شناسهٔ خبر: 29420375 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

35 کانون تب برفکی دامی در اصفهان شناسایی و مهار شد

اصفهان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 35 کانون جدید بیماری دامی' تب برفکی' در استان شناسایی و شیوع آن مهار شد.

صاحب‌خبر -

شهرام موحدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 26 کانون تب برفکی در بین جمعیت دام های سنگین(گاو و گوساله) و 9 کانون در بین دام های سبک(گوسفند) بود.
وی با بیان این که وضعیت اصفهان از نظر مهار بیماری و کانون های تب برفکی خوب است، گفت: این بیماری برای پیشگیری علاوه بر کنترل، به اجرای دقیق و کامل ضوابط بهداشتی، قرنطینه ای و واکسیناسیون نیاز دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: واکسیناسیون تب برفکی در بین دام های سبک بصورت رایگان و در بین دام های سنگین بصورت بهادار توسط دامدار انجام می شود.
وی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 400 هزار راس دام سنگین و 800 هزار راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.
موحدی افزود: در همین مدت 290 هزار دُز واکسن تب برفکی شامل 110 هزار دُز مربوط به دام سبک و 180 هزار دُز مربوط به دام سنگین بین دامداران توزیع شده است.
وی با اشاره به این که حداکثر میزان ایمنی و حفاظت واکسن تب برفکی 30 درصد است، گفت: دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری، رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری دام‌ها را جدی بگیرند.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، از دامداران خواست با رعایت مسائل بهداشتی به فروکش کردن این بیماری دامی کمک کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک با شماره 1512 تماس بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: بعضی از بیماری ها نظیر تب برفکی، آنفلوآنزای پرندگان، تب کریمه کنگو و هاری را که مخازن آنها در حیات وحش قرار دارد، نمی توان ریشه کن کرد.
با این حال، موحدی، رعایت مسائل بهداشتی و مناسب سازی محل نگهداری دام ها را از مهمترین راه های مقابله با اینگونه بیماری ها اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، تب برفکی نوعی بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که از آن به عنوان 'طاعون صنعت دامداری' نام برده می‌شود.
قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسائط نقلیه، پوشاک آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش ویروس تب برفکی ‌می شوند.
حیوانات زوج سُم مانند گاو، گاو میش، گوسفند، بُز، خوک، گوزن و آهو نسبت به بیماری تب برفکی حساس هستند اما ابتلای موش و مرغ خانگی و حتی انسان به این بیماری بعید بوده و در آنها بندرت دیده شده است.
کنترل بیماری با انجام واکسیناسیون، مراقبت شدید، جلوگیری از نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا و گاهی معدوم کردن دام ها امکانپذیر است.
استان اصفهان با بیش از هفت میلیون و 800 هزار راس انواع دام یکی از قطب های تولید فرآورده های دامی در کشور است.
7150 /6027

نظر شما