شناسهٔ خبر: 29426549 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز بررسی کرد؛

چرا دانشجویان نگارش مقالات و پایان نامه خود را به مؤسسات واگذار می کنند؟

بررسی های میدانی ایسکانیوز نشان می دهد 40 درصد دانشجویان عدم داشتن مهارت در تنظیم و جمع آوری مطالب را مهم ترین عاملی می دانند که دانشجویان بر اساس آن نگارش پایان نامه و مقالات خود را به افراد یا موسسات فعال در این زمینه می سپارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها دیگر پایان نامه نوشتن مانند گذشته سخت و دشوار نیست، لازم نیست هزاران دلیل و مدرک برای استاد بیاورید تا باور کند پایان نامه یا مقاله را خودتان نوشته اید. این روزها اگر سری به خیابان انقلاب و مراکز پایان نویسی بزنید، مشاهده می کنید نه تنها پایان نامه شما را به موضوعی که استاد تعیین کرده پیش می برند، بلکه هر جلسه مطالبی که قرار است با استاد خود چک کنید را برایتان آماده می کند، فقط کافی است زحمت بکشید و یک یا نهایتا دو صفحه رامطالعه کنید تا مبادا استاد شما شک کند که پایان نامه تان را فردی جز خودتان نوشته است.

برخی اساتید برای جلوگیری از استفاده پایان نامه های آماده، هر جلسه تغییراتی در مباحث دانشجو ایجاد می کنند،‌ بدون اینکه بدانند پایان نامه نویسان زرنگ تر از این حرفا هستند، این افراد از دانشجو می خواهند اگر استاد تغییری در مطالب ایجاد کرد،‌ بلافاصله به آن ها اطلاع داده شود تا در مطالب جلسه بعدی که برای کرکسیون با استاد آماده می کنند، مد نظر قرار گیرد. این افراد با انجام چنین مواردی، کار را برای دانشجویان راحت و راحت تر می کنند، به قول معروف لقمه را می جوند و به دهان دانشجو می گذارند، تنها دانشجو باید کمی سر کیسه را شل تر کند و چند صد هزار تومانی بیشتر از رقم رایج نگارش پایان نامه بپردازد.

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چند نفر از دانشجویان حاضرند نگارش پایان نامه های خود را به عهده افراد یا موسسات بگذارند؟ تا چه اندازه ای حاضرند برای نوشتن پایان نامه هزینه کنند؟ چه دلیلی باعث می شود که دانشجویان نوشتن پایان نامه را به افرادی دیگر می سپارند؟ خبرنگار ایسکانیوز در گزارش میدانی خود پاسخ این سوالات را از دانشجویان دانشگاه تهران جویا شده است.

70 درصد دانشجویان، خودشان پایان نامه نوشته اند

نمودار زیر نحوه نگارش پایان نامه را توسط دانشجویان نشان می دهد:

از میان گروه دانشجویان مد نظر گرفته شده، 70 درصد دانشجویان خودشان پایان نامه خود را نوشته اند و 30 درصد آنان پایان نامه های خود را به افراد یا موسسات دیگر سپرده اند.

60 درصد دانشجویان نگارش مقاله را به موسسات می سپارند

نمودار زیر بیانگر نحوه نگارش مقاله توسط دانشجویان است:

از میان گروه دانشجویان مد نظر گرفته شده، 60 درصد از دانشجویان حاضرند نوشتن مقاله را به افراد یا موسسات واگذار کرده و 40 درصد باقی مانده نیز معتقدند باید خودشان مقاله بنویسند. در این میان هم اساتید و هم دانشجویان دکتری به نوشتن پایان نامه و مقاله مشغول هستند، 30 درصد دانشجویان حاضرند نوشتن پایان نامه و مقاله را به دست اساتید بسپارند،‌ همچنین 70 درصد حاضرند نگارش این موارد را به دانشجویان دکتری که در این زمینه فعالیت می کنند، واگذار کنند. این افراد معتقدند دانشجویان دکتری در نوشتن پایان نامه منصف تر هستند و از منابع متنوعی استفاده می کنند.

دانشجویان حاضرند برای نوشتن پایان نامه چه قدر هزینه کنند؟

نمودار زیر بیانگر میزان هزینه ای است که دانشجویان حاضرند برای نگارش پایان نامه خود بپردازند:

از میان گروه دانشجویان مد نظر گرفته شده، 40 درصد دانشجوبان ترجیه می دهند هزینه ای بابت پایان نامه خود نپردازند و خودشان پایان نامه را بنویسند، 20 درصد دانشجویان حاضرتد تا 700 هزار تومان برای این امر هزینه کنند، 20 درصد دانشجویان حاضرند از 700 تا 1.5 میلیون تومان برای نوشتن پایان نامه بپردازند، 10 درصد از دانشجویان حاضرند از 1.5 تا 2 میلیون تومان برای نوشتن پایان نامه هزینه کنند، 10 درصد باقی مانده نیز حاضرند حسابی سرکیسه را شل کنند و بیش از 2 میلیون تومان برای نوشتن پایان نامه خود بپردازند.

عدم داشتن مهارت در جمع آوری مطالب، مهم ترین دلیل سپردن نگارش پایان نامه به دیگران

نمودار زیر بیانگر دلایلی است که دانشجویان به علت آن ها پایان نامه های خود را به افراد یا موسسات دیگر می سپارند:

از میان گروه مد نظر گرفته شده دانشجویان، 40 درصد عدم داشتن مهارت در تنظیم و جمع آوری مطالب، 30 درصد عدم توانایی استفاده از منابع به زبان های غیر ایرانی، 20 درصد اشتغال و 10 درصد سخت گیری اساتید را عوامل مهمی می دانند که دانشجویان را مجبور می کند که نگارش پایان نامه را به موسسات و افراد بسپارند.

انتهای پیام/

31 / 167

نظر شما