شناسهٔ خبر: 29426620 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش برنا از آخرین وضعیت تیم ملی کاراته-

سیاه و سفیدهای کاراته در ایران/ غفلت از جوانگرایی نباید به آفت تبدیل شود

کاراته به عنوان نخستین حضور خود در رقابت‌های المپیک 2020 مورد توجه قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ در سال‌های دور کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های المپیک فقط از کشتی به مدال می‌رسید اما از المپیک سیدنی به بعد رشته وزنه برداری هم در مدال آوری ایران سهیم شد. کاروان ورزشی ایران در المپیک سال 2000 درخشش خوبی داشت و  برای نخستین بار هادی ساعی توانست مدال برنز رشته تکواندو را برای ایران کسب کند. از المپیک سیدنی به بعد کشتی، وزنه برداری و تکواندو با مدال‌های خوش رنگ توانستند جایگاه کشورمان را در جدول بازی‌های المپیک ارتقا دهند.

*کاراته به میدان آمد

در دولت تدبیر و امید تاکید بسیاری به رشته‌های دیگر به غیر از کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو شد تا در رقابت‌های المپیک بتوانیم در رشته‌های دیگر هم به مدال برسیم و جایگاه کاروان ورزشی ایران در میدان مهمی همانند المپیک ارتقا پیدا کند. کاراته به عنوان نخستین حضور خود در رقابت‌های المپیک 2020  مورد توجه قرار گرفت. این رشته ورزشی که در رقابت‌های انفرادی و تیمی می‌تواند مدال‌های بسیاری را برای کاروان ورزشی کشورمان را به دست آورد اکنون در کانون توجهات قرار دارد.

انتظارات از این تیم بسیار است که بتواند در المپیک برای کشورمان مدال آوری کند. اکنون کارته‌کاران تیم ملی در تلاش هستند با حضور در رقابت‌های مختلف بتوانند سهمیه المپیک را کسب کنند. این امکان وجود دارد که تیم ملی کاراته ایران مقابل این همه انتظارات و فشار روانی در رقابت‌های پیش رو با چالش‌هایی مواجه شود و نتواند سهمیه المپیک را کسب کند.

سعید فائقی، رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی در اینباره در گفتگو با خبرنگار برنا، گفت: برای یک قهرمان سطح جهانی فرقی ندارد در چه میدانی به رقابت می‌پردازد. در کاراته ورزشکاران به دلیل آنکه با صحنه‌های مختلف بین‌المللی به رقابت می‌پردازند کمتر  تحت تاثیر فشار روانی قرار می‌گیرند. البته کاراته در المپیک 2020 شرایط خاص خود را دارد. ژاپنی‌ها که در المپیک میزبان هستند تلاش می‌کنند از این ورزش محلی خود بیشترین مدال را کسب کنند. نگرانی من برای زمانی است که ژاپن اجازه ندهد که ایران در رقابت‌های المپیک به مدال برسد. 

جاسم ویشگاهی، ملی‌پوش سابق تیم ملی کاراته در گفتگو با خبرنگار برنا، بیان کرد: تیم کاراته ایران بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را در پیش دارد و می‌داند پس از مسابقات جهانی اسپانیا که تاثیر مهمی در سهمیه بازی‌های المپیک دارد باید خود را با قدرت تمام برای حضور در توکیو آماده کند. قطعا با مهیا کردن برخی شرایط و دور کردن حاشیه‌های بی مورد می‌توان به کسب سهمیه و حتی مدال المپیک هم امیدوار بود.

نادر جودت، ملی پوش اسبق کاراته کشورمان در گفتگو با خبرنگار برنا، اضافه کرد: در بخش تیمی همیشه عملکرد قابل قبولی داشتیم و برای سومین بار پی در پی به فینال مسابقات جهانی صعود کردیم. اگر بتوانیم در این بخش هم طلا بگیریم، قطعا با امیدواری بیشتری به المپیک فکر می‌کنیم.

*نتایج نگران کننده بانوان در مسابقات قهرمانی جهان

در چند سال اخیر توجه بسیاری به رشد ورزش بانوان شده است و اتفاقات خوبی هم در ورزش بانوان شکل گرفت. کیمیا علیزاده توانست در رشته تکواندو برای نخستین بار در بخش بانوان مدال المپیک را به دست آورد. در رقابت‌های مختلف جهانی و آسیایی بانوان ایرانی درخشش خوبی داشتند اما نتایج ضعیف بانوان رشته کاراته در رقابت‌های قهرمانی جهان به میزبانی اسپانیا نگران کننده شد. بانوانی که برای حضور در رقابت‌های المپیک توکیو آماده می‌شوند تا با کسب سهمیه بتوانند نخستین تجربه بین‌المللی را کسب کنند. از 9 بانویی که در بخش کومیته و کاتا به صورت انفرادی و تیمی به مسابقات اعزام شدند فقط سارا بهمن یار از بخش کومیته انفرادی توانست به مدال برنز برسد. بعد از کسب یک مدال از سوی بانوان انتقادها از تیم ملی افزایش یافت و نگرانی ها هم بیشتر شد.

جودت در اینباره بیان کرد: تیم بانوان عملکرد خوبی نداشت. هرچند که برای اولین بار توانستند در بخش تیمی به مرحله رده بندی برسند ولی در انفرادی که امیدواری بیشتری برای کسب مدال داشتیم نتواستند نتیجه مطلوبی کسب کنند. بدون شک تیم آقایان هم می‌تواند برای المپیک کسب سهمیه کند و هم در المپیک نیز صاحب مدال شود اما در بخش بانوان احتیاج به یک برنامه ریزی دقیق‌تری داریم.

فائقی با اشاره به اینکه قبول کنیم که بانوان ما در ابتدای راه هستند، اضافه کرد: تا المپیک 2020 زمان زیادی است و بانوان کشورمان می‌توانند سهمیه المیک را کسب کنند و مطمئن هستم که آنها با برگزاری اردوهای تدارکاتی به مدال‌های خوش رنگی برسند باید به بانوان کشورمان فرصت داد.

سارا بهمن یار دارنده مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان در گفتگو با خبرنگار برنا، گفت: معتقدم تیم بانوان قدرت خاصی دارد. سبک مبارزه کارته کاران ایرانی شباهت بسیاری به اروپا دارد. مخالف انتقادهایی هستم که نسبت به تیم کاراته بانوان دارند زیرا کاراته‌کاها برای حضور در مسابقات تلاش بسیاری می‌کنند و کسی از نزدیک شاهد این سختی‌ها نیست. فشار تمرین‌ها و استرس ورزشکاران در تمرینات باعث شد تا تیم ملی بانوان نتواند به نتایج خوبی برسند.

 آینده پیر در انتظار کاراته ایران

در چند سال اخیر کادرفنی تیم ملی ریسک نکرد و جوانان را به تیم ملی اضافه نکردند تا در المپیک 2020 از تجربه بازیکنان خود استفاده کند. ورزشکارانی در تیم ملی هستند که تا المپیک 2020 با افزایش سن مواجه خواهند شد. افرادی که به مسابقات مختلف برای کسب سهمیه المپیک اعزام می‌شوند سن بالایی دارند هرچند برای المپیک 2020 تغییر اعضای تیم بسیار دیر است اما بعد از المپیک قطعا تیم ملی با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. 

تیم ملی ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهانی به شرح زیر اعزام شد:
بازیکنان بخش کومیته تیمی و انفرادی مردان: ذبیح اله پورشیب، امیر مهدی زاده، هامون درفشی پور، بهمن عسگری، سجاد گنج زاده، علی اصغر آسیابری، مهدی خدابخشی، صالح اباذری، سامان حیدری 
بازیکنان بخش کاتا تیمی و انفرادی مردان: علی زند، ابوالفضل شهرجردی و میلاد دلیخون 
بازیکنان بخش کومیته تیمی و انفرادی بانوان: پگاه زنگنه ، فاطمه چالاکی، رزیتا علیپور، حمیده عباسعلی و سارا بهمن یار 

بازیکنان بخش کاتا تیمی و انفرادی بانوان: الناز تقی پور، نجمه قاضی زاده، شادی جعفری، فاطمه صادقی(انفرادی) 

شهاب سلطانی در اینباره در گفتگو با خبرنگار برنا، گفت:  مخالف جوانگرایی نیستم اما برای حضور در المپیک از دو سال گذشته ورزشکاران مسابقات خود را آغاز کردند و هرگز امکان کنار گذاشتن کاراته کاران وجود ندارد زیرا امتیازات به نام فرد به ثبت می‌رسد.

ویشگاهی پرافتخارترین کاراته کا ایران اضافه کرد: تیم کاراته ایران بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را در پیش دارد و می‌داند پس از مسابقات جهانی اسپانیا که تاثیر مهمی در سهمیه بازی‌های المپیک دارد باید خود را با قدرت تمام برای حضور در توکیو آماده کند. قطعا با فراهم کردن برخی شرایط و دور کردن حاشیه‌های بی مورد می‌توان به کسب سهمیه و حتی مدال المپیک هم امیدوار بود.

به گزارش برنا، تیم ملی کاراته ایران برای حضور در مسابقات المپیک نیاز به تجربه کاراته‌کاهای خود دارد اما در آینده افزایش سن ورزشکاران نگران کننده است. کاراته بانوان نیاز مبرمی به خانه تکانی اساسی دارد تعدادی از ورزشکاران بانو در تیم ملی کاراته نمی‌توانند همانند گذشته افتخارآفرین باشند که نیاز است هم اکنون استعدادیابی خوبی در این زمینه شکل گیرد.

نظر شما