شناسهٔ خبر: 29425821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عراقچي: آمريکا از لحاظ سياسي منزوي شده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مادريد - ايرنا - معاون سياسي وزير امور خارجه ايران گفت: آمريکا همانند يک قلدر ساير کشورها را تحت فشار قرار مي‌ دهد، اما از لحاظ سياسي منزوي شده است.

به گزارش شنبه شب ايرنا، «سيد عباس عراقچي»‌ که به منظور دومين دور گفت وگوهاي سياسي مشورتي معاونان وزراي خارجه ايران و اسپانيا، وارد مادريد شده است در مصاحبه با روزنامه اسپانيايي `آ.ب.ث` در پاسخ به اين پرسش که خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم ها چگونه بر ايران تاثير گذاشته ا‌ند؟ اظهار داشت: قبل از اجراي تحريم ها و از زمان انتخاب ترامپ، يک تاثير رواني‌ به خاطر سردرگمي وجود داشت و برخي شرکت ها شروع به متوقف کردن فعاليت هاي خود در ايران کردند.
وي افزود: پس از آن، شرکت هايي که رابطه با آمريکا ندارند، همچنان در حال همکاري با تهران هستند. حدود سه هزار شرکت کوچک، متوسط و بزرگ با ايران کار مي‌ کنند. چيزي که آنها مي‌ خواهند يک کانال مالي‌ براي معاملات است.
معاون سياسي وزير امور خارجه ايران ادامه داد: احتمال کاهش فروش نفت خام ايران وجود دارد، اما نه در سطحي که آمريکا فکر آن را مي‌ کند.
وي تاکيد کرد: تحريم ها شايد هزينه هاي سنگيني‌ داشته باشد اما سياست هاي ايران را تغيير نخواهند داد. دولت قبلي‌ آمريکا تحريم هاي شديدتري عليه ايران اعمال کرده بود، اما در پايان مجبور شد بر سر ميز بنشيند. ترامپ همچنان يک تجربه شکست خورده را دنبال مي‌ کند. آمريکا يک قدرت اقتصادي است و همانند يک قلدر به ساير کشورها فشار مي‌ آورد، اما کشوري است که از لحاظ سياسي منزوي شده است.
عراقچي‌ در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران همانند دوره قبلي‌ تحريم ها که تعداد سانتريفيوژ ها را از 200 به 20 هزار عدد افزايش داده اين بار نيز افزايش خواهد داد؟ گفت: ايران براي نشان دادن اعتبار فعاليت هاي هسته اي را محدود کرد. اگر توافقي وجود نداشته باشد، اين محدوديت ها وجود ندارند. هدف برنامه هسته اي ايران هميشه صلح آميز خواهد بود. قبلا سانتريفيوژ هاي نسل اول را در اختيار داشتيم و اکنون در نسل هاي سوم و چهارم کار مي‌ کنيم، اما نمي‌ خواهيم به يک نقطه تنش برسيم.
مذاکره کننده ارشد کشورمان در مورد اتهامات آمريکا که ايران را به حمايت از تروريسم و سوء استفاده از توافق براي توسعه سلاح هاي اتمي متهم کرده و ادعاهاي نتانياهو مبني بر اينکه شواهدي را در دست دارد، گفت: برنامه هسته اي ما تحت بازرسي آژانس انرژي اتمي‌ است. در 13 گزارش، تائيد شده که ايران به تعهدات خود پايبند است. رژيم صهيونيستي در دروغ گفتن متخصص است. نبايد در دام دروغ هاي افرادي که به دنبال جنگ هستند، بيافتيم.
وي در پاسخ به اين پرسش که ايران به چه شکلي‌ در يمن حضور دارد؟ ابراز داشت: هيچ حضوري نداريم، اما با حوثي ها در ارتباطيم. اين بدين معني‌ نيست که آنها آنچه را که ما مي‌ گوييم، انجام بدهند. تلاش ما براي بردن صلح به يمن است. اين جنگ، نتيجه محاسبات اشتباه سعودي ها است. آنها در مورد از بين بردن حوثي ها ظرف دو ماه صحبت مي‌ کردند، اما اکنون چهار سال است که جنگ ادامه دارد. به همين دليل مي‌ خواهند آن را به ايران نسبت دهند. راه حل، جنگ نيست بلکه سياست است.
عراقچي در پاسخ به اين پرسش که آيا «حسن روحاني» رئيس جمهوري ايران مدرکي‌ در دست دارد که مي‌ گويد قتل خاشقچي با حمايت آمريکا انجام شده است؟ تصريح کرد: منظور رئيس جمهوري اين بود که پشتيباني بزرگ آمريکا از دولت عربستان سعودي به او اين جرات را داده که هر کاري که مي‌ خواسته از جمله قتل خاشقچي را انجام دهد. آمريکا حتي به عربستان سلاح براي جنگ در يمن مي‌ دهد.
شبد**اروپام *5*491**1379
انتهاي پيام /*

نظر شما