شناسهٔ خبر: 29420458 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

مافیای کنکور از خلاءهای نظام آموزشی استفاده می‌کنند

صاحب‌خبر -
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است موسسات آموزشی نقاط ضعف نظام آموزشی را شناسایی و از این طریق روزبه‌روز بیشتر میان دانش‌آموزان نفوذ می‌کنند.
 
داود محمدی در گفت‌وگو با  خانه ملت با اشاره به ضرورت مبارزه با مافیای کنکور، گفت: در صورتی که آموزش و پرورش کتب درسی علمی و معلمان توانا در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و نیاز آنها را در مدارس برطرف کند مافیای کنکور به صورت خودکار از نظام آموزشی حذف می‌شوند در غیر این صورت این وزارتخانه نمی‌تواند ادعایی در مورد تلاش برای کوتاه کردن دست دلالان آموزشی از مدارس داشته باشد.
 
موسسات آموزشی نقاط ضعف نظام آموزشی را شناسایی و از این طریق روزبه‌روز بیشتر میان دانش‌آموزان نفوذ می‌کنند
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام آموزشی در وهله نخست به برنامه‌ریزی‌های علمی و کارشناسی برای تحقق این مهم نیاز دارد، افزود:  اگر کیفیت آموزش در مدارس افزایش پیدا کند خانواده‌ها و دانش‌آموزان رغبتی به استفاده از این کلاس‌ها نشان نمی‌دهند؛ متاسفانه موسسات آموزشی نقاط ضعف نظام آموزشی را شناسایی و از این طریق روزبه‌روز بیشتر میان دانش‌آموزان نفوذ کرده و با ارائه خدمات مورد نظر خانواده‌ها گسترش و رونق پیدا می‌کنند.
 
وی بیان کرد: بایستی وزارت آموزش و پرورش مانع فعالیت موسسات آموزشی در مدارس شود؛ این مهم در ابتدا به برنامه‌ریزی سپس به اجرا نیاز دارد مادامی که فقط صحبت از مضرات کلاس‌هاس آموزشی و مافیای کنکور است و اقدام عملی در این زمینه انجام نمی‌گیرد نمی‌توان منتظر معجزه بود.
 
اگر وزارت آموزش و پرورش مخالف موسسات آموزشی است و آنها را برای تعلیم و تربیت مضر می‌داند باید با برنامه‌ریزی و تلاش کمبودها و ضعف نظام آموزشی را برطرف کند
این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: اگر وزارت آموزش و پرورش مخالف موسسات آموزشی است و آنها را برای تعلیم و تربیت مضر می‌داند باید با برنامه‌ریزی و تلاش کمبودها و ضعف نظام آموزشی را برطرف کند.
 
استفاده از کتب کمک درسی؛ کاهش سطح علمی مدارس و کشتن خلاقیت در دانش‌آموزان
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است کتاب‌های کمک درسی باعث کاهش سطح علمی مدارس و از بین بردن خلاقیت در دانش‌آموزان می‌شود. جمع آوری این کتب از مدارس نیازمند بهبود عملکرد معلمان و به روز رسانی تدوین کتاب‌های درسی است به گونه‌ای که خلاها از بین رفته و ضعفی برای سواستفاده وجود نداشته باشد.
 
با حرف و بدون عمل نمی‌توان دست مافیاها را از نظام آموزشی دور کرد
محمدی با بیان اینکه با حرف نمی‌توان دست مافیاها را از نظام آموزشی دور کرد، خاطرنشان کرد: مادامی که دانش‌اموزان رغبت زیادی در اخذ مدرک دارند موسسات به راحتی از این اشتیاق استفاده می‌کنند در حالیکه اگر مهارت آموزی در مدارس یکی از اصلی ترین برنامه ها شود و تمایل برای ورود به دانشگاه‌ها در رشته‌های پرمتقاضی کم شود دست مافیای کنکور برای جولان در مدارس بسته می‌شود.
 
افزایش رغبت دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی؛ ممانعت از جولان مافیای کنکور در مدارس
به زعم عضو فراکسیون امید آموزش و پرورش می‌تواند با مهارت آموزی در مدارس از یک سو زمینه اشتغال افراد را فراهم کند و از سوی دیگر رغبت زیاد دانش‌آموزان به شرکت در کنکور کاهش دهد.
 
وی با اشاره به اینکه حدود یک سال پیش قانون "نظام جامع آموزش وتربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی"  با هدف هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای زیرنظر معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شد، گفت: قرار بود محل تشکیل دبیرخانه این شورا در وزارتخانه کار باشد اما باوجود گذشت نزدیک به یک سال هنوز خروجی و اقدامی ازسوی این شورا دیده نشده است.
 
اگر خانواده‌ها به مدارس در زمینه کیفیت آموزشی اطمینان داشته باشند به سراغ موسسات کنکوری نمی‌روند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با بیان اینکه نمایندگان با تصویب این طرح به دنبال ساماندهی آموزش‌های مهارتی و جلوگیری از موازی کاری در این زمینه بودند، عنوان کرد: مادامی که دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهارتی سوق داده نشوند و میل و اشتیاق در آنها برای ادامه تحصیل در رشته‌های نظری به ویژه تجربی وجود داشته باشد نمی‌توان فعالیت موسسات آموزشی را محدود کرد. از سوی دیگر بهتر است آموزش و پرورش با بهبود عملکرد خود ذهنیت خانواده‌ها را نسبت به کیفیت آموزشی مدارس تغییر دهد اگر خانواده‌ها به مدارس در زمینه کیفیت آموزشی اطمینان داشته باشند به سراغ موسسات کنکوری نمی‌روند./

نظر شما