شناسهٔ خبر: 29425785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در واکنش به احتمالِ انحلال کابینه کنونی؛

نتانیاهو: باید از برگزاری انتخابات زودهنگام بپرهیزیم!

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تأکید بر قصد و تمایل خود به ادامه فعالیت کابینه کنونی تا پایان دوره، تلاش کرد تا مسئولیت راه اندازی انتخابات زودهنگام را بر گردن شریک ائتلافی خود بیاندازد!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با درخواستهای فزاینده از سوی اعضای کابینه ائتلافی  مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام مواجه شده است، روز شنبه اعلام کرد که تمایل دارد کابینه وی تا پایان دوره به فعالیت خود ادامه دهد.

بدین ترتیب، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است تا مسئولیت انحلال کابینه کنونی و راه اندازی یک انتخابات زودهنگام را بر گردن شریک ائتلافی خود بیاندازد.

گفتنی است که در پی استعفای «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بهانه خط مشی بسیار- ملایم (!) کابینه نتانیاهو در قبال شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه، تقاضا برای برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمینهای اشغالی افزایش یافته است.

در این میان، «موشه کحلون» وزیر دارایی اسرائیل که هدایت «حزب کولانو» را برعهده دارد، اولین شریک این ائتلاف بود که پس از دیدار روز جمعه خود با نتانیاهو خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

متعاقب آن، «اریه درعی» رئیس حزب ارتدوکس افراطی «شاس» و سایر اعضای حزب ملی گرای «خانه یهودی» نیز برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شدند.

اما در مقابل، نتانیاهو که ریاست حزب راستگرای «لیکود» را برعهده دارد، اعلام کرد که دیدار وی با کحلون در روز یکشنبه، «آخرین تلاش او برای متقاعد ساختن کحلون به عدم انحلال دولت است».

در همین ارتباط، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک پیام توئیتری نوشت: «اگر حزب [تحت رهبری] کحلون دولت را منحل نکند، دولت برقرار می ماند. تمام اعضای [حزب] لیکود مایلند که به مدت یک سال دیگر و تا پایان دوره در نوامبر ۲۰۱۹، به فعالیت خود ادامه دهند».

گفتنی است که با جدایی حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن از ائتلاف دولت نتانیاهو، رهبر حزب لیکود تنها ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل را تحت کنترل خود دارد. در واقع هر یک از احزاب باقی مانده، از قدرت انحلال کابینه ائتلافی برخوردار هستند.

تحلیلگران سیاسی در اسرائیل برگزاری انتخابات زودهنگام را امری حتمی می دانند، و معتقدند که نتانیاهو و وزرای کابینه وی در تلاش هستند تا مسئولیت انحلال کابینه کنونی را به گردن یکدیگر بیاندازند تا از این رهگذر، همراهی و اعتماد رأی دهندگان خود را از دست ندهند.

لازم به ذکر است که هم آویگدور لیبرمن- از حزب اسرائیل خانه ما- و هم نفتالی بنت- از حزب خانه یهودی- با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو برای کسب آرای رأی دهندگان راستگرا رقابت می کنند و در عین حال، طرفدار اقدام نظامی کوبنده علیه اسلام گرایان حماس هستند.

نظر شما