شناسهٔ خبر: 29419177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

جان کری؛برجام زخمی شده، ولی هنوز زنده است/ به هر طریقی شرایط موجود را تغییر خواهم داد/ برای جهان و کشورم متاسفم

وزیر امور خارجه دولت اوباما یا دفاع مجدد از توافق هسته‌ای ایران گفت: قرارداد هسته‌ای با ایران زخمی شده ، ولی هنوز زنده است.

صاحب‌خبر -
وزیر امور خارجه دولت اوباما یا دفاع مجدد از توافق هسته‌ای ایران گفت: قرارداد هسته‌ای با ایران زخمی شده ، ولی هنوز زنده است.

جان کری وزیر امور خارجه دولت اوباما در بخشی از مصاحبه با روزنامه گاردین در واکنش به سیاست های دولت ترامپ گفت: «برای جهان و برای کشورم متاسفم، همه چیز  مسخره است. سیاست سخت است بالا و پایین دارد و اگر شما اتفاقات را به خود بگیرید، هرگز زنده نخواهید ماند. »

وی  با اشاره به اینکه احساس می‌کنم بهتر از بسیاری از مردم فکر می‌کنم، گفت: ترامپ نمی‌تواند ۱۹۴ کشوری که هنوز در توافقنامه پاریس حضور دارند یا حتی ۳۸ ایالت آمریکا را که متعهد به استفاده از انرژی تجدیدپذیر هستند را تحت تاثیر قرار دهد.

این مقام پیشین آمریکا در ادامه ضمن دفاع از قرارداد هسته‌ای موسوم به برجام گفت: قرارداد هسته‌ای با ایران زخمی شده، ولی هنوز زنده است.

وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام گفت: کشورهایی نظیر فرانسه، انگلیس و روسیه با وزیر خارجه ایران مذاکراتی داشته‌اند تا تداوم این توافق مورد بررسی قرار بگیرد.

کری از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرد و اقدامات وی را باعث تاسف خواند و گفت: برجام توافقی کامل بود و مانع دستیابی ایران به بمب‌ هسته‌ای می‌شد.

وزیر امور خارجه دولت اوباما با اشاره به خروج آمریکا از توافق تغییرات اقلیمی، گفت: به علت تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس، مردم جانشان را از دست خواهند داد. فرزندان ما و نوه‌های ما با جهان بسیار سختی مواجه خواهند شد و علت آن اقدامات دونالد ترامپ است.

کری در ادامه تاکید کرد: ما به سمت فاجعه حرکت می‌کنیم مگر این که به برخی از چالش‌های تهدیدکننده به سرعت پاسخ دهیم. ما رئیس‌جمهوری داریم که تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کند. به نظرم شرایط امروز آمریکا برای بسیاری از مردم، یک علامت سوال است و من از این موضوع احساس تنفر و تاسف می‌کنم.

این مقام پیشین آمریکا خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که تلاش زیادی برای رهبری آمریکا در جهان کرده است و سعی کرده تا در امور جهانی، ایالات متحده شرکت‌کننده‌ای اصولی باشد و به صورتی بالغانه رفتار کند، وقتی وضعیت فعلی را می‌بینم، ناراحت می‌شوم. من می‌خواهم که این شرایط تغییر کند و خودم هم سخت تلاش خواهم کرد تا به هر طریقی شده است، این تغییر را ایجاد کنم.

کری در این گفت‌وگو به موضوعات دیگری همچون مواجهه اروپا با سیل مهاجران، رای‌گیری درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا پرداخت.

برچسب‌ها:

نظر شما