شناسهٔ خبر: 29420621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

طرح نذر خون نبوی همزمان با هفته وحدت در مشهد اجرا می‌شود

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: طرح نذر خون نبوی همزمان با هفته وحدت از ۲۹ آبان تا ۴ آذر امسال در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا خواهد شد.

صاحب‌خبر -
ایدز خراسانی وجود ندارد و اخبار پخش شده همه شایعه هستندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  مشهد ،حمید رضا اسلامی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در طرح‌های نذر خون حسینی و رضوی که در ماه‌های محرم و صفر اجرا شد از مجموع ۳۳ هزار ۲۱۶ مراجعه که به مراکز اهدا خون استان بیست و پنج هزار ۶۹۹ مورد منجر به اهدای خون شد.

وی افزود: ۱۸۰ هزار مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی در سال ۹۶ را داشته ایم که ۱۴۰ هزار مورد آن منجر به اهدا شد و ۳۵۲ هزار کیسه خون و فرآورده خونی در اختیار ۵۹ بیمارستان استان قرار گرفت.

اسلامی با بیان این که بیش از ۷۷ هزار اهداکننده مستمردر استان وجود دارد، تصریح کرد: این مقدارتن‌ها ۵۲ درصد از اهداکنندگان است و قصد داریم تا اهداکنندگان بار اولی و اهداکنندگان با سابقه را به اهداکننده مستمر تبدیل کنیم به صورتی که در هرسال هر مردی ۴ نوبت و هر خانمی ۳ نوبت بتواند خون اهدا کند.

وی ادامه داد: سعی داریم در کنار تبدیل عموم اهداکنندگان به اهداکنندگان مستمر، افزایش میزان مشارکت بانوان در امر اهدای خون را هم داشته باشیم و هم‌اکنون در سطح کشور ۹۴ درصد اهداکنندگان آقایان و ۶ درصد بانوان هستند

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: طرح واکسیناسیون علیه بیماری هپاتیت B. برای اهداکنندگان مستمر خون ویژه افراد بالای ۲۹ سال به‌صورت رایگان در سطح استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود.

اسلامی در ارتباط با برنامه‌های سازمان انتقال خون برای هفته وحدت گفت: طرح نذر خون نبوی همزمان با هفته وحدت، از ۲۹ آبان ماه تا ۴ آذر ماه امسال در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود.

وی افزود: همزمان با ایام هفته وحدت طرح راه‌اندازی نخستین پایگاه اهدای خون بانوان کشور در مشهد با همکاری شورای مشارکت‌های بانوان در حوزه سلامت کلید خواهد خورد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی همچنین در این نشست با عنوان و تکذیب صحت خبر ایدز خراسانی توسط یکی از رسانه‌های استان، گفت: این خبر را بشدت تکذیب میکنم، چون ویروس HTLV۱ را ایدز خراسانی معرفی کرده بود که همین خبر باعث شایعه پراکنی غلط شده و نگرانی‌های بسیار زیادی را در میان زائران و مجاوران امام رضا (ع) ایجاد کرده بود.

وی افزود: انتقال ویروس HTLV۱ از راه‌های ارتباط جنسی، شیر مادر، انتقال خون و تزریق مواد اعتیادآور است، اما امکان این انتقال از طریق انتقال خون در خراسان رضوی وجود ندارد، زیرا نظارت‌های خونی در آزمایشگاه‌های اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به‌صورت ویژه انجام می‌شود.

اسلامی گفت: ۹۵ تا ۹۷ درصد این افراد مبتلا به ویروس HTLV۱ نیستند و تنها بین ۳ تا ۵ درصد این افراد امکان ابتلا به این ویروس وجود دارد و ابتلا به ویروس HTLV۱ در استان‌های دیگر هم مشاهده شده، ولی میزان ابتلا به ویروس HTLV۱ در خراسان رضوی از استان‌های دیگر بیشتر است؛ در کل شهر مشهد از هر ۱۰۰ نفر ۲.۱ درصد، در سبزوار ۱.۶ درصد، در نیشابور ۳.۵ درصد و در تربت حیدریه ۱.۵ درصد به این ویروس مبتلا هستند.

انتهای خبر//ا. آ


برگزاری نشست خبری مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در هفته وحدت

نظر شما