شناسهٔ خبر: 29423684 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه تبریز: از حضور دانشمندان در هیات امنای کتابخانه ها استفاده شود

تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز ضمن درخواست استفاده از اهالی علم، علما و دانشمندان در ساختار هیات امنای کتابخانه های استان گفت: کتاب و کتابخانه جایگاه ویژه ای در قرآن و آموزه های دینی ما دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی در کتابخانه مرکزی تبریز افزود: آنچه علم علما و اندیشمندان را به نسل های آینده منتقل می کند، کتاب و کتابخوانی است.
وی اضافه کرد: اسلام نیز ارزش و اعتبار ویژه ای به کتاب قایل است، به گونه ای که معجزه خاتم الانبیا (ص) کتاب است و نخستین آیات آن نیز با امر به «خواندن» آغاز می شود.
امام جمعه تبریز ادامه داد: اهمیت کتاب و کتابخوانی در اسلام به اندازه ای است که خداوند متعال به قلم و آنچه می نویسد، قسم یاد می کند.
وی تشریح کرد: در قرآن و روایات ما نیز از کتاب و کتابخوانی به عنوان وسیله ای برای حفظ و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی در طول زمان یاد شده است.
حجت الاسلام آل هاشم گفت: بررسی محتوایی کلام الله مجید نشان می دهد که واژه کتاب در آن 255 بار، علم 552 بار، قلم 2 بار و واژه «بخوان» 3 بار تکرار شده است.
وی افزود: مطالعه و کتابخوانی و تحصیل علم و دانش از فرایض شرع مقدس، قرآن کریم و روایات و احادیث ائمه معصومین (ع) است.
امام جمعه تبریز، هدف اصلی از برگزاری جلسه فوق العاده شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی در کتابخانه مرکزی تبریز را آشنایی اعضای شورا با بخش های مختلف این مرکز اعلام کرد.
اعضای شورای فرهنگ عمومی استان نیز پس از پایان جلسه از بخش های کودک و نوجوان، کم بینایان و نابینایان، مخازن، مرجع، اهداکنندگان و نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز دیدن کردند.
در این دیدار اعلام شد که تاکنون 38 تن از بزرگان و فرهیختگان حوزه فرهنگ، علم و ادب آذربایجان شرقی، مجموعه های کتاب خود را به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا کرده اند که براداران نخجوانی در صدر آنان قرار دارند.
کتابخانه مرکزی تبریز در سال 1335 شمسی به همت براداران نخجوانی در محوطه ارک تبریز بنیان گذاشته شد؛ این مجموعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تبدیل ارک به مصلا به ساختمانی در ضلع شمالی «گلستان باغی» تبریز و در نهایت با بهره برداری از ساختمان جدید آن در چهار راه لاله به آنجا منتقل شد.
براداران نخجوانی که از طلایه داران مجموعه داری کتاب در ایران محسوب می شوند، در آغاز به کار کتابخانه مرکزی تبریز که تا چند سال قبل به نام «کتابخانه ملی» خوانده می شد، همه حدود چهار هزار جلد نسخ خطی و قدیمی خود را به آن اهدا کردند.
518

نظر شما