شناسهٔ خبر: 29420304 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

حال و هوای زندگی روزمره در امیریه تهران

صاحب‌خبر -

یکی از معایب اجاره آپارتمان در امیریه کمبود فضاهای سبزی است که اهالی بتوانند اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند. با 25 هزار نفر جمعیت، پارک‌های این محدوده به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. بوستان معروفی که امیریه نام دارد هم در واقع در اطراف میدان راه‌آهن قرار دارد و سال‌ها به علت تجمع معتادان، مورد اعتراض ساکنین این حوالی بود تا اینکه شهرداری دور آن را دیوار کشید. البته پارک وسیع شهر واقع در خیابان وحدت اسلامی به امیریه خیلی نزدیک است.

سرانه اماکن فرهنگی و ورزشی هم وضعیتی مشابه دارد. در این راستا، شهرداری طی فراخوانی از شهروندانی که املاکی با متراژ بالای 500‌ مترمربع دارند دعوت کرده املاک خود را به شهرداری واگذار کنند. امیریه یک سرای محله با کارگروه‌های مختلفی دارد که کلاس‌های فرهنگی، آموزشی و ... برگزار می‌کند. در خانه تاریخی امیربهادر که در همین نزدیکی است هم انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فعال است که فعالیت حول مفاخر ادبی ایران و شناساندن آنها می‌گردد. این انجمن کتابخانه‌ای تخصصی با بیش از 40 هزار جلد کتاب هم دارد که در سال 1346 تاسیس شده و عضویت آن رایگان است. درحسینیه بیت‌الزهرا(س) هم کتابخانه‌ای با 7حدود  هزار جلد کتاب متنوع فرهنگی، اجتماعی و مذهبی ویژه زنان موجود است که در طبقه دوم این مرکز فرهنگی-مذهبی قرار دارد. تنها سینمای این حوالی یعنی، فلور که جزئی از خاطره جمعی اهالس امیریه سابق به شمار می‌رود سال‌ها خاک خورد تا در نهایت تخریب شد.

مراکز آموزشی و درمانی به تعداد مناسب (و نه مطلوب) در این محله وجود دارند اما یکی از مزایای اجاره آپارتمان در امیریه، نزدیک بودن به بازار بزرگ تهران است که اصناف مختلفی در آن فعال هستند و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد با قیمت مناسب در آن پیدا می‌شود. اما بافت خود امیریه مسکونی است و در درون محله امیریه به جز چند پاساژ کوچک و مغازه‌های محلی، مراکز خرید چندانی وجود ندارد. مایحتاج روزمره هم توسط سوپرمارکت‌های محلی و هم‌چنین میدان میوه‌ و تره‌بار تامین می‌شود.وجود مغازه‌های موجود در خیابان کارگر و یا ولی‌عصر هم آنقدر ماهیت تجاری به این خیابان‌ها نداده که بافت مسکونی امیریه را تحت تاثیر قرار دهد. آنچه که به وفور در این حوالی پیدا می‌شود هم رستوران و فست‌فود و کافه است.

بافت مسکونی امیریه به گونه‌ای است که موجب شکل‌گیری واحدهای همسایگی و پیوندهای اجتماعی شده است. بنابراین در این محل خصوصیات محله‌های سنتی و بافت اجتماعی با همبستگی، احساس هویت و تعلق محلی به وجود آمده است. بر طبق پژوهشی توسط سعید معیدفر، جامعه‌‌شناس ایرانی بر روی احساس تعلق و هویت محلی در برخی از محله‌های تهران انجام گرفته است، 3/61 درصد اهالی هویت محلی را در امیریه متوسط و 5/35 درصد بسیار زیاد توصیف کرده‌اند. هر چه تعلق و تعهد محلی ساکنین بیشتر باشد، کنترل اجتماعی در محله بالاتر می‌رود و جرم و جنایت و ناامنی کاهش پیدا می‌کند. تعهد محلی سکنه امیریه را در حسینیه‌ها و مساجد هم می‌توان مشاهده کرد. برای مثال در حسینیه بیت‌الزهرا(س)، فعالیت‌های خیریه‌ای از جمله اطعام فقرا و کارتن‌خواب‌ها در ماه رمضان، کمک‌ مالی به خانواده‌های بی‌بضاعت، تهیه جهیزیه، کمک به بیماران نیازمند و ... صورت می‌گیرد.

حال اگر اجاره آپارتمان در امیریه را در گزینه‌های خود قرار داده‌اید، می‌توانید به بخش املاک در سایت دیوار مراجعه و آگهی‌های متعددی را بررسی کنید. آپارتمان 72 متری 15 ساله در خیابان پیران‌عقل امیریه، با 80 میلیون تومان ودیعه و پرداخت ماهانه 500 هزار تومان اجاره داده می‌شود. این آپارتمان دوخوابه و کاملا بازسازی شده است و پارکینگ، انباری، شومینه، آیفون تصویری، آشپزخانه اوپن و کابینت ام دی اف دارد. در نزدیکی خیابان بشیری هم در یک 55 متری یک خوابه و 4 ساله با 30 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و 300 هزار تومان اجاره ماهانه می‌توان ساکن شد.

 

منبع : ویرلن

نظر شما