شناسهٔ خبر: 29421329 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

35 کانون تب برفکي دامي در اصفهان شناسايي و مهار شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - مديرکل دامپزشکي استان اصفهان گفت: از ابتداي سالجاري تاکنون 35 کانون جديد بيماري دامي' تب برفکي' در استان شناسايي و شيوع آن مهار شد.

شهرام موحدي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 26 کانون تب برفکي در بين جمعيت دام هاي سنگين(گاو و گوساله) و 9 کانون در بين دام هاي سبک(گوسفند) بود.
وي با بيان اين که وضعيت اصفهان از نظر مهار بيماري و کانون هاي تب برفکي خوب است، گفت: اين بيماري براي پيشگيري علاوه بر کنترل، به اجراي دقيق و کامل ضوابط بهداشتي، قرنطينه اي و واکسيناسيون نياز دارد.
مديرکل دامپزشکي استان ادامه داد: واکسيناسيون تب برفکي در بين دام هاي سبک بصورت رايگان و در بين دام هاي سنگين بصورت بهادار توسط دامدار انجام مي شود.
وي يادآور شد: از ابتداي سال تاکنون بيش از 400 هزار راس دام سنگين و 800 هزار راس دام سبک عليه بيماري تب برفکي واکسينه شده اند.
موحدي افزود: در همين مدت 290 هزار دُز واکسن تب برفکي شامل 110 هزار دُز مربوط به دام سبک و 180 هزار دُز مربوط به دام سنگين بين دامداران توزيع شده است.
وي با اشاره به اين که حداکثر ميزان ايمني و حفاظت واکسن تب برفکي 30 درصد است، گفت: دامداران بايد براي در امان ماندن دام‌هاي سالم از اين بيماري، رعايت موارد بهداشتي، قرنطينه و ضدعفوني کردن محوطه نگهداري دام‌ها را جدي بگيرند.
مديرکل دامپزشکي استان اصفهان، از دامداران خواست با رعايت مسائل بهداشتي به فروکش کردن اين بيماري دامي کمک کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک با شماره 1512 تماس بگيرند.
وي خاطرنشان کرد: بعضي از بيماري ها نظير تب برفکي، آنفلوآنزاي پرندگان، تب کريمه کنگو و هاري را که مخازن آنها در حيات وحش قرار دارد، نمي توان ريشه کن کرد.
با اين حال، موحدي، رعايت مسائل بهداشتي و مناسب سازي محل نگهداري دام ها را از مهمترين راه هاي مقابله با اينگونه بيماري ها اعلام کرد.
به گزارش ايرنا، تب برفکي نوعي بيماري عفوني و گاهي کشنده ويروسي است که از آن به عنوان `طاعون صنعت دامداري` نام برده مي‌شود.
قطرات آيروسل دفع شده از حيوان آلوده، تماس با تجهيزات دامداري، غذا، وسائط نقليه، پوشاک آلوده و حيوانات شکارچي اهلي و وحشي موجب گسترش ويروس تب برفکي ‌مي شوند.
حيوانات زوج سُم مانند گاو، گاو ميش، گوسفند، بُز، خوک، گوزن و آهو نسبت به بيماري تب برفکي حساس هستند اما ابتلاي موش و مرغ خانگي و حتي انسان به اين بيماري بعيد بوده و در آنها بندرت ديده شده است.
کنترل بيماري با انجام واکسيناسيون، مراقبت شديد، جلوگيري از نقل و انتقال حيوانات، قرنطينه کردن حيوانات مبتلا و گاهي معدوم کردن دام ها امکانپذير است.
استان اصفهان با بيش از هفت ميليون و 800 هزار راس انواع دام يکي از قطب هاي توليد فرآورده هاي دامي در کشور است.
7150 /6027
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما