شناسهٔ خبر: 29424436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله مهدوی:

لزوم صبر فقیر و شکرگزاری غنی

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند در تقسیم رزق جانب عدالت را مراعات کرده است و فقیر و ثروتمند را آزمایش می کند تا صبوری فقیر و شکرگزاری ثروتمند را بسنجد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: که آخرت برای مؤمنان سرای راحتی و آرامش مطلق است.

وی در ابتدا موضوع بحث خود را پیرامون ثروت و فقر مطرح کرد و افزود: یکی از صفات دنیا این است که انسان های غنی را دچار آزمایش می کند و انسان های فقیر را به حُزن و اندوه مبتلا می کند، همین ویژگی دنیا نمایان کننده این مسأله است که سرای دنیا، سرای راحتی نیست و هر کس به نحوی گرفتار مسائل مختلف است.

آیت الله مهدوی با بیان این که آخرت برای مؤمنان سرای راحتی و آرامش مطلق است، اظهار کرد: در دنیا انسان ثروتمند به واسطه درگیر شدن با دغدغه های مختلف دوست دارد همچون یک فقیر که بدون دغدغه زندگی می کند، زندگی کند و انسان فقیر نیز به خاطر گرفتاری های مالی طالب زندگی ثروتمندانه است و هیچ کدام طرف دیگر را درک نمی کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، خداوند ارزاق را تقدیر کرده است، به بعضی از انسان ها رزق وسیع ارزانی داشته است و برخی دیگر فقیر هستند، البته در تقسیم رزق جانب عدالت را مراعات کرده است و فقیر و ثروتمند را آزمایش می کند تا صبوری فقیر و شکرگزاری ثروتمند را بسنجد؛ البته شکرگزاری انسان غنی نباید فقط به شکر لسانی منحصر شود بلکه انسان غنی زمانی حقیقتاً شکرگزار است که ثروتش را در جایی که مرضیّ خداوند است خرج کند.

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: مراعات عدالت در تقسیمِ متفاوت ارزاق بین انسان های فقیر و غنی به معنای مصلحت اندیشی در این مسأله است، همچنین باید متذکر شوم که تقسیم رزق از سوی خداوند نباید سبب کم کاری انسان در کسب رزق شود چرا که مصلحت الهی بر این است که انسان به واسطه تلاش به رزقش دست یابد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: اگر در زمان فعلی کسی به واسطه ظلم به دیگران ثروتمند شود و اختلاف طبقاتی در جامعه ایجاد کند، گناهکار است ولی در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) که عدالت در جهان طنین انداز می شود نیز رزق افراد مختلف متفاوت است و اختلافات اقتصادی در بین مردم وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به آیه سی و دوم سوره زخرف که می فرماید«أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِیًّا وَرَحْمَةُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ» تصریح کرد: آیه شریفه ای که تلاوت کردیم بیان می دارد که خداوند معیشت را بین مردم تقسیم کرده است تا کسی که ثروت بیشتری دارد شخص نیازمندتر را به خدمت درآورد./867/پ۲۰۳/ب۱

نظر شما