شناسهٔ خبر: 29427215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دانایی‌فرد در گفت‌وگو با ایلنا:

پیام همکاری از طریق سفر «برهم صالح» به مسئولان ایران منتقل شد/ دولت و ملت عراق اهمیت رابطه با ایران را می‌دانند

سفیر سابق ایران در بغداد تاکید کرد: پیام دوستی و همکاری از طریق سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران به مسئولان جمهوری اسلامی منتقل شد و نشان داده شد که عراق درصدد تداوم، تقویت و تعمیق همکاری‌ها است.

صاحب‌خبر -

حسن دانایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به تهران گفت: برهم صالح قبل از انجام این سفر، به تهران سفر کرده بود؛ چه در هنگامی که وی معاون اقتصادی نخست‌وزیر عراق بود و چه در زمانی که وی مسئولیت نخست‌وزیری اقلیم کردستان را برعهده داشت.

امریکا از بغداد خواسته‌ است تا با تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن تبعیت کند

وی ادامه داد: سفر کنونی برهم صالح به تهران، نخستین سفر رئیس‌جمهور جدید عراق در کسوت ریاست جمهوری به کشورمان است و از این زاویه اهمیتش بیش از پیش می‌شود که ایالات متحده فشارهایش را به عراق برای کاهش و حتی قطع روابط اقتصادی با ایران افزایش داده و از بغداد خواسته‌ است تا از تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن تبعیت کند.

سفیر سابق ایران در بغداد با تاکید بر اینکه عراقی‌ها دارای تجارت ذی‌قیمتی طی سال‌های گذشته هستند، اظهار داشت: دولت و ملت عراق اهمیت روابط با ایران را می‌دانند و از جایگاه، نقش و نفوذ ایران در منطقه و به ویژه عراق آگاه است. در این راستا، آنها همیشه اهتمام و توجه دارند که روابط‌شان با ایران روابطی مبتنی بر دوستی و در عالی‌ترین سطح باشد.

پیام دوستی و همکاری از طریق سفر برهم صالح به مسئولان ایران منتقل شد

دانایی‌فرد با تاکید بر اینکه تلاش‌های زیادی هم در درون عراق و هم توسط تعداد اندکی از جریانات در داخل عراق شده است تا روابط دولت و ملت‌های دو کشور کم‌سو شود، تصریح کرد: با وجود این تلاش‌ها و پول‌های هنگفتی که در این راه خرج شده است، مناسبات میان دو کشور همچنان مستحکم و پایدار است و مردم عراق قدر خدماتی که جمهوری اسلامی انجام شده است را می‌دانند.

وی با بیان اینکه برهم صالح متوجه شرایط کنونی عراق و منطقه است، خاطرنشان کرد: پیام دوستی و همکاری از طریق سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران به مسئولان جمهوری اسلامی منتقل شد و نشان داده شد که عراق درصدد تداوم، تقویت و تعمیق همکاری‌ها است. 

جمهوری اسلامی ایران از ارتقای جایگاه عراق استقبال می‌کند

سفیر سابق ایران در بغداد به اظهارات رئیس‌جمهور عراق در نشست خبری مشترک با حسن روحانی درباره شکل‌گیری نظامات جدید منطقه‌ای با حضور و نقش‌آفرینی عراق در آن اشاره کرد و ابراز داشت: سخنان روز گذشته برهم صالح ناظر به ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق است. خوشبختانه تهران و بغداد، اشتراکات بسیاری در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و در این چارچوب همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته‌اند.

دانایی‌فرد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ارتقای جایگاه عراق استقبال می‌کند، عنوان کرد: عراق کشوری است که می‌تواند در پرونده‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه نقش‌آفرینی کند و با توجه به عضویت این کشور در اتحادیه عرب، می‌تواند در فشار وارد کردن به عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن و فاجعه‌ای که در این کشور در حال رخ دادن است، نقش‌آفرینی کند.

نظر شما