شناسهٔ خبر: 29421833 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

يک بانو براي نخستين بار عضو هيات مديره شرکت ملي نفت شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير نفت براي نخستين بار در سال‎هاي فعاليت شرکت ملي نفت با صدور حکمي يک بانو را به عنوان عضو اصلي هيات مديره اين شرکت منصوب کرد که يکي از مهمترين بنگاه اقتصادي کشور محسوب مي شود.

به گزارش گروه اقتصادي ايرنا، صنعت نفت تا چندي پيش به عنوان صنعتي مردانه به شمار مي رفت و زنان امکان راه يافتن به پست هاي ارشد مديريتي در آن را نداشتند اما در دولت يازدهم و دوازدهم، اين روند تغيير کرد و زنان به تدريج در پست هاي مختلف منصوب شدند.
انتصاب «مرضيه شاهدايي» به عنوان مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي و سپس قائم مقامي وزير نفت، نقطه اوج ورود زنان به صنعت نفت محسوب مي شود.
امروز نيز وزير نفت براي نخستين بار «زهرا گودرزي» را به عضويت در هيات مديره اين شرکت منصوب کرد.
در اين حکم انتصاب آمده است: «اکنون که در اجراي سياست‎هاي نظام و دولت در ارتقاي جايگاه جوانان و زنان در ساختار مديريتي کشور، به عنوان نخستين بانو به عضويت مهمترين بنگاه اقتصادي کشور منصوب مي‎شويد، مسووليتي مهم نيز در ارائه الگوي مديريتي يک خانم متعهد ي بر عهده خواهيد داشت.»
گودرزي به مدت چهار سال، به عنوان عضو اصلي هيات‎مديره شرکت ملي نفت ايران منصوب شده است.
وي تاکنون مسووليت هايي مانند عضويت در کميته تهيه و تنظيم قراردادهاي جديد نفتي در شرکت ملي نفت ايران، مذاکره‎کننده ارشد حقوقي در قراردادهاي بالادستي، مشاور حقوقي کميته بازنگري قراردادهاي نفتي و دبيري هيات تطبيق قراردادهاي نفتي را بر عهده داشت.
وزير نفت امروز در حکمي ديگر «سعيد خوشرو» مدير امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران، را به مدت چهار سال به‌عنوان عضو اصلي هيات مديره اين شرکت منصوب کرد.
براساس اساسنامه شرکت ملي نفت ايران، مسووليت اداره اين شرکت برعهده هيات ‌مديره است.
هيات مديره شرکت متشکل از هفت عضو اصلي و ٢ عضو ‌علي‌البدل است که براي يک دوره چهارساله با پيشنهاد وزير نفت و تصويب مجمع منصوب مي‌شوند و حکم انتصاب آنها از سوي وزير نفت صادر مي‌شود.
همه اعضاي اصلي و علي‌البدل هيات ‌مديره بايد شخص حقيقي باشند. سمت عضويت در هيات‌ مديره شرکت، قائم به شخص است.
مطابق با اساسنامه شرکت ملي نفت ايران، هيات مديره اين شرکت از جايگاه ويژه‎اي برخوردار است و مسووليت‎هاي سنگيني از جمله تدوين خط مشي، راهبردها، سياست‎ها و برنامه‎هاي کلان براي تصويب مجمع عمومي، تصويب برنامه‎هاي عملياتي، تاييد بودجه تفصيلي و ارقام منابع و مصارف آن، بررسي و صدور مجوز عقد قراردادهاي شرکت و رفع اختلاف هاي مربوط به قراردادها را بر عهده دارد.
مرکز آمار ايران بر پايه سرشماري سراسري سال 1395، جمعيت کشور را 79 ميليون و 926 هزار و 270 نفر اعلام کرد که 51 درصد آن را مردان و 49 درصد آن را زنان تشکيل مي‌دهند.
نتايج سرشماري نشان مي دهد جمعيت مردان 40 ميليون و 498 هزار و 442 نفر و جمعيت زنان نيز 39 ميليون و 427 هزار و 828 نفر است؛ به عبارتي به ازاي هر 100 زن، 103 مرد در ايران زندگي مي­کنند.
رييس جمهوري هشتم شهريورماه پارسال در نخستين گفت وگوي زنده تلويزيوني پس از تشکيل دولت دوازدهم، گفت: نگرانم چرا امروز شاهد گردش نخبگان با آن سرعتي که بايد نيستيم؛ بنابراين من به همه وزيران دولت دوازدهم دستور دادم هر وزيري دستکم بايد 2نفر از جوانان را در سمت معاون، مشاور يا دستيار وزير بگمارند و از وجود يک خانم در يکي از اين سمت هاي مشابه در تحول وزارتخانه ها استفاده کنند.
اقتصام*2022*1961*
انتهاي پيام /*

نظر شما