شناسهٔ خبر: 29425383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دلیل به هم ریختگی ساختار مجمع تشخیص به روایت باهنر

دنیای اقتصاد : محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «ایرنا پلاس» درخصوص نحوه فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام دردوره جدید گفت: این دوره هنوز مجمع سرخط نیامده است. دو علت دارد؛ یکی متأسفانه رئیس مجمع وضعیت جسمانی خوبی ندارند و نمی‌توانند حضور جدی داشته باشند. نکته دوم اینکه در حکم جدید رهبری برای مجمع، یک پیوست هست که در آن مطالباتی از مجمع مطرح شده است و همین، مقدار زیادی ساختار مجمع را به هم ریخته و متغیر شده است.

صاحب‌خبر -

وی افزود: تا دوره‌های گذشته مجمع فقط به رهبری برای تعیین سیاست کلی مشورت می‌داد؛ ولی حالا مجمع عملا باید سیاست‌گذاری کند. قبلا ما سیاست‌نویسی داشتیم ولی الان سیاست‌گذاری، تدوین، اجرا و همچنین گرفتن بازخورد و اصلاح هم به آن اضافه شده است. این فرآیند‌ها هنوز در مجمع و دبیرخانه نهایی نشده و مقداری کار لنگ است. او در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند الان در مجمع آقای رضایی همه کاره است گفت: آقای رضایی دبیر مجمع تشخیص هستند. بله، در غیبت رئیس عملا کارهای اداری و تحقیقی در دست ایشان است و دستور کار جلسه را تعیین می‌کنند.

تذکر به احمدی‌نژاد

با هنر در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه از یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شنیدم که آقای جنتی به آقای احمدی‌نژاد به خاطر اظهارات و مواضع‌شان گویا در حاشیه یا یکی از جلسات مجمع تذکر داده‌اند، شما در جریان این ماجرا هستید، گفت: این مسائل گاهی پیش می‌آید. یکی دو دفعه، بحث‌هایی درباره احمدی‌نژاد شد و یک بار هم خود ایشان حضور داشت. تذکرهایی داده ‌شد؛ ولی ما اصولا کشانده شدن این بحث‌ها را به مجمع، مصلحت نمی‌دانیم و من هم از افرادی بودم که ماجرا را متوقف کردم. یعنی گفتیم اگر اختلاف و موضع سیاسی بیرون باشد به صحن مجمع نباید بیاید.

تصمیم اشتباه در مورد قیمت بنزین

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو از اشتباهات خود در مجلس گفت. او با بیان اینکه اشتباهات من کم نیستند و فراوان هستند، گفت: نماینده مجلس که هر روز در صحن و کمیسیون باشد، باید تصمیم بگیرد. رای ممتنع هم در مجلس یعنی تصمیم. هر زمانی هم که نماینده تصمیم بگیرد، به وحی که متصل نیست، ممکن است که تصمیم اشتباه باشد. در مجلس هفتم زمانی که داشتند قیمت بنزین را آزاد می‌کردند، ما چشممان از تعدیل سال ۷۴ مرحوم هاشمی رضوان‌الله تعالی علیه، ترسیده بود و به همین خاطر، جلوی افزایش قیمت بنزین را گرفتیم. بعد کار به جایی رسید که احساس کردیم تصمیم اشتباهی بوده است و اگر به‌تدریج قیمت بنزین بالا آمده بود، امروز کشور ما در رتبه اول یا دوم در شدت مصرف انرژی نبود.

نظر شما