شناسهٔ خبر: 29426423 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع مقدس در رسانه‌های جهان/

عراق دریافت سلاح‌های جدید از اتحاد شوروی را تکذیب کرد

وزیر آموزش عالی عراق که به عنوان فرستاده‌ی ویژه‌ی رئیس جمهور عراق اعلام کرد: کشورش خواستار تجدید کمک تسلیحاتی از اتحاد شوروی نشده است.

صاحب‌خبر -

عراق دریافت سلاح‌های جدید از اتحاد شوروی را تکذیب کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی 2 کشور وارد کرد؛ اما هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی در این جنگ، برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود؛ دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) به گوش جهانیان رساند.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

روزنامه «الشرق الأوسط» یکی از رسانه‌هایی بود که در 29 مهرماه 1359 گزارشی را با این عنوان «تکذیب عراق از دریافت سلاح‌های جدید از اتحاد شوروی» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

ایران ادعای غرق کردن یک کشتی تجاری را در شط العرب، رد کرد. رادیو تهران به نقل از یک سخنگوی رسمی اعلام کرد: هواپیماهای ایرانی یک فروند کشتی جنگی عراقی را 2 روز قبل غرق کرده‌اند اما غرق کردن یک فروند کشتی تجاری را تکذیب کرد. فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد: یک کشتی پانامایی پس از اصابت بمب‌های ایرانی غرق شد. شرکت کشتیرانی «لویدز» که فعالیت‌های کشتی‌ها و خطرهایی که در تمام جهان متوجه آن‌ها است را بررسی می‌کند، اعلام کرد که هیچ خبری را در مورد گم شدن یک فروند کشتی بازرگانی در خلیج فارس دریافت نکرده است.

رادیو تهران که در انگلیس شنیده می‌شد اعلام کرد: عراق به تعدادی از کشتی‌های غیر نظامی در خلیج فارس حمله کرده است. این رادیو اضافه کرد: نیروی هوایی و نیروی دریایی ایران به غیر از کشتی‌های جنگی عراق به کشتی دیگری حمله نمی‌کنند. سازمان ملل متحد در تلاش است تا خروج سالم 14 فروند کشتی خارجی که محاصره شده‌اند، را تضمین کند. نیروی دریایی عراق روز گذشته عملیات بازگشت یک فروند کشتی تجاری چین به نام «پانکچر» را از بندر خرمشهر به یکی از بنادر امن عراق انجام داد.

کمک‌های اردن به عراق

مجله «تایم» چاپ آمریکا، در شماره‌ی اخیر خود نوشت: «اردن سلاح‌های ضدهوایی را برای مقابله با هواپیماهای ایرانی در اختیار عراق قرار داده است. به گفته‌ی این مجله بندر عقبه‌ی اردن به عنوان نقطه‌ی ورودی محموله‌های تسلیحاتی که به عراق صادر می‌شود، به شمار می‌رود. یکی از خبرنگاران مجله تاکید کرد که یک بالگرد پر فراز بندر به پرواز درآمده و فعالیت‌های غیر عادی مشهود بود. در این بندر کشتی‌های حمل و نقل برای تخلیه کردن محموله‌های خود آماده می‌شوند و پیوسته در حال آمد و شد هستند.

این مجله می افزاید: ظاهرا اتحاد شوروی با قطع بخشی از تسلیحات اختصاص یافته به یمن جنوبی و اتیوپی اقدام به تغذیه‌‌ی زرادخانه عراق می‌نماید. با این وجود دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا تاکنون ارسال محموله‌های سنگین نظامی همچون تانک و موشک را گزارش کرده‌اند. این مجله در ادامه نوشت: معاهده‌ی شوروی به سوریه به شوروی حق استفاده از بندر لاذقیه و پایگاههای هوایی و ذخیره کردن اسلحه را داده است.

رد کمک تسلیحاتی

از سوی دیگر «جاسم محمد خلف» وزیر آموزش عالی عراق که به عنوان فرستاده‌ی ویژه‌ی صدام حسین رئیس جمهور عراق از کشورهای آسیایی دیدار می‌نماید، اعلام کرد: کشورش خواستار تجدید کمک تسلیحاتی از اتحاد شوروی نشده است. وی همچنین ارسال اسلحه از سوی اتحاد شوروی از طریق بندر عقبه در اردن را چنان که مطبوعات غربی عنوان نموده‌اند نادرست خواند.

«نکو سوزوکی» نخست وزیر ژاپن از محمد خلف استقبال کرد و پشتیبانی قاطع ژاپن را در جنگ عراق و ایران اعلام کرد. لازم به ذکر است، روابط تجاری قوی میان ژاپن و عراق وجود دارد. نخست وزیر ژاپنی با تخلیه‌ی شط العرب از کشتی‌های ژاپنی سعی در کمک به عراق داشت.

انتهای پیام/ 441

نظر شما