شناسهٔ خبر: 29420167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۶ آبان

تغییرات راهبردی در وزارت صمت/دردسر نیروگاه رامین برای زنگنه/بازنشستگی۳ سفیر ایران

تغییرات راهبردی در وزارت صمت، افزایش ۸ دلاری قیمت نفت‎خام سنگین ایران، دردسر نیروگاه رامین برای زنگنه، سفر عراقچی به مادرید، بازنشستگی۳ سفیر ایران، حضور ۵ وزیر در کمیسیونهای تخصصی مجلس از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۲۶ آبان ماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، تغییرات راهبردی در وزارت صمت، افزایش ۸ دلاری قیمت نفت‎خام سنگین ایران، دردسر نیروگاه رامین برای زنگنه، سفر عراقچی به مادرید، بازنشستگی۳ سفیر ایران، حضور ۵ وزیر در کمیسیونهای تخصصی مجلس از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۲۶ آبان ماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 

سپهر سیاسی احزاب در قانون جدید دیده نشده است/بیانیه دادن وظیفه احزاب نیست

«امیر میثم نیک فر» در گفتگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری شبستان در مورد تاثیر پیش نویس قانون جدید احزاب در توسعه سیاسی تشکل ها و احزاب سیاسی گفت: قانون احزاب چند سال قبل یه مجلس رفت و تصویب شد اما نتوانسته است انتظارات زیادی از احزاب را برآورده کند در حالی که زمان زیادی از اصلاح آن نمی گذرد اما باید دوباره اصلاح شود.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب افزود: در این اصلاحیه به جای اینکه نقش احزاب در سپهر سیاسی دیده شود بیشتر عملکرد و کنترل احزاب در نظر گرفته شده است و بیشتر باید و نبایدهای احزاب مورد توجه قرار گرفته است.

«نیک فر» با یبان اینکه اگر احزاب در انتخابات نقشی نداشته باشند نمودی دیگری ندارند، افزود: بیانیه دادن وظیفه اصلی احزاب نیست. وظیفه احزاب برگزاری انتخابات است که در قانون اساسی دیده نشده است. یکی از روشها در انتخابات تایید صلاحیت کاندید است که احزاب می توانند صلاحیت کاندیداهای معرفی شده را تایید کنند و هر حزب می تواند یک نفر را به عنوان کاندیدای مورد تایید خود معرفی کند. کاری که دولت و نمایندگان به آن رغبتی ندارند.

 

کمیسیونهای تخصصی مجلس میزبان ۵ وزیر می شوند

وزرای صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، نیرو، دفاع و بهداشت در هفته جاری با حضور در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوالات نمایندگان هستند.کمیسیونهای تخصصی مجلس میزبان ۵ وزیر می شوند.

 

دستور کار این هفته مجلس شورای اسلامی/ وزیر نفت پاسخگوی سوالات نمایندگان می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش)، بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را در هفته جاری در دستور کار خود دارند.

 

بازنشستگی۳ سفیر ایران/سفارت های ترکیه، آلمان و سازمان ملل بی سرپرست شدند

اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان دامان وزارت خارجه را نیز گرفت و از امروز ایران در ترکیه، آلمان و سازمان ملل متحد بدون سفیر خواهد بود.

 

سفر عراقچی به مادرید/گسترش همکاری های ایران و اسپانیا

«سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان از ۲ روز گذشته راهی مادرید شده است تا به نمایندگی از تهران به گسترش روابط و همکاری های سیاسی ایران و اسپانیا کمک کند.

بنابراین گزارش، در جریان این سفر مذاکرات جامع سیاسی دو طرف برگزار شد که در مقابل عراقچی «فرناندو والنسوئلا»، قائم مقام وزارت امور خارجه اسپانیا در این مذاکرات حضور یافت و طرفین در طول سه ساعت راجع به مسائلی چون اراده سیاسی اروپا برای مقابله باسیاست یکجانبه گرایانه آمریکا، تحولات منطقه به ویژه آینده سوریه، وضعیت وخیم کشتار غیر نظامیان در یمن، آخرین تحولات خلیج فارس و موضوع گروه های تروریستی از جمله داعش و سایر اشکال تروریسم به اظهار نظر پرداختند.

پس از این مذاکرات جامع از امروز قرار است معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به دیدار و گفت و گو با مقامات اقتصادی و پارلمانی بپردازد.

یادآور می شود، روابط اسپانیا و ایران پس از انقلاب اسلامی دارای ثبات بوده و اسپانیا هیچگاه در تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران مشارکت نکرده است. ۵ سند همکاری میان دو کشور از سال ۱۳۷۷ به امضا رسیده که در طول سال های گذشته اجرای این اسناد همکاری در دستور کار همه دولت ها قرار گرفته است.

 

دردسر میزبانی SPV برای اروپا

اتحادیه اروپا از زمان خروج آمریکا از برجام در حال تهیه یک ساز و کار ویژه پولی و بانکی به منظور همکاری اقتصادی با ایران در مقابل تحریم های آمریکاست که این کانال ویژه اقتصادی با نام SPV هنوز به مراحل نهایی تدوین خود نرسیده است.

با توجه به اینکه اروپا سعی دارد با اجرایی کردن SPV قرن ها وابستگی اقتصادی خود به آمریکا را به صورت چشمگیر کاهش دهد این مساله نیازمند ساز و کار و قوانین مشخصی است تا آینده آن تضمین شود و یکی از ساز و کار های مد نظر اروپا در SPV مقری است که این کانال از آن مورد برنامه ریزی قرار می گیرد.

در میان ۲۸ کشور اروپایی قرار است یک کشور به عنوان میزبان SPV تعیین شود که هنوز خبر مشخصی در این خصوص منتشر نشده است اما اعلام شده که تلاش می شود کشورهای کوچکی از این اتحادیه که روابط مالی زیادی با آمریکا ندارند و میزبانی SPV برای آن ها دردسر مالی زیادی به دنبال نخواهد داشت در این میان برگزیده شوند.

در این میان نام اتریش جزو گزینه ها مطرح شده بود که هفته گذشته «پیتر گوشلباوئر»، سخنگوی وزارت خارجه اتریش تاکید کرد که «اتریش بدلیل شک و تردیدهای متعدد درباره این کانال مالی، میزبانی آن را نمی پذیرد.»

 

نیروگاه رامین برای زنگنه مشکل ساز شد

«بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت قرار است این هفته در مجلس شورای اسلامی حضور یابد تا به سوال نماینده مردم اهواز پاسخ دهد.

«علی ساری» نماینده مردم اهواز قرار است از وزیر نفت ۲ سوال بپرسد که یکی از آن ها در خصوص علت انتشار مازوت در خوزستان است. این سوال از آن جهت اهمیت دارد که از سال های گذشته سازمان حفاظت از محیط زیست بارها بر مشکل زا بودن مازوت برای محیط زیست تاکید داشته است.

بنابراین گزارش، در سال ۱۳۹۴ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خواستار توقف آلودگی هوا در نیروگاه رامین شد و گفت: این نیروگاه در صورت ادامه استفاده از سوخت «مازوت» تعطیل می شود.

«احمدرضا لاهیجان زاده» مشکل نیروگاه رامین را استفاده از سوخت فسیلی (مازوت) عنوان کرد و افزود: از شش واحد این نیروگاه چهار واحد آن از مازوت به عنوان سوخت استفاده می کند که حجم زیادی از آلودگی را وارد هوا و محیط زیست می کند.

وی با اشاره به طرح دعوی علیه نیروگاه رامین تاکید کرد: برای این نیروگاه حکم صادر و مهلتی نیز تعیین شده و مسئولان این نیروگاه تا زمان راه اندازی فازهای جدید میدان گازی در خواست مهلت کرده بودند که اکنون با بهره برداری میادین، این مهلت به پایان رسیده است.

 

اگر قدرت و حکومت را می خواهیم باید مردم را راضی نگه داریم

«عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور در جلسه ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که صبح امروز شنبه 26 آبان در وزارت کشور برگزار شد، گفت: 40 عدد پختگی و کامل شدن است و لازم است در  چهل سالگی روند طی شده انقلاب را بررسی کنیم و با بررسی فرصت ها و چالش ها خودمان را مهیا کنیم که گام های بعدی را با هدایت رهبری و لطف خداوند برای رسیدن به اهداف بلندتر برداریم.

وی اظهار داشت: ما در شرایطی انقلاب کردیم که در هیچ حوزه ای کشور استقلال نداشت اما در حال حاضر مهمترین حوزه استقلالی کشور تفکر و جهان بینی ای است که بر سرنوشت ملت حاکم است، رژیم شاهنشاهی هیچ تفکر مستقلی را که بتواند در قالب حکومتداری با آن کشور را اداره کند، نداشت و این بزرگترین ضعف این رژیم بود.

«رحمانی فضلی» با اشاره به اینکه در حال حاضر در عرصه جهانی رقبای ما در حوزه های مختلف یعنی حوزه هایی که برتری دارند ما را به چالش می کشند، گفت: این حوزه ها را آنها با چپاول و محدود کردن دیگران به دست آوردند و نمونه آن پیشرفت هایشان در حوزه های سیاسی، علمی و فناوری است. درست است آنها در این حوزه ها یا حوزه نظامی ما را به چالش می کشند اما هیچ وقت نخواسته ایم در حوزه ای که نسبت به آنها برتری داشته ایم آنها را به چالش بکشیم و همین ضعف ماست ما باید در حوزه تفکر و اندیشه و فلسفه وجودی حکومت به دست انسان آنها را به چالش بکشیم چرا که این نقطه قوت ماست.

 

قیمت نفت‎خام سنگین ایران حدود ۸ دلار افزایش یافت ​

قیمت نفت که پس از توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک در سال ۲۰۱۶، روند افزایشی در پیش گرفته بود به دلیل افزایش عرضه از سوی کشورهایی مانند عربستان، امارات، روسیه و عراق در ماه‌های اخیر با کاهش همراه شد.  قیمت نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به ۹ نوامبر نسبت به هفته گذشته (دوم نوامبر) سه دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه کاهش یافت، کارشناسان افزایش عرضه و معافیت هشت کشور از تحریم ضد ایرانی آمریکا را دلیل این موضوع عنوان کردند. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته منتهی به ۹ نوامبر، سه دلار  و ۶۵ سنت برای هر بشکه کاهش یافته است.

«حسین کاظم‌پور»، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به تازگی در گفت‌وگویی با خبرگزاری بلومبرگ تاکید کرده است: عربستان و روسیه تولید نفت خود را افزایش دادند و قیمت‌های جهانی این کالای راهبردی ۱۵ دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت.

 

مدیر جدید برای صنایع کوچک/تغییرات راهبردی در وزارت صمت

«رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز ۲۶ آبان ماه طی حکمی برای مدیریت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی تغییر ایجاد کرد و «محسن صالحی نیا» را به عنوان سرپرست این سازمان منصوب کرد.

اما پیش از «صالحی نیا»؛ «صادق نجفی»، مدیریت عامل این سازمان را برعهده داشت که در طول مدیریت خود توانست اولین نمایشگاه صنایع کوچک را در کشور برگزار کرده و شرکت های مختلف را در بخش های صنعتی، خدمات و محصولات مانند صنایع غذایی و فرآوری قطعات خودرو، پتروشیمی و شیمیایی پلاستیک، الکترونیک و لوازم خانگی تجهیزات پزشکی و بهداشتی نساجی و پوشاک چرم و ماشین آلات گردهم آورد تا به معرفی محصولات خود بپردازند.

این سازمان که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت مدیریت آن را تغییر داده تاثیر به سزایی در صنعت کشور به خصوص در دوران تحریم ها دارد به این دلیل که ۴۸ درصد از اشتغال کشور در اختیار صنایع کوچک و متوسط است و ۹۶۷ شهرک صنعتی در اختیار این سازمان وجود دارد و ۸۵ شهرک صنعتی خصوصی نیز در کشور فعالیت می کنند که بیش از ۶ هزار واحد تولیدی و ۹۷ هزار اشتغال را شامل می شوند و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در شهرک های صنعتی به وجود آمده است.

 

مبادلات تجاری ایران و عراق می تواند به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد

«حجت الاسلام حسن روحانی»، رییس جمهوری روز شنبه ۲۶ آبان ماه در نشست خبری با «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، ضمن تبریک به ملت عراق به خاطر برگزاری موفقیت آمیز انتخابات مجلس و تشکیل دولت جدید و انتخاب رئیس جمهور جدید، به روابط دیرینه مسوولان دو کشور اشاره کرد و گفت: همه مسوولان فعلی جمهوری عراق با مسوولان جمهوری اسلامی ایران یک همکاری بیش از 30 ساله در مبارزه با استبداد در عراق و استقرار امنیت در آن کشور دارند.

«روحانی» با اشاره به نشست هیات های عالیرتبه دو کشور اظهارداشت: در این نشست ضمن بررسی روابط دو کشور، دو طرف ضمن تاکید بر ادامه روند توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر این نکته نیز اذعان داشتند که ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط وجود دارد که باید از آنها بهره گرفت.

رئیس جمهوری گفت: ما امروز در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فراورده های نفتی و همچنین فعالیتهای دو کشور در زمینه های کشف و استخراج نفت و اتصال راه آهن دو کشور از سمت غرب و جنوب، گفت و گو کردیم.مقدمات اتصال راه آهن شلمچه به بصره کاملا مهیا است و با اقدامات وزارت دارایی عراق، شرکت ایرانی می تواند کار خود را شروع کند و با تکمیل این 35 کیلومتر خط آهن، روند انتقال محموله های تجاری و مسافر  میان دو کشور بویژه در ایام اربعین تسهیل خواهد شد./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما