شناسهٔ خبر: 29419038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پایان ماموریت سفیر ایران در آلمان

مراسم تودیع و پایان ماموریت «علی ماجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

مراسم تودیع «علی ماجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین دیروز (جمعه)‌ با حضور کارکنان سفارت ایران در آلمان برگزار شد.

 

 

ماجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم طی سخنانی خطاب به کارکنان سفارت عنوان کرد: تمامی ما به عنوان کارگزاران جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کنیم تا در جهت تامین منافع مردم عزیزمان گام‌های استوارتری برداریم و در این عرصه از هیچ تلاشی برای رسیدن به این مهم فروگذار نکنیم.

ماجدی از سال 1393 به عنوان سفیر ایران در آلمان مشغول به فعالیت است. وی پیش از این معاون وزیر نفت در امور بین‌المللی و بازرگانی بود.

 

 

کاردار جمهوری اسلامی ایران در امارات متحده عربی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل، مدیرکل کشورهای مشترک المنافع وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و معاون اقتصادی وزیر امور خارجه و معاون وزیر نفت از دیگر سوابق ماجدی در دوران فعالیتش است.

ماجدی مرداد 1384 از فعالیت‌های دولتی بازنشسته شد و از 1384 تا 1386 مدیر عامل شرکت پرشیا سان، از 1386 تا 1387 معاون مدیر عامل سرمایه‌گذاری و مشاور عالی هلدینگ صالح، از 1387 تا 1388 مشاور عالی اقتصادی استراتوس، از 1388 تا 1392 مشاور عالی اقتصادی گروه صالح و از سال 1392 تا 1393 و قبل از انتصاب به سفارت، معاون وزیر نفت در امور بین‌المللی و بازرگانی بوده است.

به گزارش فارس، ماجدی به همراه «علی‌خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و «محمدابراهیم طاهریان‌فرد» سه سفیری بودند که قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حالشان شد.

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز در پایان ماموریت خود دیروز (جمعه) 26 آبان ماه با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ملاقات کرد. مراسم تودیع و خداحافظی طاهریان‌فرد نیز روز پنجشنبه 24 آبان ماه در آنکارا برگزار و وی دیروز (جمعه) به تهران بازگشت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 19 آبان ماه در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره سه سفیری که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده‌اند، اظهار داشت:طبق مقررات وزارت خارجه کسی که سفیر بوده می‌تواند 35 سال سابقه و 65 سال سن داشته باشد و سه سفیر داریم که باید 27 آبان ماه برگردند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این (17 مهر ماه 1397) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره سه سفیری که قانون جدید عدم به کارگیری بازنشستگان در قبال آنها اعمال خواهد شد نیز گفت: وزارت امور خارجه طبق قانون عمل می‌کند و این افراد در زمان مقرر، نمایندگی را ترک کرده و به تهران باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه پروسه تعیین جانشین برای این سه نفر آغاز شده، خاطرنشان کرد: تا زمانی که افراد جدید به جای این سفرا جایگزین شوند، سرپرست موقت یا کاردار، امور نمایندگی را اداره می‌کند.

قاسمی همچنین ابراز امیدواری کرد که این پروسه متعارف مرسوم (انتخاب، تعیین و عزیمت سفرا در داخل کشور و همچنین در کشور پذیرنده) هر چه سریع‌تر طی شود و نفرات جایگزین مسئولیت خود را آغاز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد که وزارت امور خارجه به اجرای قوانین خود را متعهد می‌داند و حتما در موعد مقرر، دیپلمات‌ها و مقاماتی که در این وزارتخانه بازنشسته می‌شوند، حتما بازنشسته خواهند شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین یادآور شد: نبود سفیر در کوتاه‌مدت به معنای تعطیلی سفارت و عدم انجام وظایف محوله به سفارت نیست.

قاسمی با بیان اینکه نقش سفیر مهم و حیاتی است، یادآور شد: این بدان معنا نیست که نقش پرسنل دیگر در سفارتخانه را نادیده بگیریم.

*قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اواخر شهریور ماه در توئیتر خود اعلام کرد که طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با اصلاحاتی در جلسه مورخ ششم شهریور 1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ در جلسه مورخ 21 شهریور 1397  شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و بدین ترتیبت طرح ممنوعیت به کارگیری‌ بازنشستگان به یک قانون تبدیل شد که به زودی باید ابلاغ و اجرای آن آغاز شود.

عباسعلی کدخدایی همچنین 23 شهریور ماه در ارتباط تلفنی با خبر۲۱ شبکه اول با بیان اینکه قانون منع به کارگیری­ یا پایان همکاری بازنشستگان تا 2 ماه آینده لازم الاجراست، افزود: طی بندهای الف، ب، ج این مصوبه به کارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور و نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان و معاونان رئیس جمهور بلامانع اعلام شده است.

کدخدایی تاکید کرد: بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون مدیریت کشوری که شامل استانداران و سفرا و معاونان وزراء است مشمول ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان می‌شود. البته در این مصوبه استثنائاتی هم برای جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای 3 سال و فرزندان شهدا دیده شده است.

وی با اشاره به استثنائات دیگری در برخی دستگاه‌ها گفت: نیروهای مسلح تابع قوانین دیگری هستند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: رویه اجرای این مصوبه مشمول فرصتی 2 ماه است و سازمان‌ها و ارگان‌هایی­ که این قانون برایشان صادق است ظرف 2 ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین، جرم انگاری­ یا انفصال از خدمت خواهد بود.

*ابلاغ قانون به روحانی برای اجرا

به گزارش فارس، یک روز بعد از اظهارات کدخدایی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در تاریخ 24 شهریورماه در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است: «در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با عنوان طرح یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ششم شهریور 1397 و تایید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می شود.»

براساس این گزارش، متن قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان  به شرح ذیل است:

ماده واحده - تبصره (1) ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب 20 اردیبهشت 1395 به شرح ذیل اصلاح می شود:

تبصره ۱- به کارگیری بازنشستگان، در سمت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و(ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر ماه 1386 مجاز است. همچنین به کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.

به کار گیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد(۱٪) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز می‌باشد.

جانبازان بالای پنجاه درصد( ۵۰٪)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ششم شهریورماه 1397 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 21 شهریور 1397 به تأیید شورای نگهبان رسید.

 

نظر شما