شناسهٔ خبر: 29424941 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش بلژیک برای خرید اف 35 آمریکا می تواند سبب خشم اروپا شود

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از  شبکه تلویزیونی العربیه، در شرایطی که برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه خواستار تشکیل نیروی دفاعی متحد اروپا شدند، تلاش بلژیک برای خرید جنگنده اف 35 از آمریکا می تواند سبب خشم کشورهای اروپایی شود.

بلژیک اعلام کرد گزینه خرید 34 فروند جنگنده اف 35 آمریکایی را بررسی می کند اما این تصمیم بلژیک که یک تصمیم راهبردی تلقی می شود ملاحظاتی را برای کشورهای حامی تشکیل نیروی دفاعی اروپا در پی خواهد داشت. زیرا خرید جنگنده آمریکایی، در شرایطی که انگلیس نوع مشابه آن یعنی یورو فایتر را تولید می کند، می تواند نوعی موضعگیری علیه انگلیس به شمار آید.
ریچارد میلز عضو کمیسیون دفاعی پارلمان فدرال بلژیک می گوید:« می دانم سخن هایی درباره نیروی دفاعی اروپا بیان شده است. بلژیک هم از این دیدگاه حمایت می کند، اما در شرایط کنونی جنگنده نسل پنجمی که دارای ویژگی های متمایز اف سی و پنج باشد، وجود ندارد.»
دولت بلژیک در دفاع از طرح خرید جنگنده آمریکایی، دلایلی را مطرح کرده است که یکی از این دلایل تلاش برای هماهنگی میان کشورهای ناتو مثل هلند، دانمارک، نروژ، ایتالیا، انگلیس و لهستان است که از جنگنده اف 35 آمریکا بهره می برند. بلژیک در همین زمینه پیشنهاد فرانسه را برای انصراف از خرید جنگنده اف 35 در قبال همکاری برای ساخت جنگنده اروپایی جدید رد کرده است.
دنی ژاکمن پژوهشگر در مرکز پژوهش های صلح بروکسل می گوید:«بلژیک در بخش ساخت کشتی های جنگی با هلند همکاری می کند، این دو کشور با هم ناوچه و مین شکن می سازند. ضمن اینکه در بخش تولید خودروهای زرهی با فرانسه همکاری می کند، در حوزه تولیدات هوایی نیز با آمریکا و شرکای عضو ناتو همکاری دارد.»
بلژیک در تصمیم خود برای تجهیز به اف 35 آمریکا سعی می کند از ماموریت جنگنده هایش جهت حراست از بمب های هسته ای آمریکا که در انبار پایگاه کلاین بروگل، شرق بلژیک، نگهداری می شود حفاظت کند.
بلژیک با آنکه یکی از مدافعان سرسخت وحدت اروپا و مقر بسیاری از سازمان های مهم اتحادیه اروپاست اما تصمیم به خرید اف 35 آمریکا موجب می شود تا دهه ها بخش دفاعی این کشور تا حدودی زیر نظر آمریکا قرار بگیرد.

نظر شما