شناسهٔ خبر: 29426120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سرریز جمعیت شهرها به حاشیه شهرها/ایجاد تله فقر در مناطق حاشیه نشین مشکل ساز شده است

یک کارشناس جهاد سازندگی گفت: افزایش قیمت ملک در شهرها باعث سرریز شدن جمعیت به حاشیه شهرها شده و این خود زمینه ساز افزایش قیمت ملک در این مناطق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست بررسی مسائل حاشیه نشینی در شهرها امروز در برنامه هاشور رادیو گفت وگو با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست گودرزی فعال حوزه سازندگی با بیان اینکه متأسفانه در حاشیه شهرها فقر فرهنگی معضل جدی به شمار می رود، گفت: طی بررسی هایی که انجام دادیم منطقه در غربی ترین محله تهران قرار دارد که 300 هزار نفر در آنجا ساکن و با معضل حاشیه نشینی روبرو هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه دولت برای ساکنان و مردم این محله ها برنامه ای ندارد و گروه های جهادی با استفاده از توان و پتانسیل خودشان سعی در رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی این مناطق می کنند.

وی اظهار کرد: بودجه محدودی در اختیار گروه های جهاد سازندگی قرار دارد و ما سعی می کنیم با فرهنگ سازی و آسیب شناسی مشکلات مردم این محله ها را حل کنیم.

وی ادامه داد: در زمان اصلاحات ارضی مشکلات حاشیه نشینی شهرها ایجاد شده و در آن دوره کمتر به این موضوع پرداختند هم اکنون تمامی درآمدها به بخش های دیگر معطوف شده و ما سعی داریم مسائل آب و زیست محیطی را در این محدوده ها پیگیری کنیم.

وی گفت: تا به امروز 3 هزار محله ها را بررسی کرده ایم و سعی خواهیم کرد با اجرای اقدامات فرهنگی مهاجرت معکوس در این مناطق را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه مشاغل مضر از جمله اعتیاد و دزدی در این محدوده ها بسیار زیاد است، گفت: طی سه اقدام اصلی از جمله مطالعات بازگشت روستاها، نجات از فقر فرهنگی و انجام برنامه توسعه مناطقی که ساکن هستند از مهمترین برنامه هایی است که گروه های جهادی در این محدوده ها انجام داده اند.

وی تصریح کرد: دولت باید کمک کند و با استقبال از برنامه ها و یا حداقل مطالعات طرح ها و همچنین ساماندهی این بخش ها طرح هایی را برای این محله ها آماده کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مسائل و معضلات موجود در حاشیه شهرها باعث تقویت حاشیه نشینی شده است، گفت: مشکلات اقتصادی، عدم سیاست گذاری درست و به موقع از سوی دولت مشکلات این حوزه را تقویت کرده است.

وی توضیح داد: سال های اخیر مشکلات اقتصادی برای ساکنان حاشیه شهرها بیشتر فشار آورده و از سوی دیگر باعث شده که حاشیه نشینی به مشکلات اقتصادی این مردم گره بخورد.

گودرزی از تله فقر ایجاد شده در این مناطق خبر داد و افزود: تله فقر باعث افزایش مشکلات حاشیه نشین ها و تبدیل این مشکلات به طلاق و اعتیاد شده است.

وی با بیان اینکه گروه های جهادی این مشکلات را شناسایی کرده اند، گفت: در برخی از مناطق ما با ایجاد یک سامانه سعی کرده ایم گروه های خیر را با افراد نیازمند این مناطق آشنا کنیم و با ارائه و پرداخت کمک های نقدی کارآفرینی و مشاغل را در این مناطق فراهم کنیم.

گودرزی توضیح داد: متأسفانه مشکلات اقتصادی باعث شده که بسیاری از جمعیت ساکن در شهرها به حاشیه شهرها سرازیر شوند و همین موضوع قیمت خانه در این مناطق را افزایش داده است.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر در گذشته قیمت یک ملک در این مناطق 5 یا 10 میلیون تومان بوده با سر ریز شدن جمعیت به این مناطق قیمت های ملک به 100 میلیون تومان رسیده است و همین موضوع باعث افزایش مشکلات سکونت حاشیه نشین ها شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما