شناسهٔ خبر: 29420081 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نظر جالب استاد موسیقی آمریکایی از آهنگسازی "بهاران خجسته باد"

Rsaadati/Psaadati/S2,25/CT11

یکی از آشنایان می‌گفت در یکی از دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تحصیل موسیقی بودم ...استاد درس مربوطه از موسیقی‌های مختلف حرف زد و به موسیقی ایران رسید و گفت که یکی از موسیقی‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته و از نظر فنی و آهنگسازی در حد بالایی است ..

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ محمد گلریز در سی و یکمین نشست "شنبه‌های انقلاب " با موضوع  "سرود و موسیقی" اظهار کرد: وقتی صحبت از انقلاب اسلامی ایران می‌شود، بی‌شک خاطرات جمعی انقلاب در حافظه شنیداری ما، بیش از هر چیز با موسیقی یا مرور خاطرات این دوران تداعی می‌شود؛ در نخستین واکنشها سرودهای انقلابی مردمی بعد از پیروزی انقلاب در موقعیتهای حساس و سرنوشت‌‌ساز همپای ملت ایران وارد صحنه شدند و چون از دل برخاست، لاجرم بر دلها نشست و در بزنگاه‌های انقلاب زبان گویای ملت شد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری افزود: ایشان فرمودند که انقلاب بزرگترین برکات را برای کشور به ارمغان آورد لذا این موج حرکت اسلامی، بومی و روشنفکری، شعبه‌های گوناگون را تحت شعاع قرار داد، از آهنگساز گرفته تا موسیقی‌دان، هنرمند، ادیب و شاعر، اسلامی فکر کردند، اسلامی کار کردند و این چیز بسیار نو و مبارکی بود.

گلریز خاطرنشان کرد: موسیقی با یادآوری نشانه‌هایی، دلها را به سوی ریشه‌های انقلاب می‌برد و انقلاب ما سالهاست که الگوی عدالت طلبان در دنیاست؛ کافیست نقش موثر و غیر قابل انکار موسیقی  را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران در سالهای دفاع مقدس و وقایع و گلوگاه‌های تاریخ معاصر خود دریابیم؛ در عین حال باید بدانیم که دشمنان این سرزمین تا چه حد از تصنیف موسیقی انقلاب و فاخر آزرده می‌شوند.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب، موسیقی در بین اقشار متدین و مذهبی جایگاهی نداشت و غالبا آن را جایز نمی‌دانستند اما بعد از پیروزی انقلاب تحولات و دگرگونیهایی در تمام زمینه‌ها از جمله موسیقی به ‌وجود آمد و با توجه به رهنمودهای حضرت امام و تایید ایشان بر سرود شهید مطهری، یک راهگشایی برای دست اندرکاران موسیقی فراهم کرد و به منزلت و جایگاه خاص خود رسید، ما اوج آن را در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم.

این خواننده ماندگار موسیقی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای موسیقی فاخر انقلاب نقش کلام بود، گفت: حقیقتا تحولات بسیار موثری در اشعار شعرا مشاهده کردیم به طوریکه بسیاری از شعرها زمزمه و ورد زبان مردم بود که در اینجا لازم است از پدر شعر انقلاب  شادروان استاد سبزواری یادی کنیم.

وی افزود: دستاورد دیگر انقلاب، موسیقی فیلم بود؛ در این مورد می‌توانیم از موسیقی فیلم امام علی(ع)، حضرت یوسف، مختارنامه و نمونه‌های دیگر نام ببریم که بعضی از آنها در کشورهای همجوار به‌ زبان عربی و زبانهای دیگر ترجمه و خوانده شدند.

این خواننده سرودهای انقلابی تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردها، موسیقی کودک و نوجوان بود که با محتوای انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش و در بعضی رسانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت، این نوع موسیقی سالها مورد توجه این قشر از نوجوانان ما بود.

گلریز دستاورد دیگر موسیقی انقلاب را انعکاس سرودهای انقلابی و دفاع مقدس به خارج از کشور دانست و گفت: به عنوان مثال چند اثر از سرودهای انقلابی و حماسی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده که این خود می‌تواند یک دستاورد فرهنگ انقلاب به آن‌طرف مرزها باشد.

وی با ذکر خاطره‌ای ادامه داد: یکی از آشنایان می‌گفت که در یکی از دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تحصیل موسیقی بودم و طبق قوانین دانشگاه باید یک واحد درسی، موسیقی بین‌الملل اخذ می‌کردم؛ استاد درس مربوطه از موسیقی‌های مختلف حرف زد و به موسیقی ایران رسید و گفت که یکی از موسیقی‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته و از نظر فنی  و آهنگسازی در حد بالایی است موسیقی به نام "بهاران خجسته باد" است؛ من به یاد این فرمایش حضرت امام افتادم که فرمودند: "انقلاب صادر می‌شود اما بدون خونریزی".

خواننده سرود "این بانگ آزادی" خاطرنشان کرد: در حال حاضر دشمن بیکار ننشسته  و برای مقابله با این دستاوردها، به جنگ نرم روی آورده است و با تزریق هنرهای مبتذل، ملت ایران به‌ویژه جوانان را مورد تهاجم فرهنگی قرارمی دهد؛ در این زمینه مقام معظم رهبری به کرات این مسئله را به مسئولان فرهنگی ـ هنری هشتدار داده‌اند اما متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها ارزشها و اصالت موسیقی انقلاب به دست فراموشی سپرده شده بلکه انواع آهنگهای بی‌محتوای پاپ و غیره توسط بعضیها خواسته یا ناخواسته رواج پیدا کرده است.

وی افزود: پولهای هنگفتی نصیب دلالان موسیقی می‌شود و بعد، افرادی که معروف می‌‌شوند سر از آن طرف آب در می‌آورند و در این میان برخی از رسانه‌های ما تحت تاثیر این تبلیغات قرار گرفته و به جای مقابله، مشاهده می‌کنند و از همه عجیب‌تر اینکه برخی از ارگانهای ارزشی ما که در جنگ سخت و دفاع مقدس در خط اول بودند، کنار کشیده‌اند و در جواب می‌گویند بودجه نداریم.

گلریز با بیان اینکه در سالهای قبل جشنواره های خوبی داشتیم، تصریح کرد: چند سالی است که خبری از این جشنواره‌ها نیست؛ جشنواره موسیقی فجر که با خاطره فجر انقلاب برگزار می‌شود به نام انقلاب است و به کام دیگران؛ در حال حاضر هیچ ارگانی به سرودهای انقلاب نمی‌پردازد.

وی گفت: ما در جنگ نرم قرار داریم؛ دل مقام معظم رهبری خون است بنا به فرمایش ایشان حفظ یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت شهدا نیست، باید برای شهدایی مثل حججی، همدانی، تهرانی‌مقدم و . . . کارهای ماندگاری بسازیم، من به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری از ارگانهای ارزشی توقع همکاری دارم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما