شناسهٔ خبر: 29417650 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

هجمه علیه سخنان ظریف و ریشه های سیاسی و اقتصادی آن

تهران-ایرنا- سخنان وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم مبارزه با پولشویی در کشور، پس از 5 روز همچنان در فضای رسانه های داخلی بازتاب دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ در حالی که این سخنان از سوی اغلب تحلیلگران سیاسی-رسانه ای با استقبال مواجه شده و بر لزوم آن تاکید گردیده است، برخی از رسانه های وابسته به جریان منتقد دولت که گویی منافع سیاسی-اقتصادی خود را در خطر می بینند، در ادامه فضاسازی چندروزه خود و با چشم پوشی از حمایت های همیشگی رهبر انقلاب از دولتمردان عرصه دیپلماسی، به طرح اتهاماتی علیه وزیر خارجه کشورمان پرداختند.
این رسانه ها که اغلب منتسب به جریان اصولگرا هستند فرافکنانه و با موضعگیری همیشگی و ثابت خود ضمن 'نسنجیده و غیرکارشناسانه' خواندن سخنان ظریف مدعی شدند این سخنان 'با استقبال رسانه های معاند و ضد انقلاب مواجه شد' و یک 'پاس گل' به دشمنان و 'همصدایی آشکار' ظریف و پمپئو در اتهام‌زنی علیه ایران بوده است.

** انتقاد از واکنش جناحی به سخنان ظریف
آرمان ضمن تاکید بر 'ناکامی دلواپسان علیه ظریف' افزود: این روزها یکی از طنزترین موقعیت‌ها در عرصه سیاست در مورد محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه اتفاق افتاده است. وزیری که موفقیت‌های زیادی را در دولت حسن روحانی به ارمغان آورد، حالا به دلیل اینکه گفته «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست»، تحت هجمه سنگین رسانه‌های دلواپسان قرار گرفته است. جریانی که با تیتر درشت و بزرگ کیهان آغاز شد: «مدعیان پولشویی گسترده اگر سند نیاورند، باید محاکمه شوند.» این درحالی بود که به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه جملات ظریف اصلا جنبه افشاگری نداشته بلکه صرفا نگاهی واقع‌بینانه و آسیب شناسانه به این پدیده بوده است.

روزنامه ایران گزارش داد: جوسازی گسترده علیه محمدجواد ظریف از سوی منتقدان همیشگی‌اش در حالی است که وجود فسادهایی همچون پولشویی سال‌ها است در مقام واقعیت‌های ناخوشایند خود را به اقتصاد کشور تحمیل کرده‌اند...فارغ از تیترهایی که از اخبار گذشته رسانه‌های منتسب به جریان منتقد ظریف در یکی دو روز گذشته بازنشر شد و نشان داد که این خبرگزاری‌ها خود با استناد به گزارش‌های وال‌استریت ژورنال و مؤسسه بازل از قرار گرفتن ایران در رتبه نخست رده‌بندی جهانی پولشویی خبر داده بودند،

روزنامه مردم سالاری و تارنمای عصر ایران به نقل از ایرنا نوشتند: ایراد برخی از رسانه ها به اصل حرف‌های وزیر خارجه‌مان در مورد واقعیت پول‌شویی در کشور معلوم نیست ولی با سئوال از هر اقتصاددانی بر این معضل مهم صحه می‌گذارد، رسانه‌ها کافی بود به خبرهایی که روزانه در مورد افزایش قاچاق و برآوردهایشان در این مورد منتشر می‌کنند، مراجعه می‌کردند تا به این واقعیت مهم واقف شوند.

** چه کسانی از سخنان ظریف احساس خطر می کنند
اعتماد در تیتر یک خود پرسیده است: ظریف کجا را نشانه گرفته است؟ این روزنامه در ادامه افزود:
همین چند جمله محمدجواد ظریف کافی بود تا ماشین تبلیغات علیه او راه بیفتد و انگشت اتهام به سمتش نشانه برود. البته این اولین‌بار نبود که تا اسمی از پولشویی به میان می‌آید برخی اینچنین آشفته می‌شوند... در حقیقت ظریف موضوع جدیدی را مطرح نکرد و تا امروز چندین ‌بار مستقیم و غیرمستقیم به بحث پولشویی در کشور اشاره شده اما برای همین حرف تکراری چنان جنجالی به پا می‌شود که گویا اطلاعات محرمانه‌ای فاش شده است.

اعتماد همچنین در یادداشتی 'علت حمله به ظریف' را چنین توضیح می دهد: گویا عده‌ای حیات و منافع خویش را در وجود و استمرار انواع بحران‌های داخلی و خارجی جست‌وجو می‌کنند و هر کس در جهت آرام‌سازی شرایط کوشش کند و موفقیتی به دست آورد حتی اگر محتاط‌ترین آدم‌ها باشد مورد انواع هجمه‌ها قرار می‌گیرد تا عقب‌نشینی کند یا عطای خدمت را به لقایش ببخشد.

شرق در ستون روزنه و ذیل عنوان 'ظریف در میدان جدال با پولشویی' نوشت: دکتر ظریف می داند چرخ دنده ناکوک ماشین نجات کشورش کدام است و سنگ ندازی ها برای چیست. مدت هاست مخالفان دکتر ظریف دنبال زمین زدن او هستند؛ حتی حمایت های متعدد مقام معظم رهبری از ایشان نیز نتوانسته است آنها را از این تلاش مذبوحانه بازدارد. اکنون دکتر دیپلماسی ما، سرنخ این بهانه را دست خیمه شب بازان بی کیاست و ثروت اندوز داده است تا او را بازی دهند. غافل از اینکه ظریف با این نقش ها و بازی خو گرفته است. این فشارها روز به روز او را قدرتمند تر و محبوب تر خواهد کرد...ظریف را باید ستود و به او مدال شجاعت داد. پذیرش FATF مهر تاییدی است بر صحت گفتمان صلح ایران.

سیدعلی خرم در گفت‌‌وگو با ایلنا، با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور خارجه در مورد نقش حامیان پولشویی در کشور در مقابله و رد لوایح مربوط به FATF و عضویت ایران در کنوانسیون‌های مرتبط با مبارزه با جرایم مالی تروریسم و پولشویی با یادآوری اینکه عده‌ای با جناحی و سیاسی کردن مسائل حقوقی و تخصصی راه ترامپ برای رسیدن به آرزوهایش را هموار می‌کنند، ابراز داشت:‌ وزیر امور خارجه که سکاندار دستگاه دیپلماسی است و بهتر از هر کسی از شرایط بین‌المللی و وضعیت ایران خبردار است، می‌خواهد کشور از گردنه تحریم‌ها عبور کند ولی در پیشرو کشور، سدهایی را مشاهده می‌کند که نباید وجود می‌داشت و می‌بیند که چگونه برای عدم شفاف‌سازی مقاومت می‌کنند.

** سابقه داشتن هشدار مقامات و مسئولان در خصوص پولشویی
ایسنا در گزارشی با تیتر 'زدودن گرد و غبار از حافظه منتقدان به سخنان ظریف با استناد به بیانات رهبری' با آوردن فرازهایی از سخنان ایشان در جهت اهمیت مبارزه با قاچاق و پولشویی و تدوین قوانین کارآمد و موثر بر مبارزه با این فسادها، نوشت: با توجه به آن چه اشاره شد درمی‌یابیم که سخنان وزیر امور خارجه در این باب نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته است، بلکه صرفا نگاهی واقع‌بینانه و آسیب‌شناسانه به یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت‌ساز دولت است و در همین چارچوب مردم انتظار دارند که مسئولان کشور با این گونه جرائم همان طور که بارها در سخنرانی‌هایشان به آن اشاره کرده اند به صورت جدی مبارزه کنند.

روزنامه ایران گزارشی از سابقه هشدار مقامات عالی در باره پولشویی و قاچاق منتشر کرده و در بخشی از آن نوشت: آنچه اخیراً وزیر امور خارجه مطرح کرده است نه ادعایی تازه است و نه افشاگری حرفی مگو. آنچه ظریف مطرح کرد صرفاً یادآوری معضلاتی است که توقع می‌رود با تدوین مقررات مناسب و تدابیر لازم از سوی دولت و مجلس فارغ از محاسبات جناحی و رقابت‌های سیاسی با آن مقابله شود.

اعتماد: آنچه ظریف در این مورد گفت در واقع تنها یادآوری گفته‌های تفصیلی و مستند مقامات مسوول و ارایه آمارهای قطعی طی سال‌های اخیر است. وزیر کشور، مقامات بانکی، مقامات سازمان مالیاتی کشور و شماری از نمایندگان مجلس تاکنون ... به کرات در این مورد سخن گفته‌اند.
مخالفان دولت که این روزها منتقد ظریفند، خود از 25 میلیارد دلار قاچاق کالا سخن می‌گویند و آمار 12و نیم میلیارد دلاری دولت را قبول ندارند.

** لزوم حمایت داخلی از وزیر خارجه کشور
سیدعلی خرم در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: حمایت قوی از وزیر امور خارجه که در ویترین سیاست خارجی و دیپلماسی قرار دارد وظیفه همگان است. اگر ایشان نگران از پولشویی در کشور است و دلیل آن را مقاومتی می‎داند که ماه‎هاست وقت و انرژی کشور را به خود اختصاص داده، صرفاً ابراز دغدغه ایشان برای دفاع از منافع و امنیت ملی کشور است. در این برهه سخت و خطرناک به جای همبستگی برای مقابله با تحریم‏‌ها و طرح‏‌های امریکا و دیگران، دچار اشتباه نشویم و خودزنی نکنیم که دشمن کاملاً شاد می‎شود.

مجید انصاری که در زمان حضور در دولت به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جریان تنظیم لوایح حضور داشته و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت دارد، در گفتگو با آرمان تصریح کرد:
برخوردی که این روزها با آقای ظریف می‌شود، منصفانه نیست. ضمن اینکه شرایط کشور به گونه‌ای است که باید تیم دیپلماسی کشور از پشتوانه برخوردار باشد. تا بتواند در این کارزار دشواری که دشمنان ما به خصوص آمریکا جنگ روانی‌ای که علیه ملت ما سامان داده‌اند، موفق شوند. آقای ظریف در خط مقدم برای دفاع از حق ملت ایران هستند. شرط عقل و انصاف نیست که سرداران و رزمندگان عرصه جهاد دیپلماتیک و حقوقی را تضعیف کنیم.

** حقیقت داشتن سخنان ظریف
'14هزار میلیارد فرارمالیاتی «مدرک پول ناسالم» نیست؟' تیتر یک روزنامه آرمان است که ذیل آن با اشاره به سخنان ظریف نوشت: اظهارات وزیر امور خارجه به مذاق بسیاری خوش نیامد و حتی این اظهارات را توهین به خود قلمداد کردند. با این حال، محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس بر این باور است که «باید بپذیریم پولشویی وجود دارد، انکار واقعیت به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند.»
موارد زیادی از پولشویی اتفاق می‌افتد و انکار آن جز به تشدید مشکلات کمک نمی‌رساند، موضوعی که مورد توافق بسیاری از کارشناسان است.

مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل سیاسی طی گفتگو با فرارو در خصوص ادعای اصولگرایان مبنی بر اینکه اظهارات اخیر جواد ظریف بر خلاف منافع ملی است، اظهار کرد: «در جامعه‌ای که چندین سال است از اختلاس 3 هزار میلیاردی آقای خاوری تا اختلاس‌های بسیار کلان‌تر بابک زنجانی سخن به میان می‌آید، آیا می‌توان گفت: پولشویی وجود ندارد؟ آنچه که در سطح بیرونی در چارچوب اختلاس‌ها موسوم به فساد سیاه در ادبیات اقتصادی دیده می‌شود نشان از آن است که در لایه‌های مختلف این فساد سیاه، نوعی پولشویی انجام می‌شود و این پولشویی را کسانی انجام می‌دهند که دارای قدرت و نفوذ بسیاری در امور جاری مملکت هستند؛ لذا آنچه که ظریف می‌گوید اصلا نیاز به اثبات ندارد و کافی است اخبار را دنبال کنید تا متوجه عمق و گستردگی فساد در کشور شویم».

** تکذیب ادعای ترجمه اشتباه لایحه CFT
ایران: یک ادعای دیگر هم درباره لایحه CFT تکذیب شد؛ ادعای ترجمه اشتباه لایحه. این ادعا را هفته قبل کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرده بود. حالا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته اصلاً چنین ادعایی صحت ندارد.

ابتکار گفتگوی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس را با ایرنا منتشر کرد و به نقل از وی نوشت: ترجمه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT اشتباه نیست زیرا دقیقا روی کلمات آن چند ترجمه به زبان‌های روز دنیا مانند انگلیسی و عربی انجام شده است.ایراد محتوایی در ترجمه CFT وجود ندارد و ایرادی که شورای نگهبان مطرح کرده به نوع نگارش حق‌الشرط‌ها مربوط است. ایرادهای شورای نگهبان به لایحه CFT ایرادهایی است که عمدتا محتوایی است و بر این اساس مسائل ترجمه‌ای اثر زیادی بر محتوای متن ندارد.

آفتاب یزد نیز با اشاره به تکذیب این اتهام در گزارشی با تیتر 'تکلیف اتهام تقلب به ظریف چه می شود؟' نوشت: اشتباه ترجمه در CFT برای فریب مردم و مسئولان در راستای به تصویب رساندن این لایحه کلید حمله به ظریف از سوی مخالفان دولت بود که بعد از مصاحبه وزیر خارجه پیرامون وضعیت بد پولشویی در کشور حال بهانه ای جدید برای حمله و هجمه به وزیر خارجه ایران پیدا کردند...حتی در این میان رسانه هایی مثل وطن امروز باتیتر 'تقلب' ظریف را متهم کرده و به گونه ای القا می کنند که گویا ظریف و تیم او به واسطه فریب مسئولان با ترجمه اشتباه CFT تلاش داشته تا حکومت را به اشتباه انداخته و وادار به تصویب CFT کند.

** لزوم پذیرش FATF
مهدی مطهرنیا در یادداشتی در خبرگزاری ایلنا نوشت: در شرایط فعلیFATF یک ضرورت انکار ناپذیر است که جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد از حداقل‌های موجود در جامعه بین‌الملی و همکاری با شرکت‌های کوچک بهره ببرد و بتواند در مسیر دور زدن تحریم‌ها قرار بگیرد، بی‌تردید باید FATF را پذیرا باشد. اگر FATF از سمت ایران پذیرش نشود، امکان اجماع بین‌الملی علیه ایران در گام نخست با کشورهای اتحادیه اروپا و مجموعه اروپا و سپس با کشورهای چین و روسیه در جهت اعمال بیشتر تحریم ها فراهم خواهد شد.

** انتقاد به سخنان ظریف
کیهان مدعی شد: باگذشت بیش از 5 روز از ادعای وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده که با استقبال رسانه های معاند و ضد انقلاب مواجه شد، واکنش ها به این اظهارات نسنجیده ادامه دارد و افکار عمومی نیز همچنان منتظر ارائه مستندات این اتهام بزرگ ظریف به کشور هستند .

این روزنامه در جایی دیگر نوشت: لایحه مبارزه با پولشویی در سال1386 در مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون تبدیل شده بود و بعد از تائید شورای نگهبان، در تاریخ 11 آذرماه 88 آئین‌نامه اجرایی آن نیز تدوین و از سوی دولت وقت ابلاغ شده بود. بنابراین چنانچه دولت اراده‌ای برای مقابله با پولشویی دارد و ظریف دغدغه هزاران میلیارد تومان- به قول خودش- پولشویی نگرانش کرده است، به آسانی و بی‌آنکه نیازی به FATF باشد می‌تواند با این پدیده پلشت مقابله کند.

وطن امروز در یاددداشتی خطاب به وزیر خارجه نوشت: شما مثلا وزیر امور خارجه مایی! زیبنده نیست این همه عقب باشی از تحولات دنیا! ما البته درک‌تان می‌کنیم! هیچ اوضاع‌تان تعریفی ندارد! فقط یک نکته! خوب شد دولتمردی امثال شما را هم دید ملت! که به عینه بفهمد با حرف و اپوزیسیون‌نمایی آن هم از جایگاه صندلی مسؤول موظف به خدمت، هیچ کاری تولید نمی‌شود! کار آن بود که طهرانی‌مقدم کرد! شما اگر مسؤول موشکی ما بودید، گمانم مثل برجام، همه موشک‌های‌مان کاغذی می‌شد و نهایت بردش، تا تخته‌سیاه مدرسه!

مشرق: باید پرسید به لحاظ محتوایی، چه تفاوت چشمگیری میان این نوع اتهام‌زنی‌های همتای ضدایرانی ظریف در دولت ترامپ به نام «مایک پومپئو» و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟ آیا باید جدال کلامی ظریف با پمپئو را در شبکه‌های اجتماعی باور کنیم یا این همصدایی آشکار را در اتهام‌زنی؟ از دشمن (آن هم دشمن ایدئولوژیک) چیزی جز دشمنی انتظار نمی رود، اما این که یک مقام ارشد جمهوری اسلامی، رییس دستگاه دیپلماسی، خواسته یا ناخواسته، در پازلی بازی کند که دشمنان این آب و خاک طراحی کرده‌اند، و در شرایطی چنین خطیر، اظهاراتی به زبان بیاورد که با هر منطقی، جز یک «پاس گل» به دشمنان نیست، بسیار جای تامل دارد.

مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اظهارات اخیر ظریف مبنی بر وجود پولشویی در برخی از نهادهای کشور گفت: این نوع اظهارات غیرکارشناسانه از آقای ظریف دور از انتظار بود.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9026**1732

نظر شما