شناسهٔ خبر: 29413288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آیت‌الله اراکی:

کنفرانس وحدت اسلامی با سخنرانی رهبری آغاز می‌شود

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تلاش‌های ضدایرانی دشمنان گفت: جمهوری اسلامی امروز محور تمام آزادی‌خواهان شده است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان: آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری کنفرانس وحدت اسلامی که با شعار «قدس محور، وحدت امت» امروز (شنبه ۲۶ آبان) گفت: به یاری خداوند تلاش‌های که جریان‌ها تقریب‌گرا در سراسر جهان اسلام انجام داده آمد، به تدریج در حال به بار نشستن است.

وی افزود: در دهه گذشته شاهد جنگ‌های بسیاری بودیم و هستیم، از جنگ هفتاد ساله فلسطین جنگ‌های عراق و سوریه و افغانستان بودیم، اما امروز در نقطه‌ای هستیم که بسیاری از این توطئه‌گری‌ها با جانفشانی مدافعان حرم و تلاش‌های گسترده مجمع تقریب به تدریج شاهد نابودی این توطئه‌گران هستیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب خاطرنشان کرد: جهان اسلام امروز در آغاز پیروزی است و ما امسال در سی دومین کنفرانس مجمع تقریب مذاهب این پیروزی را جشن خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: اگرچه جبهه غرب تلاش می‌کند اتحادی علیه جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت ایجاد کند، اما در سی دومین کنفرانس وحدت اسلامی ما شاهد نمایندگان صد کشور هستیم که این نمایندگان زبان گویای مردم خود هستند.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: این افراد در جمهوری اسلامی حضور پیدا می‌کنند تا بیان کنند جبهه آزادی خواهی در ایران شکل گرفته و علیه استکبار جهانی که این پیروزی بزرگی برای ایران است و این مشت محکمی علیه آمریکاست.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی امروز محبوب و محور تمام آزادی‌خواهان شده و یک جریان دشمن ستیز به راه انداخته که این جریان در هر کشور نمایندگانی دارد.

وی ادامه داد: برجستگی دیگر این کنفرانس این است که که این جلسه در شرایطی شکل می‌گیرد که ما شاهد فروپاشی کشور‌های استکباری مانند اسرائیل هستیم، مردم غزه توانستند در چهل و هشت ساعت نه تنها در وجهه نظامی بلکه در وجهه سیاسی هم ضربه‌ای محکم به اسرائیل وارد کنند و ما امروز که شاهد پیروزی مردم غزه هستیم به این معنی آن است که پیروزی یمن هم قطعی است.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم کنفرانس مجمع تقریب مذاهب را در این شرایط سخت که ما تحریم هستیم به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.

وی ادامه داد: تحریم‌ها نه تنها مردم ما را سست نمی‌کند بلکه مردم ما را مستحکم‌تر و قوی‌تر می‌کند، ما از مردم ایران و دولت متشکریم و از مقام معظم رهبری هم به دلیل حمایت و هدایت‌هایی که از ما داشتند متشکریم.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به این سوال که آیا رییس جمهور در این مجمع حاضر می‌شود یا نه، خاطرنشان کرد: طبق رسم هر ساله افتتاح این کنفرانس با سخنرانی رهبری صورت می‌گیرد، آقای اسماعیل هنیه هم قبول دعوت کردند، اما بعید به نظر می‌رسد که دولت مصر این اجازه را بدهد.

دبیرکل مجمع در پاسخ به این سوال که کشور‌های منطقه در چه سطحی شرکت می‌کنند، تصریح کرد: کنفرانس ما مردمی است که شخصیت‌ها در کشور‌های مختلف شرکت می‌کنند و در سطح روسای رییس جمهور و وزیران هم هستند و مفتی‌های در جهان اول کشور‌ها هم هستند برای مثال در ترکیه یک گروه به نمایندگی سازمان دیانت ترکیه حضور خواهند داشت.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر حضور نمایندگان سعودی در کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: بسیاری از این کشور‌ها و سیاستی که اعمال می‌کنند خیلی با کار مجمع تقریب مذاهب سازگار نیست، اما ما تعدادی را از عربستان دعوت کردیم، ولی بسیاری از شخصیت‌ها نمی‌توانند بیایند.

وی در پاسخ به این سوال که موضع این کنفرانس در قبال سیاست‌ها عربستان چیست، خاطرنشان کرد: من در مصاحبه با بعضی از رسانه‌های خارجی گفتم، تنها راه عربستان برای رهبری جهان اسلام این است که پرچم وحدت را بلند کند در حالی که کشور عربستان در سال‌های گذشته همیشه بوق اختلاف را در کشور‌های مختلف دمیده است، چنین کشوری نمی‌تواند رهبر جهان اسلام باشد عربستان نه تنها لیاقت رهبری جهان اسلام را ندارد بلکه لیاقت مدیریت حرمین را ندارد.

وی ادامه داد: ما در این کنفرانس سه کمیسیون مربوط به فلسطین خواهیم داشت، که یکی از آن‌ها مربوط به انتقال پایتخت آمریکا به قدس است. رژیم صهیونیستی زمین و مرز ندارند. رژیم صهیونیستی ملت ندارد، زیرا افراد پراکنده‌ای در سراسر دنیا در آنجا جمع شده‌اند، رژیم صهیونیستی حاکمیت مستقل و تشکیل شده ندارد، زیرا رژیم صهیونیستی در هفتاد سال گذشته چه در داخل مرز‌های فلسطین و چه خارج از آن همیشه در جنگ بوده است.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: شخصیت‌های علمی جهان امروز رژیم صهیونیستی را کشور نمی‌دانند، لذا کشور دانستن آن اشتباه و انتقال پایتخت آمریکا به قدس اشتباه بزرگ‌تر است.

وی ادامه داد: عربستان تلاش‌های زیادی برای ایجاد مشکل در تشکیل مجمع تقریب مذاهب داشته، سفارت‌های عربستان در کشور‌های مختلف شخصیت‌ها و کشور‌ها را تهدید می‌کند که در این کنفرانس شرکت نکنند و همه این موارد نشان دهنده موفقیت‌ها این کنفرانس است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: امسال با وجود تلاش‌های زیاد عربستان انگلیس و برخی دیگر کشور‌ها برای جلوگیری از تشکیل این کنفرانس شاهد هستیم که خوشبختانه این تلاش‌ها اثر معکوس کرده و امسال ما بیش از هر سال دیگری شخصیت‌ها از این کنفرانس استقبال کرده اند.

وی افزود: یکی از محور‌های اساسی این کنفرانس گفتمان سازی طرح رفراندم است که مقام معظم رهبری آن را برای فلسطین مطرح کرده‌اند.

اراکی درباره حمایت از نهاد‌های تقریبی افغانستان گفت: مجمع تقریب در هر کشور از نهاد‌های تقریب آن کشور حمایت می‌کند اینگونه نیست که ما در هر کشور دفتر بزنیم، در افغانستان نهاد‌های تقریبی خوبی دارند که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: جشن بزرگ میلاد را در آستان حضرت عبدالعظیم را خواهیم داشت و اختتامیه کنفرانس نیز در سالن همایش‌های برگزار می‌شود. ۳۵۰ میهمان خارجی خواهیم داشت و اهل سنت کشور خودمان نیز در این برنامه حضور دارند. کمیسیون‌های تخصصی در محل اسکان میهمانان در هتل آزادی برگزار می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در روز دوم برگزاری این کنفرانس شرکت‌کنندگان به دیدار رهبر انقلاب خواهند رفت و در خلال برنامه‌ها میهمانان در آستان حضرت امام‌خمینی (ره) نیز حضور می‌یابند. در مراسم اختتامیه نیز قرار است آقای لاریجانی رئیس مجلس سخنرانی کند.

وی با بیان اینکه روز شنبه سوم آذرماه آغاز کنفرانس خواهد بود، تصریح کرد: روز سوم به مرقد امام رفته و با سخنرانی یادگار امام و اختتامیه هم با سخنرانی آقای لاریجانی رییس مجلس صورت می‌گیرد.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: ما یک پیشنهاد به بشار اسد داشتیم که آن را دنبال می‌کنیم مبنی بر اینکه یک شورا بین سنی و شیعه در دمشق تشکیل شود.

وی ادامه داد: یکی از وزرای سوریه دستور ایجاد این شورا را داد، ما همچنین با دانشگاه الازهر رابطه خوبی داریم، زیرا ارتباطات ما با دانشگاه الازهر ارتباط قدیمی است و امیدواریم حرکت تقریبی در مصر تقویت شود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین برجستگی‌های این کنفرانس این است که به جهان اعلام می‌کند برنامه‌های آمریکا برای انزوا ایران شکست خورده، زیرا وقتی که ما صد نماینده از کشور‌های مختلف داریم، نشان دهنده شکست تحریم‌های آمریکا است چراکه ترامپ اعلام کرده هر که به ایران سفر کند حق ندارد وارد آمریکا شود و آن صد نفر ایران را به آمریکا ترجیح داده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این اینکه این همه جمعیت به ایران می‌آیند و اعلام همبستگی با ایران و جبهه مقاومت می‌کنند نشان دهنده شکست آمریکا است.

وی در پاسخ به این سوال که حسن نصرالله حضور دارند یا نه، تصریح کرد: ما افتخار می‌کنیم که سید حسن نصرالله در این کنفرانس شرکت کنند، اما به دلیل مسائلی امنیتی حضور پیدا نمی‌کنند و نایب خود را می‌فرستند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلام اظهار کرد: از همه جریانات مقاومت از حزب الله، جهاد اسلامی، حماس و دیگر جریانات نمایندگانی در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

وی درباره تصویب CFT اظهار کرد: CFT مانند سایر قوانین تصویب آن یک روندی دارد. ما ممکن است در برخی قوانین مناقشاتی داشته باشیم، اما همه در یک مسئله اتفاق داریم و آن مقاومت است؛ نظام ما هیچ وقت دست از مقاومت نمی‌دارد.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: در مسئله CFT بحث این نیست که اگر CFT تصویب شود، دست از مقاومت برداریم موافقان این توافقنامه می‌گویند که این معاهده باعث اخلال در ارتباط ایران با گروه‌های مقاومت نمی‌شوند و هیچ یک از نهاد از جمله دولت و مجلس با مقاومت مخالفتی ندارند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت وحدت امت اسلامی چگونه است، خاطرنشان کرد: معتقدیم روند وحدت گرایی امروز در جهان اسلام بهتر از گذشته است و امروزدشمنان برای تفرقه بین مسلمین فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌اند، اما جریانات وحدت‌گرای قوی شکل گرفته است و ما شاهدیم که گفتمان وحدت غالب شده و گفتمان تفرقه در حال نابودی است.

نظر شما