شناسهٔ خبر: 29413324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس سیاسی قرقیز مطرح کرد

چراغ خاموش «ان‌.جی‌.او»های غربی در قرقیزستان؛ نفوذ آرام در دستور کار

از اولین روزهای ریاست جمهوری «سورنبای جین‌بیک‌اف» کارمندان سازمان‌های غیردولتی آمریکا و قرقیزستان که قبلاً هدف خود را انتقاد از دولت می‌دانستند، رفتارشان را تغییر دادند.

صاحب‌خبر -

«مارات آباکاف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان در تحلیلی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک قرار داد به بررسی فعالیت سازمان‌های حقوق بشری با تأمین مالی آمریکا و دیگر حامیان غربی پرداخت.

در این یادداشت آمده است: آغاز ریاست «سورنبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور فعلی قرقیزستان نه تنها به تغییرات داخلی بلکه به دگرگونی رفتار سازمان‌های حقوق بشری غربی با دولت این کشور منجر شد.

به احتمال زیاد نمایندگان قدرت نرم «واشنگتن» برنامه خود را تغییر دادند تا بتوانند برای به دست آوردن کرسی‌های مختلف در سیستم دولتی تلاش کنند.

از اولین روزهای ریاست جین‌بیک‌اف جامعه لیبرال از جمله کارمندان سازمان‌های غیردولتی آمریکا که قبلا هدف خود را انتقاد از دولت قرقیزستان می‌دانست رفتار خود را تغییر دادند.

همچنین فعالیت سازمان‌های غیردولتی که در چند سال گذشته برای سیاه نمایی روسیه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دیگر پروژه‌های همگرایی منطقه‌ای تلاش‌ می‌کردند نیز متوقف شدند.

علاوه بر این برنامه‌های سازمان‌های غیردولتی در دفاع از حقوق همجنسبازان نیز به طور قابل توجه کمرنگ شد که این بخش برای واشنگتن بسیار جالب است.

این شرایط کارمندان سازمان‌های غیردولتی را به سمت اعتماد به مقامات رسمی و ورود به سیستم دولتی سوق داد و دیگر این افراد تجمع‌های اعتراضی در ارتباط با مسائل اجتماعی برگزار نمی‌کنند و در قالب میزگردهای مختلف از چشم‌اندازهای مختلف کشور سخن می‌گویند.

در مجموع روابط دوستانه‌ای بین دولت فعلی و سازمان‌های حقوق بشری ایجاد شد.

چندی پیش «ریتا کاراسارتاوا» رئیس یکی از سازمان‌های غیردولتی کرسی رئیس دفتر ریاست جمهوری را در خواست کرد اما درخواست وی برآورده نشد.

همچنین «ماولیان عسکربکاف» دیگر دریافت کننده کمک‌های مالی آمریکا رسما وارد شهرداری «بیشکک» شد و مدیریت یکی از محله‌های پایتخت قرقیزستان را بر عهده گرفت.

همینطور که می‌بینیم نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و حامیان خارجی آنها به طور دائم تلاش‌هایی برای دسترسی به سیستم دولتی انجام می‌دهد و برخی نهادهای فراملیتی نیز در این فرایند نقش خود را ایفا می‌کنند.

البته این اقدامات شبیه به روش‌های طرفداران «گولن» سیاستمدار اپوزیسیونی ترکیه است زیرا آنان به سیستم دولتی ورود پیدا کردند و دست به کودتا زدند.

به تازگی در قرقیزستان برنامه جالبی از طرف «ناتو» راه‌اندازی شد و نظامیان سابق این کشور را به آموزش رایگان زبان انگلیسی دعوت کرد.

رسما بر اساس این برنامه ناتو علاقمند به حمایت از نظامیان سابق است.

برای نظامیان سابق قرقیزستان پیدا کردن شغل و منبع درآمد بسیار دشوار می‌باشد و میزان حقوق بازنشستگی آنان در سطح پایینی قرار دارد.

از سوی دیگر ناتو به این دلیل به افسران سابق ارتش قرقیزستان علاقه دارد زیرا آنان حتما اطلاعات ارزشمندی را در مورد مرزها، ستاد کل و دیگر حوزه‌ها در اختیار دارند.

تلاش‌های ناتو از علاقمندی این نهاد بین‌المللی برای پیدا کردن منابع اطلاعاتی جدید خبر می‌دهد.

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت که روش‌های فعالیت سازمان‌های غیردولتی در قرقیزستان با تغییرات جدی روبه رو شد و آمریکا و دست‌نشانده‌های آن تکنولوژی انقلاب‌های رنگی و سرنگونی دولت‌ها را راه‌اندازی کردند و به سمت ورود مستقیم به سیستم دولتی رفتند.

انتهای پیام/ح

نظر شما