شناسهٔ خبر: 29427463 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سخنگوی اسبق وزارت خارجه:

اقدام به تحریم مواد غذایی و دارو، تشویق به جنایت علیه بشریت است

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی اظهارات توهین‌آمیز پامپئو علیه ملت ایران و اقدام به تحریم مواد غذایی و دارو را تحریک و تشویق به جنایت علیه بشریت خواند و گفت: رژیم آمریکا باید مورد مواخذه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

اقدام به تحریم مواد غذایی و دارو، تشویق به جنایت علیه بشریت استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیراً در گفت‌وگویی با شبکه خبری بی.بی.سی فارسی در توهینی آشکار به ملت ایران، عنوان کرد «اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش بدهد.»

این اظهارات توهین آمیز پامپئو موجی از اعتراض را در محافل مختلف داخلی و بین‌المللی به همراه داشت و البته پاسخ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را نیز به دنبال داشت. این اظهارات پامپئو در حالی بیان شد که دولتمردان آمریکایی بعد از اعمال دور دوم تحریم‌ها علیه ایران مدعی شده بودند که این تحریم‌ها هدفش مردم ایران نیستند.

در همین خصوص سید محمدعلی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره توهین اخیر «مایک پامپئو»، عنوان کرد: دولتمردان آمریکایی به ویژه آنان که در حال حاضر در مصدر کار و مسند قدرتند، علاوه بر اینکه افرادی متوهم و کوته‌بین هستند، مرتبا مواضعی در تناقض با اظهارات یکدیگر و حتی در تناقض با مواضع خود اتخاذ می‌کنند.

وی در تشریح مواضع متناقض و کوتاه بینانه مقامات آمریکایی به جهل و ناتوانی آنها نسبت به درک واقعیات موجود در جمهوری اسلامی، رشد و بالندگی ملت ایران و همچنین  ناآگاهی نسبت به عمق تنفر و انزجار ملی نسبت به دشمن بیگانه متکبر، متقلب و زورگو پرداخت.

حسینی همچنین دروغگویی مداوم و عوامفریبی ناشیانه مقامات رژیم آمریکا که رسوایی فوری آنان را به دنبال داشته و دارد را مورد اشاره قرار داد.

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی کشور همچنین به ضعف اطلاعات و اتکاء بر منابع خبری وابسته به رژیم‌های صهیونیستی و سعودی و همچنین فرقه تروریستی منافقین که به دنبال جلب منافع خود از شرایط نامتعادل و نامتعارف دولت ترامپ هستند، نیز اشاره کرد.

سفیر اسبق ایران در رم سردرگمی و استیصال ترامپ و همفکرانش در چگونگی ادامه سیاست‌های ضدایرانی خود و خباثت آمیخته به حماقت مثلث ترامپ، بولتون، پامپئو در دشمنی عمیق و گسترده با ملت ایران را از دیگر دلایل تناقض‌گویی دولتمردان آمریکایی در قبال ایران برشمرد.

ملت ایران هدف آشکار رژیم آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها

وی هدف آشکار رژیم آمریکا در بازگرداندن و تشدید تحریم‌های ضد ایرانی که به گفته وی فهم آن نه برای خواص بلکه برای عموم مردم دنیا نیز سهل و آسان است، را از ابتدا ملت و توده مردم ایران خواند تا دست از استقلال و عزت خود بردارند و به گفته پامپئو «به حرف آمریکا گوش کنند.»

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که سخنان بیشرمانه و توهین آمیز وزیر خارجه آمریکا علیه ملت ایران با هیچ یک از موازین حقوقی و بین‌المللی سازگاری ندارد، تصریح کرد: اقدام به تحریم مواد غذایی و دارویی، تحریک و تشویق به جنایت علیه بشریت قلمداد می‌شود و رژیم آمریکا به همین خاطر می‌تواند مورد مواخذه قرار گیرد.

وی در عین حال یادآور شد: البته رژیم آمریکا سابقه طولانی در ارتکاب جنایت علیه بشریت و ملت‌ها، به طور مستقیم و غیرمستقیم دارد که جدیدترین آن علیه ملت یمن بوده است.

حسینی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: آقای ترامپ مانور تبلیغاتی زیادی در خصوص این سیاست خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی انجام می‌داد که تهران در اثر بازگشت و تشدید تحریم‌ها به میز مذاکره با رژیم آمریکا بازخواهد گشت و به یک توافق همه جانبه ذلت‌بار تن خواهد داد.

وی بر این باور است که موضع صریح و روشن مقام معظم رهبری در قبال مذاکره با رژیم آمریکا تمام این محاسبات و خام اندیشی‌ها را به هم ریخت و استیصال و واماندگی را به اردوگاه دشمن آمریکایی تحمیل کرد، آنگونه که ایشان فرمودند «اگر به فرض محال قرار بود با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، قطعا با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی‌کردیم.»

اعتبار و حسن نیت اروپایی‌ها در معرض آسیب جدی قرار گرفته

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو در ارزیابی از ایجاد کانال ویژه مالی اروپا SPV برای تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام که اروپایی‌ها قول آن را داده‌اند، خاطرنشان کرد: ایجاد کانال ویژه مالی به همراه سایر اقداماتی که برجام برعهده طرف اروپایی گذاشته تا ایران بتواند از منافع این توافق چندجانبه بین‌المللی بهره مند شود، چیزی است که اروپایی‌ها باید با جدیت بیشتری به آن بپردازند.

حسینی تصریح کرد: اروپا فرصتی بیش از آنچه جمهوری اسلامی در ابتدای خروج آمریکا از برجام مطرح کرد را در اختیار داشته و به‌رغم آن هنوز اقدام خاصی در این زمینه صورت نداده است.

وی اضافه کرد: طرف اروپایی حتما به این مسئله اذعان دارد که طولانی شدن این روند، شک و تردیدهای زیادی را در محافل سیاسی مختلف و افکار عمومی ایران درباره انگیزه اصلی اروپا برانگیخته است و اعتبار و حسن نیت طرف اروپایی که بستگی زیادی به تلاش آنان برای حفظ برجام و روابط قابل گسترش دوجانبه دارد، در معرض آسیب جدی قرار گرفته است.

حسینی گفت: اخیرا یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سیزدهمین بار پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در برجام را مورد تایید قرار داده، این در حالی است که اروپا هنوز هیچ تاریخ مشخصی را برای اجرایی شدن طرح خود به منظور ایجاد یک کانال مالی ویژه و مطمئن برای حفظ تعامل تجاری با ایران اعلام نکرده است.

منبع: فارس

نظر شما