شناسهٔ خبر: 29416056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در کنفرانس بین المللی امنیت و پیشرفت؛

رحمانی فضلی: کشور در امنیت کامل به سر می برد

تهران - ایرنا- وزیر کشور گفت: علیرغم آنکه دشمنان گروه هایی را در کشورهای همسایه ما، تجهیز کرده و آموزش می دهند تا بر علیه ایران اقدام کنند، به عنوان مسئول امنیتی اعلام می کنم کشور درامنیت کامل به سر می برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در اولین کنفرانس بین المللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی و کلانشهرها که امروز- شنبه - در محل سالن غدیر وزارت کشور برگزارشد، از زحمات و تلاش های مرزبانان کشور تشکر کرد و افزود: مرزبانان انصافا در شرایط سخت و دشواری در مرزها در حال انجام وظیفه می کنند.
وی خاطرنشان کرد: شانس ما هم همین است، در شرق و غرب کشور همسایگانی داریم که برای تامین امنیت خود مشکل دارند، اما باتوجه به انگیزه عزیزان و احساس مسئولیتی که دارند در مرزها شاهد شرایط مطلوبی هستیم.
وزیر کشور اظهار داشت: مناطق مرزی ما شرایط مطلوبی از نظر توسعه یافتگی و پیشرفت ندارد و در همه مناطق با عدم تعادل و توازن روبرو هستیم که بار این معضلات و مشکلات در مناطق روستایی و شهری بر دوش حوزه امنیت افتاده است.
رحمانی فضلی توضیح داد: این عدم توازن و تعادل در پهنه جغرافیایی ایران از توزیع نامتعادل امکانات و منابع، و فقدان نظام بودجه ریزی، سرچشمه می گیرد.
وزیر کشور گفت: در حوزه های شهری متناسب با کانون های جمعیتی، فعالیت ها بیشتر در مراکز جمع شده اند که همین امر باعث می شود تسهیلات و بودجه به آن ها اختصاص یابد که باعث می شود مردم از سایر شهرها به تهران بیایند و همین توجه به مراکز منجر به عدم توجه به بقیه مناطق می شود.
وی با اشاره به اینکه بعداز انقلاب زیرساخت ها را در سراسر کشور ایجاد کردیم، افزود: نظام برنامه ریزی بخشی، متمرکز و نظام بودجه ریزی که براساس جمعیت، بودجه اختصاص می دهد و نظام بانکی که همه پول های سراسر کشور را به کانون های جمعیتی می آورد، سایر مناطق دیگر را با مشکل روبرو می کند.
وزیر کشور تاکید کرد: باید بخش خصوصی و مردم به عنوان سرمایه اصلی کشور پای کار بیایند و در مناطق سرمایه گذاری کنند تا سال های آینده شاهد پیشرفت و توسعه متوازن در سراسر کشور باشیم.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه مشکل بعدی در مناطق مرزی عدم استفاده از منابع طبیعی است، عنوان کرد: وقتی در منطقه جمعیت نیست مشخص است که از زیرساخت های ایجاد شده، استفاده نمی شود و البته در مقابل هم فشار بر روی کانون های جمعیتی است که شاهد فقر و بزهکاری خواهیم بود.
وی عنوان داشت: اگر از من به عنوان مسئول امنیتی سوال شود می گویم ما در امنیت کامل به سر می بریم، این را به این دلیل می‌گویم که در شرق و غرب کشور همه کشور‌های معاند درصدد هستند همسایگان ما را تجهیز می کنند، آموزش می دهند تا بر علیه ما اقدام کنند.
وزیر کشور با بیان اینکه بهترین روش دفاع از مرزها استفاده از «پدافند غیر عامل» است، افزود: مسلم است اگر ما بتوانیم جمعیت را در آن مناطق سکنی دهیم بسیار بهتر خواهد بود تا این که یک یا دو لشکر از جایی دیگر بیاوریم و مستقر کنیم.
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه امنیت با مکانیسم های داخلی خود از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بخشی هم نظامی به وجود می آید، اظهار داشت: کشور ما در معرض هجمه های مختلف قرار دارد و برای مبارزه با این امر تلاش های بسیاری صورت گرفته است، اما ما باید بر توسعه پایدار و تامین امنیت بیشتر هم کار کنیم.

‎**مرزهای شرقی اولویت ما است
وی تاکید کرد: مرزهای شرقی برای ما در اولویت اول است و تلاش های زیادی هم در حال انجام گرفتن است؛ از مردم ساکن این مناطق در بدنه نظامی در حال استفاده هستیم که جواب خوبی هم داده است.
وزیر کشور بیان کرد: شورای عالی امنیت ملی به ما به عنوان شورای توسعه غرب و شرق کشور اختیاراتی داده است و ما هم تلاش می کنیم که برنامه های امنیتی و اجتماعی کشور را در این مناطق مرزی توسعه دهیم.
رحمانی فضلی با اشاره به اختیارات وزیر کشور در کارگروه ویژه مرز گفت: در این زمینه اقدامات خوبی هم انجام شده است اما این اقدامات به نسبت توسعه بسیار کم است.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: همچنین برای ورود برخی کالاهایی خاص به مناطق مرزی مجوز گرفتیم و همچنین یا برای سوخت مجوزهایی گرفته ایم که البته کافی نیست و مسکن های موقت است که باید بیشتر تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: در حوزه جاری و اجرایی انضباط خوبی حاکم است؛ در چند سال گذشته تروریست ها با سلاح های سبک فعالیت می کردند اما امروز با سلاح های پیشرفته کار می کنند و هر هفته هم در مناطق مرزی مسائل و مشکلاتی وجود دارد که نیروهای مرزی ما خوب کار کرده اند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه «مرز فصل بین دو حاکمیت و فرهنگ است»، افزود: در مرزهای شمالی با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان مشکل چندانی نداریم، چون آنها به مسئولیت های خود به خوبی عمل می کنند.
وزیر کشور با اشاره به گروگانگیری مرزبانان در مرز میرجاوه اضافه کرد: در همین موضوع گروگانگیری مرزبانان عزیز ما در شرق کشور در حال حاضر با همسایگان شرقی مذاکره کردیم که با مذاکرات و پیگیری وزارت امور خارجه 5 نفر از آنها آزاد شدند.
وی توضیح داد: در گفت وگوهای خود با همسایگان به آنها گفتیم که ما در حفظ امنیت ناتوان نیستیم، بلکه به تمامیت ارضی شما احترام می گذاریم و همچنین اعلام کردیم که آمادگی داریم امنیت آنها را نیز در یک عملیات مشترک به وجود بیاوریم.
رحمانی فضلی گفت: در جریان آزادسازی گروگان ها هم به اعلام کردیم ما شما را به عنوان متحد استراتژیک خود قبول داریم یا عملیات مشترک انجام دهیم، یا شما نظارت کنید ما خودمان عملیات آزادسازی را انجام دهیم.
وزیر کشور ادامه داد: اگر ما مجبور شدیم عملیاتی انجام دهیم همسایگان باید بدانند که ما چاره ای دیگر نداریم؛ همکاری های لازم را انجام می دهیم، چون باید تمام تلاش خود را برای امنیت کشور و حفظ نیروهای خود به کار ببندیم.
رحمانی فضلی با بیان اینکه سالانه چندصد هزار نفر از مهاجران افغانی را از سراسر کشور جمع می کنیم تا به افغانستان بازگردند، تصریح کرد: انتظار داریم در افغانستان شرایط حقوقی و اقتصادی و امنیتی مهیا شود و آنها را بپذیرند.

**مناطق مرزی ما شرایط مطلوبی از نظر توسعه یافتگی و پیشرفت ندارد
وزیر کشور گفت: مناطق مرزی ما شرایط مطلوب و خوبی از نظر توسعه یافتگی و پیشرفت ندارد و ما در همه مناطق مرزی‌مان با عدم توازن و تعادل مواجه هستیم.
رحمانی فضلی افزود: این عدم توازن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، شهری و روستایی وجود دارد که بر مسائل امنیتی در مناطق مرزی اثر گذاشته است. این عدم توازن در پهنه جغرافیایی ایران، ناشی از عدم برنامه‌ریزی مناسب، عدم بودجه‌ریزی مطلوب، فقدان نظام اداری کارآمد و نهایتا توزیع نامتعادل امکانات و منابع متناسب با جمعیت است.
وی تشریح کرد: اگر از من به عنوان کارشناس بپرسند بزرگترین تهدید را در عرصه داخلی کشور چه می‌دانید حتما می‌گویم عدم توازن و تعادل چرا که باقی مشکلات هم ناشی از این است.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: تصویر توزیع جمعیت ایران را در نظر بیاورید، در جاهایی مثل تهران با جمعیت 10 میلیونی و مراکزی مثل تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد که کانون‌های جمعیت‌پذیر هستند به تناسب این جمعیت فعالیت‌های بیشتری در این مناطق وجود دارد و در عین حال طبیعی است که دولت نیز منابع و امکانات را اعم از تسهیلات و اعتبارات بانکی بودجه بیشتر بین این مناطق توزیع می‌کند.
رحمانی فضلی ادامه داد: چون جمعیت و فعالیت هست مصرف وجود دارد، کارخانجات در این شهرها جمع می‌شوند و خواستار تسهیلات و امکانات می‌شوند و جمعیت به این مناطق می‌آید. از این رو به همین نسبتی که به این مناطق رسیدگی می‌شود به مناطق دیگر کمتر می‌رسیم. به همین دلیل در یک دور باطلی می‌افتیم که این دور باطل اگر ادامه یابد، مشکل ساز می‌شود.
وی اظهار داشت: ما بعد از انقلاب توانسته‌ایم در حوزه‌های خدمات و زیر ساخت‌ها تعادل و توازن در سراسر کشور ایجاد کنیم و امکاناتی مثل برق، آب، تلفن و جاده را به مردم برسانیم اما در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و توزیع منابع نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم و بعد همان امکانات و منابع و زیر ساخت‌ها موجب پایداری جمعیت در این بخش‌ها ‌نشده است.‌ از همین رو، روستا‌هایی داریم که این امکانات و خدمات را دارند اما فعالیتی در آن‌ها در جریان نیست.
وزیر کشور بیان کرد: جمعیت برای ماندن به فعالیت و منابع نیاز دارد. یعنی عامل ریشه‌ای مسئله عدم توازن و نظام برنامه‌ریزی کشور است. نظام برنامه‌ریزی کشور بخشی و متمرکز هست و نظام بودجه‌ریزی بر مبنای فعالیت و جمعیت انجام می‌شود. در کنار این نظام اداری کاملا متمرکز هست. همچنین نظام پولی و بانکی کشور، همه سرمایه را از کل کشور جذب می‌کند تا در کانون‌های جمعیت که اطمینان از بازگشت سرمایه‌ وجود دارد این تسهیلات را توزیع کند.
رحمانی فضلی افزود: شاهد هستیم که قریب 53 درصد تسهیلات در تهران و 14 درصد در استان دوم کشور پرداخت می‌شود، با این وضعیت احتمالا کمتر از یک درصد از تسیهیلات در شهرهای کوچک پرداخت می شود.
وی تأکید کرد: برای موضوع امنیت و توسعه در مناطق مرزی باید به این علت‌ها توجه کنیم. وصل و پینه زیادی در نظام برنامه‌ریزی داریم اما روح حاکم بر آن بخشی گرایی و تمرکزگرایی است.
وزیر کشور اضافه کرد: 80 سال عقب افتادگی با دو درصد توازن منطقه‌ای حل نمی‌شود. اگر بگوییم که مردم بروند و سرمایه‌گذاری کنند باید گفت که سرمایه‌گذاری که بخواهد در آن مناطق سرمایه‌گذاری کند، کم داریم. ضمن اینکه حمایت محکمی هم از آنان نمی‌شود.
رحمانی فضلی یادآور شد: در صورتی که باید نظام مالیاتی به کمک آنان بیاید و بگوید هرکسی که در این مناطق سرمایه‌گذاری کند تا 10 سال از پرداخت مالیات معاف می‌شود. به هرحال این آسیب موضوع مهمی است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از اشکالاتی که پیش می‌آید عدم استفاده از ظرفیت‌های طبیعی این مناطق است. وقتی سرمایه‌گذاری نمی شود و جمعیتی نیست به تبع از منابع طبیعی این مناطق هم استفاده ‌ای نمی‌شود.
وزیر کشور گفت: در مقابل شاهد هستیم که بر این مناطق فشارهای زیادی وارد می‌شود. از جمله حاشیه‌نشینی، فقر و بزهکاری حتی در همین تهران که محل انباشت سرمایه‌ است، رتبه اول در بزهکاری وجود دارد. ما واقعا باید یک نگاه جامع داشته باشیم. نظام باید تصمیم بگیرد که از این دایره و سلسله باطل عقب افتادگی بیرون بیاید و این محقق نمی‌شود مگر اینکه نگرش های ما تغییر کنند.
سیام*3070*3061*1535

نظر شما