شناسهٔ خبر: 29423929 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با قرائت پیام رهبر انقلاب

مراسم تکریم و معارفه رئیس‌ جامعهْ المصطفی العالمیه برگزار شد

مراسم تکریم آیت‌الله اعرافی و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به عنوان رئیس‌جدید جامعه المصطفی العالمیه با قرائت حکم رهبر معظم انقلاب و با حضور اساتید، علما و طلاب ایرانی و غیرایرانی حوزه علمیه در مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در این مراسم که نمایندگان بیوت مراجع تقلید و حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور و امیرآبادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، حکم رئیس ‌جدید جامعه المصطفی العالمیه که از سوی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صادر شده است، توسط حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس ‌دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد.
گفتنی است، آیت‌الله علیرضا اعرافی هم‌اکنون ریاست هیئت امنای جامعه المصطفی را بر عهده‌ دارد. در این مراسم از نزدیک به دو دهه مجاهدت خستگی‌ناپذیر و تلاش بی‌وقفه وی در عرصه‌های علمی و بین‌المللی در جایگاه ریاست جامعه المصطفی العالمیه تجلیل شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی نیز معاون آموزش جامعه المصطفی بود که به عنوان رئیس ‌جدید انتخاب شده است؛ حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی، تحصیلات حوزوی خود را در محضر اساتیدی همچون حضرات آیات جواد تبریزی، محمد فاضل لنکرانی، و حسین وحید خراسانی پیگیری کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قم به اتمام رساند؛ معاونت آموزش حوزه‌های علمیه و معاونت پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه از جمله مسئولیت‌های قبلی وی به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در این مراسم با ‌اشاره به جامعه المصطفی العالمیه به عنوان مرکزی که می‌خواهد اسلام ناب را به جهان معرفی کند، گفت: این مرکز علمی هم از لقب بزرگوار پیامبر(ص) و علم گرفته شده است که مأموریت و مسئولیتی بزرگ یعنی نشر حقایق اسلام در سرتاسر جهان را برعهده ‌دارد.
وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب مدتی پیش دو نامه به جوانان غربی نوشتند و تأکید ایشان در دو نامه بر این بود که مسائل اسلام را از منبع اصلی فرا بگیرید؛ یقینا یکی از منابع اصلی نشر حقایق اسلام و تشیع همین المصطفی است.
رئیس‌ دفتر مقام معظم رهبری گفت: امروز اسلام‌هراسی از سوی دشمنان در ذهن مردم درست شده است و دشمنان می‌‌خواهند داعش را نمونه بارز اسلام معرفی کنند در حالی که جنایات این گروه از انسانیت دور است چه برسد به دین مبارک اسلام.
آیت‌الله مقتدایی نیز در این مراسم بیان داشت: حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در این جلسه عنایت مقام معظم رهبری به این مجموعه را نشان می‌دهد؛ این جلسه نیز مراسم تودیع آیت‌الله اعرافی است که از بدو تاسیس این مجموعه مدیریت دقیق و علمی را تا امروز داشته است و مدتی است که مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور است و پس از مدتی تاخیر و پس از تحقیقات جامع نسبت به گزینه‌ها امروز حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به مدیریت جامعه المصطفی انتخاب شد.
وی گفت: جامعه المصطفی(ص) در گذشته دو موسسه در داخل و خارج بود که خدمات ارزشمندی نیز در این مجموعه انجام شد؛ هدف از تاسیس این نهاد توسط مقام معظم رهبری نشر علوم اهل بیت(ع) و معارف دین در سطح جهان بود؛ به همین دلیل این موسسه در 100 کشور حوزه علمیه و موسسه آموزشی تشکیل داده است و فارغ‌التحصیلان آن به عنوان طلاب فاضل و عالم و استاد در کشورهای مختلف منشأ خدمات فراوان هستند.
رئیس ‌شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: جلسات مختلفی در دفتر رهبری برگزار شد تا نام زیبنده‌ای برای این مرکز انتخاب شود و آیت‌الله اعرافی نیز به عنوان مدیر این مرکز انتخاب شدند؛ زمانی که این نام را خدمت رهبر انقلاب مطرح کردیم و نام مدیر را بردیم، ایشان نیز تبسمی بر لب نشاندند و رضایت خویش را اعلام کردند؛ از آن سال تاکنون نیز این هدف مبارک با قدرت در حال پیگیری است.
آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس ‌سابق جامعه المصطفی العالمیه نیز در این مراسم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه میراث بزرگان و علما و فقهای برجسته‌ای است که از جان و دل برای دین مایه گذاشتند، ابراز داشت: تداوم حوزه علمیه قم نیز برخاسته از افکار نورانی امام راحل و خون مطهر شهدای بزرگ انقلاب اسلامی است.
وی افزود: باید تقدیر و تشکر ویژه و اساسی از رهبر معظم انقلاب و مرجع عالی‌قدر خودمان داشته باشیم که با راهنمایی‌های ایشان دریچه‌های هدایت به روی جهان باز شده است که یکی از این دریچه‌ها جامعه المصطفی العالمیه است و همچنین مراجع و اساتید و بزرگانی که در گام به گام این حرکت راهنما و هدایتگر بودند.
آیت‌الله اعرافی با ‌اشاره به اینکه بخش‌های مختلف از وزارتخانه‌ها و ادارات و سازمان‌های زیادی در طول این سال‌ها از بدو تأسیس المصطفی با این مرکز همکاری خوبی داشتند، گفت: نهادهای حوزوی از جمله مرکز مدیریت و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز هیچگاه دست از حمایت برنداشتند.
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس ‌جدید جامعه المصطفی العالمیه نیز با بیان اینکه المصطفی یکی از حسنات انقلاب اسلامی و از بنیان‌های مستحکم آن لقب گرفته است، خاطرنشان کرد: امروز بیش از 160 گرایش و رشته در المصطفی در حال اجرا است و در طرح تحول به بیش از 400 رشته و گرایش خواهد رسید؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند این مرکز موظف است تراز برجسته از عالمان متناسب با نیازهای روز تربیت کند.


نظر شما