ريال مربوط به اعتبارات استاني است.
وي بيان کرد: در راستاي سياست‌ها و برنامه‌هاي کلان دولت و براي توسعه طرح‌هاي آبخيزداري و بيولوژيک منطقه گام‌هاي بلندي برداشته شده و برنامه ‌ريزي منسجمي به منظور توسعه کمي و کيفي اين اقدام ارزشمند در راستاي کمک به پيشگيري از خطرهاي بروز سيل، جلوگيري از رسوب در پشت سدهاي پايين دست و تقويت مراتع در تمامي نقاط شهرستان‌ انجام شده است.
فرماندار چالدران ادامه داد: هدف از اجراي طرح هاي آبخيزداري و آبخوانداري در اين شهرستان کنترل سيل و رسوب، تغذيه سفره هاي زيرزميني، افزايش پوشش گياهي در پايين دست، بهبود وضعيت معيشتي حوضه نشينان و تعادل دام و مرتع است.
حسين زاده گفت: چهار طرح آبخيزداري در زيرحوضه هاي سعدل، حراملو، خان صدر و تات کندي چالدران اجرا مي شود که با پايان يافتن آنها صدها هزار مترمکعب آب ذخيره مي شود و در موارد لازم مورد استفاده قرار مي گيرد.
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان مهاباد نيز گفت: براي اجراي طرح هاي آبخيزداري در اين شهرستان 40 ميليارد ريال اعتبار از صندوق توسعه ملي هزينه مي شود که تاکنون بيش از 50 درصد اين اعتبار محقق شده و 15 ميليارد ريال آن براي طرح هاي بيولوژيکي و مکانيکي آبخيزداري هزينه شده است.
مجيد پاتو افزود: در قالب پروژه آبخيزداري، عمليات بذرکاري، کپه کاري، ايجاد کمربند حفاظتي با نصب بنچ مارک با مشخصات UTM، اهداي آبگرمکن خورشيدي و پارک آبخيز به مساحت 69 هکتار در حاشيه سد مهاباد و کوه «داشا مجيد» انجام مي شود.
به گزارش ايرنا با توجه به تامين اعتبار و تلاش جهادي مسوولان امر انتظار مي رود اجراي طرح هاي آبخيزداري در کشور و آذربايجان غربي بيش از پيش شتاب گيرد تا زمينه کاهش هدررفت آب در بسترهاي مختلف فراهم شده و تا حدي جلوي مشکلات کم آبي در سال هاي آينده گرفته شود.
8137/3072
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما